Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kunsten å synge - Noen som kan den?


WizendraW

Anbefalte innlegg

Jeg er part-time-vokalist i bandet mitt, men jeg innså på øving i dag at jeg har store problemer med å synge.

Jeg treffer tonene, det er ikke problemet, men jeg får en sånn halsbrann-følelse ganske fort. Dette er kun når jeg synger høyt (for eksempel med band); hvis jeg bare nynner for meg selv eller til lav musikk er det ikke noe problem.

Jeg har hørt før at man skal synge med magen eller noe, men jeg har ikke helt skjønt hva som menes med det.

Tips mottas med takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får halsbrannfølelse av å synge, så annbefaler jeg deg å varme opp før du begynner å synge.

Hvordan forklare synge med magen :rolleyes: hmm.....

Er vel kanskje at man ikke strammer magemusklene særlig. Vanligvis i ganske lavt toneleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å synge med magen er veldig enkelt forklart at du bruker magen til å "puste" med. Altså, når du trekker pusten når du synger jobber du sykkert mye med brystet og skuldrene eller hva jeg skal kalle det. Prøv å være helt avslappet i disse delene og heller pust med magen. Når du puster inn "detter" magen ut, og når du synger så trekker du den langsomt innover, ikke bruk brystet! En annen ting du bør prøve på er å finne den riktige åpningen i munnen når du synger. Det ideelle er at du synger lite med nesen, slik at hvis du f.eks. holder deg for nesen når du synger høres du ikke annerledes ut. Merk, jeg er _ikke_ spesielt flink til å synge og har bare hatt 20 timer sang i uka siden skolen startet, så hadde vært greit om noen som har litt mer peil kan komme og ordne opp i posten min :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å synge med magen er veldig enkelt forklart at du bruker magen til å "puste" med. Altså, når du trekker pusten når du synger jobber du sykkert mye med brystet og skuldrene eller hva jeg skal kalle det. Prøv å være helt avslappet i disse delene og heller pust med magen. Når du puster inn "detter" magen ut, og når du synger så trekker du den langsomt innover, ikke bruk brystet! En annen ting du bør prøve på er å finne den riktige åpningen i munnen når du synger. Det ideelle er at du synger lite med nesen, slik at hvis du f.eks. holder deg for nesen når du synger høres du ikke annerledes ut. Merk, jeg er _ikke_ spesielt flink til å synge og har bare hatt 20 timer sang i uka siden skolen startet, så hadde vært greit om noen som har litt mer peil kan komme og ordne opp i posten min :P

Helt riktig dette. Som en kuriositet kan jeg nevne at det er samme puste-teknikk man bruker når man buktaler bortsett fra at man snakker gjennom nesen istedenfor munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.