Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger noen råd fra gitarbyggere (lakk, grunnarbeid)


Anbefalte innlegg

har gitaren pussa ned til treverket nå,

altså helt strippa for lakk!

Det jeg trenger er en liten step guide til hva som skal gjøres videre.

Jeg har god erfaring med lakkering så selve sprøytinga mot slutten er

ikke noe problem da jeg har god erfaring fra å lakkere biler.

Men siden dette er treverk og ikke metall, så har jeg litt hodebry med

grunnarbeidet som gjennstår før lakking.

Leste blant annet på en nettside at jeg burde bruke noe som på engelsk heter

sand sealer eller no. Forsto utifra den teksten at jeg må forsegle treet før jeg legger grunning.

Hvor får jeg kjøpt dette stoffet? Tretypen i gitaren min er basswood.

Alle tips små og store blir satt veldig pris på!!!

Mboogie

Endret av mboogie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tips små og store blir satt veldig pris på!!!

Mboogie

De gitarer jeg har malet, har jeg, når lakken var slebet af,

affettet med renset benzin, og det holder da endnu.

Kender heller ikke sand sealer som du omtaler.

Held og lykke med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk noen tips fra en proff lakkerer på mail her forleden men jeg synes det virket litt ekstremt overdrevet i forhold til "hobby" lakkering..

Men jeg poster det allikevel.

-------

Du må bruke urethanelakk eller nitrocelluloselakk. Urethane ligger på ca 500.- for clear + herder ca 600.- tynner 550.- alle +mva.

Du får kjøpt kun litere.( OBS!! Ikke bruk urethanelakk som brukes til gulv etc, som du kjøper i malebutikk.)I tilegg kommer epoxy

primer/sealer til i bunn med ca 500.- for primer + 360 for herder+ ca 680 for tynner + fargen som du skal ha på gitaren. Det vil jo bli en dyr lakkering......det.

Nitro får du ikke tak i iNorge. Det er svært vanskelig med farget nitrolakk. Du kan bruke vanlig akryl(billakk), det er enklest. De fleste blander 3dl som minst, og klarlakk kan du jo legge oppå som du vil. Det vil vel koste deg ca, 200.-for boksgrunning/slipegr/ base/ca 300.- og klarlakk ca 200(boks) eller ca 350.- for klar+ herder 150 og tynner ca 150-200. Tilsammern ca 1100-1200 i matr/+ slipepapir etc.

BRUK SPRØYTE! Unngå boks hvis du kan, fordi de kan herde veldig dårlig. Risken er at du ender opp med en lakk som ALDRI herder.

Jeg bruker kun nitrocellulose og urethane. Med nitro må man bruke spesialblandede baser som du må bestille og som blir DYRE.

Ca literpris ligger på 800.-1100 men da har man til ca 8 gitarer......(.om alle 8 vil ha samme farge). + topplakk.+ porefyller og sanding sealer??....ca 1400.-.

Har satt ca priser på akryl også da de varierer i pris. Utgangspunktet her er av de billigste lakkene, heter PPG, MONOPOL, DEBEER.

Min lakkpris på urethane er ca 2900- 3100,- Da er allt arbeid gjort inkl. highgloss polering.

Nitro, samme pris, avhengig av forarbeid.

Ca 15-30 t pr gitar avhengig av forarbeid og små uhell.(Som ALLTID dukker opp, da mesteparten går på skinner...)

Legging::

Cellulose ::alt fra 15-30 strøk avhengig av tykkelse.

Urethane::: normalt, 2 medium strøk, + ett flowout. + allt forarbeid.

Akryl, litt forskj, følg anvisning, normalt 2-4 strøk av av tykkelse. Du må følge anvisningene på produsentens produkter og

følge dem nøye. Lakker aldri under 22 grader varmt med urethane. God ventilasjon. Bruk anvist flashtime(tid mellom strøk)

Ikke lakker mer enn ett strøk nitro om dagen. Gjør du 3 strøk, vent i 3 dager før neste økt.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk noen tips fra en proff lakkerer på mail her forleden men jeg synes det virket litt ekstremt overdrevet i forhold til "hobby" lakkering..

Men jeg poster det allikevel.

-------

Du må bruke urethanelakk eller nitrocelluloselakk. Urethane ligger på ca 500.- for clear + herder ca 600.- tynner 550.- alle +mva.

Du får kjøpt kun litere.( OBS!! Ikke bruk urethanelakk som brukes til gulv etc, som du kjøper i malebutikk.)I tilegg kommer epoxy

primer/sealer til i bunn med ca 500.- for primer + 360 for herder+ ca 680 for tynner + fargen som du skal ha på gitaren. Det vil jo bli en dyr lakkering......det.

Nitro får du ikke tak i iNorge. Det er svært vanskelig med farget nitrolakk. Du kan bruke vanlig akryl(billakk), det er enklest. De fleste blander 3dl som minst, og klarlakk kan du jo legge oppå som du vil. Det vil vel koste deg ca, 200.-for boksgrunning/slipegr/ base/ca 300.- og klarlakk ca 200(boks) eller ca 350.- for klar+ herder 150 og tynner ca 150-200. Tilsammern ca 1100-1200 i matr/+ slipepapir etc.

BRUK SPRØYTE! Unngå boks hvis du kan, fordi de kan herde veldig dårlig. Risken er at du ender opp med en lakk som ALDRI herder.

Jeg bruker kun nitrocellulose og urethane. Med nitro må man bruke spesialblandede baser som du må bestille og som blir DYRE.

Ca literpris ligger på 800.-1100 men da har man til ca 8 gitarer......(.om alle 8 vil ha samme farge). + topplakk.+ porefyller og sanding sealer??....ca 1400.-.

Har satt ca priser på akryl også da de varierer i pris. Utgangspunktet her er av de billigste lakkene, heter PPG, MONOPOL, DEBEER.

Min lakkpris på urethane er ca 2900- 3100,- Da er allt arbeid gjort inkl. highgloss polering.

Nitro, samme pris, avhengig av forarbeid.

Ca 15-30 t pr gitar avhengig av forarbeid og små uhell.(Som ALLTID dukker opp, da mesteparten går på skinner...)

Legging::

Cellulose ::alt fra 15-30 strøk avhengig av tykkelse.

Urethane::: normalt, 2 medium strøk, + ett flowout. + allt forarbeid.

Akryl, litt forskj, følg anvisning, normalt 2-4 strøk av av tykkelse. Du må følge anvisningene på produsentens produkter og

følge dem nøye. Lakker aldri under 22 grader varmt med urethane. God ventilasjon. Bruk anvist flashtime(tid mellom strøk)

Ikke lakker mer enn ett strøk nitro om dagen. Gjør du 3 strøk, vent i 3 dager før neste økt.

Lykke til!!

Heheh,

Den her var skremmende lesing. Men ja, regner med at det blir best med krem lakk da.

Men blir nok å kjøpe en litt billigere type lakk en NITRO! Har lakksprøyte så det er ikke noe problem.

Kan hende jeg leverer hele prosjektet fra meg til en prof når grunnarbeidet er ferdig. Jeg får se. Skal ha grafikk på gitarens forside så kan bli litt vrient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyurethanelakk (urethan) inneholder isocyanater(cyanidforbindelser) og er veldig, veldig GIFTIG.

Celluloselakk er ikke stort bedre, det er derfor du ikke får kjøpt det her i landet, (er skjikkelig fint å sniffe :blink: forresten, hjernen slutter å funke dritfort, og effekten er permanent :wacko: )

Bruk maske og gooood ventilasjon.

Billakk funker helt fint til elgitarer, og jeg vet om en gitarbygger som utrolig nok også bruker det på sine akustiske instrumenter, med godt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.