Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Metal - vreng (ikke vepsebol)


NaZar

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvordan den skal hjelpe å presse ampen (som lager godlyden)....

Hva er det å skjønne? Mer signal til preampen! :mellow:

Det blir en booster, som legger mer trøkk i øvre frekvenser, og gir høyere inngangssignal -- ergo tightere (og mer) vreng på lave volumsettinger. Bare ta mitt ord for det, jeg har prøvd. Jeg spiller på en 120 watts Koch Powertone, samme "type" amp som Marshallen, men med mer vreng og bånn. Det å skru den opp til godlyd hjemme er uaktuelt, derfor har jeg brukt EQ-en som en treble booster, dvs boostet nivå, diskant og høy mellomtone. Var det nødvendig å si at jeg mente mellom gitaren og forsterkeren?

Da jeg gjorde dette, fikk jeg en veldig tight og fin vreng på nogenlunde lave volumsettinger. Det kan være fordelaktig å bruke litt mindre gain på ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Powerbrake og THD Hotplate. Kan ikke detaljene på det der så godt, men det de gjør er at du kan skru ampen høyt og kontrollere med PB/Hotplate'n hvor mye volum som kommer ut. Powerbraken fra Marshall skal visst være utrolig dårlig sammenlignet med Hotplate, og Hotplaten er vel billigere og mindre.

http://www.amptone.com/#poweratten

Her er litt detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo.. Skal prøve det.. Hot plate'n var ikke særlig billig heller da.. Men funker det med en Boss EQ da? F.eks..

Det er hva jeg bruker. Bossen er jo rimelig og anvendelig. Om du ikke liker den som booster, kan du jo sette den i loopen på ampen, og få mer bånndrag når du spiller på lavere nivåer. Eller om du savner litt gitar i miksen når du spiller med band. Gi litt høy mellomtone, og gitaren er tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å trøkke meir heavy vreng ut av Marshall'en synest eg du skal ta ein kikk på denne

http://www.godlyd.no/default.asp?page=36&p...ct=252&p252_v=1

Z.Vex Super Hard On er ein preamp/booster som du kan bruke sammen med vreng kanalen på forsterkeren din. Slik beheldt du Marshallvrengen, men du kan lettare forme den og få meir vreng enn du nokon gong har bruk for, sjølv ved lave volum.

Berre eit tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du en gjør: ikke scoop eller bruk noen funksjon for å få mer bass! Ikke overdriv mellomtone såklart, men som det blir sagt her kan det være en ide å holde seg unna distortion... Finn en lyd du liker på halvvreng og så kan du begynne å presse enten effekttrinnet, eller så finne en god og transparent boost pedal.

Maxvreng har aldri gjort noe bra for mange gitarister. jo mer kompressjon, jo mindre av "deg" slipper igjennom. Smak og behag sant nok, men etter de første minuttene med spilling finner jeg meg selv på vei tilbake til ampen eller pedalene for mindre vreng og heller bruke eq' for å finne en "klarere" lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke en sann knapp som halverer watt-styrken til 50W eller gjør lyden lavere slik du kan skru opp høyere å få samme volum med bedre vreng på marshallen din? Jeg har en tsl100 hvor det er en slik knapp som gjør akkurat det;P Funker helt greit, funker dog sikkrt ikke bedre enn en hotplate

Edit: En Virtual power reduction var det knappen var:P

Endret av sup3rman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.