Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sang/skrike teknikk


Dynamic

Anbefalte innlegg

hmm... har hørt øl skal funke på stemmen... men ikke vet jeg! er nok bare å trene og synge med cd'en... :P

Personlig har jeg veldig dårlig erfaring med masse sukker før synging. Litt smøring kan riktignok være en fordel da...

Forrsten så er det en fordel med god lungekapasitet i alle typer vokal

Endret av bove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan jeg kan trene opp stemme båndet til å synge/skrike sånn som mange vokalister gjør, f.eks. Anders Fridèn i In Flames.

Kanskje litt merkelig å spørre om det, men jeg får det ikke til.. ;)

Masse trening, men ikke begynn med å trene å skrike. Lær deg først å synge ordentlig først ;) Og lære deg pusteteknikker og sånnt :)

Og kanskje vente noen år til du skjønner at sånn brøling i sanger ikke er så kult :P (nei jeg har ikke hørt noe særlig på In Flames og kan ikke huske hvordan vokalisten synger, så jeg bare tenkte at det var sånn brøling man hører i black metal han mente ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikk er en svært viktig del av det hele. Da særlig hvor du plasserer lyden, og ikke minst hvordan du puster. Puste skal du gjøre med musklen kjent som Diaphram(har ingen formening om hva den eventuelt måtta hete på norsk) og trekke luften så langt ned du får den. Derav uttrykket pust med magen.

Mens du synger er det viktig å drikke. Helst lunkent vann(romtemperatur). Du kan eventuelt koke det opp, slik som James La Brie fra DT gjør.

Uansett sjanger er det, som nevnt tidligere, viktig å kunne synge(av ordets opprinelige forstand) først. Hvis du mangler disse egenskaper, har du neppe stemme igjen etter soundchecken. (såfremt det er brøle du skal).

Imidlertid har jeg jeg lyst å presisere at det er Kakemonster-vokal det heter

Good luck ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fridén er ikke akkurat no kakemonster da, men ontopic et par tips:

øving og prøving - gjør at du finner en teknikk du er komfortabel med som låter fett

oppvarming - gjør at du holder ut og får bedre kontroll

mavebruk - trøkk

mye stemme - mer trøkk

det du gjør er at du bruker maven for å gi fullt trøkk fra bånn av, så "stopper" du 50-70% av lyden i strupen/halsen/whatever, omtrent som en gitarforsterker vrenger når du kjører preampen. følgelig er det bra å ikke vrenge for mye, siden det 1. blir mindre lyd/trøkk 2. ofte ikke kommer like godt gjennom i miksen, igjen akkurat som en overgaina amp.

etter 2-3 år med growling begynner jeg å bli ganske komfortabel med det, selv om jeg er for lat å varme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, føler trang for å slenge opp en liten detalj. Hvis du plasserer stemmen feil, altså i halsen. Da mener jeg at du strammer halsen for å lage lyd, så kan du risikere at adams-eple musklene "tetter seg". Altså får du puste problemer som gjør at du må opperere vekk "kjøttet". Og dette må gjøre med barberblad. Be carefull man :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.