Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunlop GCB-95-modifikasjoner


Anbefalte innlegg

Gnome's GCB-95 HappyBaby

I dag skal jeg gå igjennom og vise/forklare hva jeg har gjort for å gjøre min GCB-95 om til en wah jeg faktisk liker veldig godt.

Hva trengs?

- En loddebolt (og loddetinn, loddelisse kan være greit å ha)

- En Dunlop GCB-95 Original CryBaby

- Digitalt Multimeter

- 2.2k ohm motstand (ELFA #60-105-32) 1.50NOK

- 100k ohm trimpot (ELFA #64-674-0), 20.50NOK

- 0.015µf kondensator (ELFA #65-182-45) 5.00NOK

- Kabel, så tynn som mulig, én leder

Hvor skal alt dette?

- Vi kan starte med kondensatoren. Den skal byttes med den kondensatoren som bestemmer frekvensbredden til wah'en, dvs. hvilket frekvensområde pedalen styrer. Den opprinnelige har en verdi på 0.01 µf, så den nye vil gjøre frekvensresponsen dypere. (ref. bildet) Denne byttes også litt for å kompensere med følgende mod:

- 2.2k ohm motstanden skal byttes ut med den som står rett til venstre for kondensatoren vi nettop så på. Den opprinnelige er på 1,5k ohm og den nye vil gi litt mer mellomtone og vil gjevne ut overgangen fra hel til tå.

- Trimpot'en skal byttes ut med en 33k ohm motstand som sitter ved siden av spolen (ref. bildet). Det jeg gjorde var at jeg borret to små hull i nedre venstre hjørne av kretskortet og puttet to av bena til trimpot'en nedi, det siste benet kuttet jeg av. Det er her multimeterek kan bli litt hendig, to av tre kombinasjoner av ben du tar vare på funker. Mål, og se hvilke som gir utslag. På den kombinasjonen som ikke funker er det ingen forskjell hvor pot'en står, på de to andre ser du at motstanden endres. Bruk de to syltynne kablene du har kjøpt til å få koblet den riktig. Om du velger å sette trimpot'en i de opprinnelige hullene kan du glemme kabelen. Denne kan du seff endre som du vil. Den vil styre overgang fra wah/woh/wih.

- "Simple Range Mod", jeg har også flyttet posisjonen til pot'en i forhold til selve pedalen. Prøv deg frem, skal ikke så mye til å få løsnet den nok til å gjøre det. Min går nå litt dypere.

Så lenge du tar vare på alle de orginale delene er mod'ene 100% reverserbare.

gcb95.JPG

Hva skjer nå?

Vel, du har en ny wah. Den vil fortsette å låte litt GCB-95, men et par ting er anderledes: Det er en mer flytende overgang fra hel til tå, wah'en tar mer tak i lyden, og har en sound som heller litt mot en 535Q.

Alt du trenger kan du få på www.elfa.se/no Bildet er av det som er standard kretskort i dag, det blei bytta ut for veldig lenge siden, men noen wah'er som er eldre vil kanskje ha en fullstendig anderledes layout. Andre forskjeller kan være at fargen på kretskortet er anderledes eller at komponentene ser andreledes ut (min har grønt kretskort og har blå kondensatorer i stedet for rød og hvit)

Emil

Endret av Gnome
Lenke til kommentar
Del på andre sider

True Bypass Switching

Det er ingen hemmelighet at en Wah suger tone selv når den er skrudd av, eller satt i bypass mode. Den er med andre ord ikke true bypass. Den har det en kaller en halfassed true bypass, slik at output jack'en til enhver tid er koblet til utgangen til kretsen, så enten går gitarsignalet gjennom kretsen, da er det ingen som bryr seg, men ellers er det signalet som kommer ut av switchen koblet til output'en fra selve kretsen i tillegg til output jacken. Dette er en filtereffekt og vil fungere som et lavpassfilter som ikke stjeler altfor mye tone, men nok til at det ikke er noe morro lenger. Du mister masse treble, detaljer i lydbildet.

Dette vil vi ikke ha noe av. Dunlop har prøvd å gjøre noe med det, de har lagt inn et buffer for å eliminere problemet, problemet er at bufferet ikke bærer så veldig høy kvalitet i seg selv, så det er absolutt hørbart.

Det man gjør:

1. Lodd av de tre kablene som er festet til switchen

2. Ta ut den gamle switchen og sett inn en ny DPDT switch

3. Lag en ny kabel som du fester til kondensatoren rett nedenfor inputjacken (som den oransje kabelen på bildet)

4. Fest den andre enden av denne kabelen i pin #4 i den nye switchen

5. Dra en kabel fra pin #4 til pin #3 (de kobles sammen)

6. Lodd den lilla kablen på pin #5

7. Lodd den blå kabelen på pin #6

8. Lodd den grønne kabelen på pin #2

dpdtswitch.JPGgcb95.JPG

Hva kjøp av switch angår anbefaler jeg Carling på det sterkeste. Dette er definitivt de på markedet som tåler mest. Den modellen jeg har forventes at tåler 65-70.000 trykk. Problemet er at det ikke er noen i Norge som importerer de Carling switchene (de har en importør, men de skaffer bare båt-greier og sånn). Så dere må nopk ty til utlandet. Jeg har ikke funnet noen slik switch på Elfa heller. En annen fordel med å velge Carling er at du veit at den passer, for den orginale switchen er en Carling SPDT switch. Skjekk Small Bear Electronics

DPDT = Dual Pole, Dobbel Throw (en dobbel SPDT switch)

SPDT = Single Pole, Dobbel Throw

Endret av Gnome
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jeg gjorde noe lignende i går, men istedet for å kjøre 2.2k kjører jeg 2.7k på mid-range modden og på kondensatoren kjører jeg ca. 23,3nF. (Juksa og triksa litt med diverse størrelser, endte opp med 15nF og 8,3nF i paralell). La også til gain mod'n på andreas sin side men syns den trengte veldig lite forskjell fra originalen (ble mye støy og grøt) og kjører nå ca. 360-370ohm der. "Q-filteret" vet jeg ikke hva ligger på, men den har jeg dratt ut av boksen og under fotpedalen så den blir skrudd på stort sett hele tida. Skal få borra hull til den, men har ikke giddi ennå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg merker med mod'en er at dne ikke angreiper lyse toner like bra, den er veldig mye bedre på akkorder, men lange soloer som strenger seg over hele gripebrettet (f.eks. Peruvian Skies av DT) er den ikke så god på. Nå spiller ikke jeg så mye wah soloer da, menmen.

Det kjipe er at pot'en min støyer, så jeg bruker den ikke så mye lenger, må få kjøpt en ny pot snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, jeg prøvde easy-range-adjustment modden men etter å ha gjort alt det andre syns jeg den blei bedre med et par knepp opp igjen.. :huh: Men det har sikkert noe med å gjøre at jeg justerte gainen, og det ble myye grøt.. men jeg likte at jeg fikk litt ekstra boost i soloer. Kul wah nå, og tilsammen har jeg brukt 500 spenn på den inkl. selve wahen så.. hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.