Web Analytics
Jump to content

Impresjonisme


Faktor
 Share

Recommended Posts

Hey hey godtfolk.

Det gjelder impresjonistisk pianomusikk. Jeg hører allerede mye på Claude Debussy og Erik Satie og lurer på hva mer jeg kan sjekke ut.

On guitar topic:

Noen kjente folk som spiller impresjonistisk på gitar? (Klassisk / Jazz / Vanlig )

Edited by Faktor
Link to comment
Share on other sites

veldig interresant!

Impresjonisme er som du vet en fransk stilretning som først ble brukt på malekunst,

Renoir, Monet, Manet osv. Her ble det å fange øyeblikket det viktigste. Istedenfor at kunsteren skulle utrykke f.eks en soloppgang som fenomen, ble det heller kunstnerens inntrykk (impresjon) av den som ble viktig. På samme måte skrev Claude Debussy (og delvis Ravel) musikk som ble betegnet impresjonistisk.

Denne musikken skiller seg betydelig ut fra annen musikk ved at den i sin helhet ikke har et funksjonharmonisk forløp. Selvom den ofte har et tonalt sentrum, står ikke akkordene i funksjon til hverandre. Dette gjør at lydbildet blir diffust, også fordi stykkenes taktart ofte ikke kommer så lett fram. Dette diffuse bildet kan lett sammenlignes med de impresjonistiske malernes malerier, hvor fargene ble "blandet sammen" til et helhetlig inntrykk.

Musikken er helt uten regler, og har mindre med fuger og sonatesatser å gjøre enn selv den strengeste tolvtone (atonale) schönberg sats.

Link to comment
Share on other sites

veldig interresant!

Artig hvordan du greide og gi masse nyttig informasjon uten å svare på spørsmålet :P;)

Du nevnte at Ravel har leflet med impresjonismen. Noen berømte pianostykker jeg kan sjekke ut? Kan saktens ta litt orkestermusikk og men det har det med å bli for mektig.

Link to comment
Share on other sites

Artig hvordan du greide og gi masse nyttig informasjon uten å svare på spørsmålet :P;)

Du nevnte at Ravel har leflet med impresjonismen. Noen berømte pianostykker jeg kan sjekke ut? Kan saktens ta litt orkestermusikk og men det har det med å bli for mektig.

vel, beklager, men jeg ble litt revet med. Det jeg egentlig skulle si var at skal du ha ekte impresjonister er det kun debussy og litt ravel som gjelder. Det er de to som blir regnet som "ekte" impresjonister, hvis du regner impresjonisme som et fenomen og ikke en stil som ble kopiert.

Og for å gi svar på om det med Ravel, så har jeg hørt litt og kan si at det er slående likheter med debussy, men noen konkrete verker kan jeg ikke nevne da jeg ikke kjenner disse etter tittel.

Og når det gjelder gitarspørsmålet, så kjenner jeg heller ikke til noen gitar verker som kan spores til denne stilen. Men jazz og "vanlig" er det ingen vits å leite i !!! :D

Edited by jsbach
Link to comment
Share on other sites

vel, beklager, men jeg ble litt revet med. Det jeg egentlig skulle si var at skal du ha ekte impresjonister er det kun debussy og litt ravel som gjelder. Det er de to som blir regnet som "ekte" impresjonister, hvis du regner impresjonisme som et fenomen og ikke en stil som ble kopiert.

Nei det var et velkomment innspill, for all del.

Så du vil ikke regne Erik Satie som en del av hard-core impresjonismen men noe som ofte slåes sammen med impresjonismen på grunn av at de levde samtidig?

Wikipedia har som alltid noe nyttig her. http://en.wikipedia.org/wiki/Impressionist_music

Fin fin diskusjon forresten!

Edit:

Så det fins ikke noe impresjonistisk jazz? Er det en selvmotsigelse?

Edited by Faktor
Link to comment
Share on other sites

Nei det var et velkomment innspill, for all del.

Så du vil ikke regne Erik Satie som en del av hard-core impresjonismen men noe som ofte slåes sammen med impresjonismen på grunn av at de levde samtidig?

Wikipedia har som alltid noe nyttig her. http://en.wikipedia.org/wiki/Impressionist_music

Fin fin diskusjon forresten!

Edit:

Så det fins ikke noe impresjonistisk jazz? Er det en selvmotsigelse?

ja altså, du må huske at dette ble etterhvert en periode hvor vi fikk flere slags -ismer. Det var en tid med mye forandringer så det er vanskelig å plassere folk i bås.

Når det gjelder jazzen er jeg ikke så dreven, men litt kan jeg jo, og jeg kan ikke si jeg har vært borti noe som har klare linjer tilbake til impresjonisme som musikalsk begrep.

Link to comment
Share on other sites

(...)

Når det gjelder jazzen er jeg ikke så dreven, men litt kan jeg jo, og jeg kan ikke si jeg har vært borti noe som har klare linjer tilbake til impresjonisme som musikalsk begrep.

Fant forresten en liten side (ved hjelp av google, som jeg burde brukt før jeg startet denne tråden, men da hadde jo vi ikke fått vår lille prat)

http://www.stevegiordano.com/art_interview.htm

Er noen lydklipp som jeg hører igjennom nå, hittil er det lite impresjonisme, kanskje det er en tittel man liker å smykke seg med for å virke intellektuell?

Link to comment
Share on other sites

Fant forresten en liten side (ved hjelp av google, som jeg burde brukt før jeg startet denne tråden, men da hadde jo vi ikke fått vår lille prat)

http://www.stevegiordano.com/art_interview.htm

Er noen lydklipp som jeg hører igjennom nå, hittil er det lite impresjonisme, kanskje det er en tittel man liker å smykke seg med for å virke intellektuell?

det kan fort stemme. Man vet aldri nå til dags. Nå har det seg sånn at pappa og mamma Bach ligger og sover så jeg kan desverre ikke høre på, men skal ta en titt på det imorgen.

Vil uansett anbefale deg å høre litt på orkester musikk, da klangene i orkesteret ble betydelig forandret (også pga av harmonikken), mye mer enn det fysisk er mulig å gjøre på et piano.

Edited by jsbach
Link to comment
Share on other sites

Denne musikken skiller seg betydelig ut fra annen musikk ved at den i sin helhet ikke har et funksjonharmonisk forløp. Selvom den ofte har et tonalt sentrum, står ikke akkordene i funksjon til hverandre. Dette gjør at lydbildet blir diffust, også fordi stykkenes taktart ofte ikke kommer så lett fram. Dette diffuse bildet kan lett sammenlignes med de impresjonistiske malernes malerier, hvor fargene ble "blandet sammen" til et helhetlig inntrykk.

Musikken er helt uten regler, og har mindre med fuger og sonatesatser å gjøre enn selv den strengeste tolvtone (atonale) schönberg sats.

Apropos jazzimpresjonisme: dette du sier om akkorder og melodiløp som ikke står i funksjon til hverandre får meg til å tenke på Shorter-låter som Orbits og Nefertiti...

Hva med frijazz?

Link to comment
Share on other sites

det kan fort stemme. Man vet aldri nå til dags. Nå har det seg sånn at pappa og mamma Bach ligger og sover så jeg kan desverre ikke høre på, men skal ta en titt på det imorgen.

Blir det ikke trangt om plassen der hjemme med både pappa-Bach, mamma-Bach, deg, Fru Bach og alle små-Bach'ene (die Bächchen)? J.C., C.P.E. og co. må ha en helvetes køyeseng...

(Forresten godt å høre at jeg ikke er den eneste på mus. vit. som bor hjemme likevel. :P)

Edited by aiwass
Link to comment
Share on other sites

Apropos jazzimpresjonisme: dette du sier om akkorder og melodiløp som ikke står i funksjon til hverandre får meg til å tenke på Shorter-låter som Orbits og Nefertiti...

Hva med frijazz?

ikke funksjonsharmonisk musikk er jo ikke nødvendigvis impresjonistisk tenkt. Kan ikke si jeg har vært borti de eksemplene du nevner, så jeg skal ikke utdype meg om det.

Men når det kommer til frijazz kan jeg si (selvom jeg har aldri har forstått meg på sjangeren) at jeg tviler på at vi kan trekke klare linjer fra det og tilbake impresjonisme.

Blir det ikke trangt om plassen der hjemme med både pappa-Bach, mamma-Bach, deg, Fru Bach og alle små-Bach'ene (die Bächchen)? J.C., C.P.E. og co. må ha en helvetes køyeseng...

(Forresten godt å høre at jeg ikke er den eneste på mus. vit. som bor hjemme likevel. :P)

Anna har flyttet ut og tatt ungene med seg, så det er ikke så trangt lenger.. men jeg må innrømme at jeg savner henne litt :huh:

Link to comment
Share on other sites

ikke funksjonsharmonisk musikk er jo ikke nødvendigvis impresjonistisk tenkt. Kan ikke si jeg har vært borti de eksemplene du nevner, så jeg skal ikke utdype meg om det.

Men når det kommer til frijazz kan jeg si (selvom jeg har aldri har forstått meg på sjangeren) at jeg tviler på at vi kan trekke klare linjer fra det og tilbake impresjonisme.

Hehe, neida, jeg tenkte ikke på klare linjer.

Jeg bare undret over om det kunne være noen parallell whatsoever :mellow: .

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
    • Hei!   Bor i Oslo og er nybegynner på slidegitar. Kjøpte ein billig gitar for formålet, med mål om å bli såpass god at eg oppgraderer gitaren etter hvert.  Har stemt den i åpen E. Har prøvd å lære meg litt selv, og kommet eit lite stykke på vei. Men om eg skal lære ordentlig og komme meg videre, så tror eg det hadde vært ein fordel og fått litt kvalifisert hjelp. Er det noen som kan slide i åpen E, eller som kjenner noen, og som kan lære bort? Og evt pris.   Takker Asgeir
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.