Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Impresjonisme


Faktor

Anbefalte innlegg

Hey hey godtfolk.

Det gjelder impresjonistisk pianomusikk. Jeg hører allerede mye på Claude Debussy og Erik Satie og lurer på hva mer jeg kan sjekke ut.

On guitar topic:

Noen kjente folk som spiller impresjonistisk på gitar? (Klassisk / Jazz / Vanlig )

Endret av Faktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig interresant!

Impresjonisme er som du vet en fransk stilretning som først ble brukt på malekunst,

Renoir, Monet, Manet osv. Her ble det å fange øyeblikket det viktigste. Istedenfor at kunsteren skulle utrykke f.eks en soloppgang som fenomen, ble det heller kunstnerens inntrykk (impresjon) av den som ble viktig. På samme måte skrev Claude Debussy (og delvis Ravel) musikk som ble betegnet impresjonistisk.

Denne musikken skiller seg betydelig ut fra annen musikk ved at den i sin helhet ikke har et funksjonharmonisk forløp. Selvom den ofte har et tonalt sentrum, står ikke akkordene i funksjon til hverandre. Dette gjør at lydbildet blir diffust, også fordi stykkenes taktart ofte ikke kommer så lett fram. Dette diffuse bildet kan lett sammenlignes med de impresjonistiske malernes malerier, hvor fargene ble "blandet sammen" til et helhetlig inntrykk.

Musikken er helt uten regler, og har mindre med fuger og sonatesatser å gjøre enn selv den strengeste tolvtone (atonale) schönberg sats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig interresant!

Artig hvordan du greide og gi masse nyttig informasjon uten å svare på spørsmålet :P;)

Du nevnte at Ravel har leflet med impresjonismen. Noen berømte pianostykker jeg kan sjekke ut? Kan saktens ta litt orkestermusikk og men det har det med å bli for mektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig hvordan du greide og gi masse nyttig informasjon uten å svare på spørsmålet :P;)

Du nevnte at Ravel har leflet med impresjonismen. Noen berømte pianostykker jeg kan sjekke ut? Kan saktens ta litt orkestermusikk og men det har det med å bli for mektig.

vel, beklager, men jeg ble litt revet med. Det jeg egentlig skulle si var at skal du ha ekte impresjonister er det kun debussy og litt ravel som gjelder. Det er de to som blir regnet som "ekte" impresjonister, hvis du regner impresjonisme som et fenomen og ikke en stil som ble kopiert.

Og for å gi svar på om det med Ravel, så har jeg hørt litt og kan si at det er slående likheter med debussy, men noen konkrete verker kan jeg ikke nevne da jeg ikke kjenner disse etter tittel.

Og når det gjelder gitarspørsmålet, så kjenner jeg heller ikke til noen gitar verker som kan spores til denne stilen. Men jazz og "vanlig" er det ingen vits å leite i !!! :D

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, beklager, men jeg ble litt revet med. Det jeg egentlig skulle si var at skal du ha ekte impresjonister er det kun debussy og litt ravel som gjelder. Det er de to som blir regnet som "ekte" impresjonister, hvis du regner impresjonisme som et fenomen og ikke en stil som ble kopiert.

Nei det var et velkomment innspill, for all del.

Så du vil ikke regne Erik Satie som en del av hard-core impresjonismen men noe som ofte slåes sammen med impresjonismen på grunn av at de levde samtidig?

Wikipedia har som alltid noe nyttig her. http://en.wikipedia.org/wiki/Impressionist_music

Fin fin diskusjon forresten!

Edit:

Så det fins ikke noe impresjonistisk jazz? Er det en selvmotsigelse?

Endret av Faktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var et velkomment innspill, for all del.

Så du vil ikke regne Erik Satie som en del av hard-core impresjonismen men noe som ofte slåes sammen med impresjonismen på grunn av at de levde samtidig?

Wikipedia har som alltid noe nyttig her. http://en.wikipedia.org/wiki/Impressionist_music

Fin fin diskusjon forresten!

Edit:

Så det fins ikke noe impresjonistisk jazz? Er det en selvmotsigelse?

ja altså, du må huske at dette ble etterhvert en periode hvor vi fikk flere slags -ismer. Det var en tid med mye forandringer så det er vanskelig å plassere folk i bås.

Når det gjelder jazzen er jeg ikke så dreven, men litt kan jeg jo, og jeg kan ikke si jeg har vært borti noe som har klare linjer tilbake til impresjonisme som musikalsk begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Når det gjelder jazzen er jeg ikke så dreven, men litt kan jeg jo, og jeg kan ikke si jeg har vært borti noe som har klare linjer tilbake til impresjonisme som musikalsk begrep.

Fant forresten en liten side (ved hjelp av google, som jeg burde brukt før jeg startet denne tråden, men da hadde jo vi ikke fått vår lille prat)

http://www.stevegiordano.com/art_interview.htm

Er noen lydklipp som jeg hører igjennom nå, hittil er det lite impresjonisme, kanskje det er en tittel man liker å smykke seg med for å virke intellektuell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forresten en liten side (ved hjelp av google, som jeg burde brukt før jeg startet denne tråden, men da hadde jo vi ikke fått vår lille prat)

http://www.stevegiordano.com/art_interview.htm

Er noen lydklipp som jeg hører igjennom nå, hittil er det lite impresjonisme, kanskje det er en tittel man liker å smykke seg med for å virke intellektuell?

det kan fort stemme. Man vet aldri nå til dags. Nå har det seg sånn at pappa og mamma Bach ligger og sover så jeg kan desverre ikke høre på, men skal ta en titt på det imorgen.

Vil uansett anbefale deg å høre litt på orkester musikk, da klangene i orkesteret ble betydelig forandret (også pga av harmonikken), mye mer enn det fysisk er mulig å gjøre på et piano.

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne musikken skiller seg betydelig ut fra annen musikk ved at den i sin helhet ikke har et funksjonharmonisk forløp. Selvom den ofte har et tonalt sentrum, står ikke akkordene i funksjon til hverandre. Dette gjør at lydbildet blir diffust, også fordi stykkenes taktart ofte ikke kommer så lett fram. Dette diffuse bildet kan lett sammenlignes med de impresjonistiske malernes malerier, hvor fargene ble "blandet sammen" til et helhetlig inntrykk.

Musikken er helt uten regler, og har mindre med fuger og sonatesatser å gjøre enn selv den strengeste tolvtone (atonale) schönberg sats.

Apropos jazzimpresjonisme: dette du sier om akkorder og melodiløp som ikke står i funksjon til hverandre får meg til å tenke på Shorter-låter som Orbits og Nefertiti...

Hva med frijazz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan fort stemme. Man vet aldri nå til dags. Nå har det seg sånn at pappa og mamma Bach ligger og sover så jeg kan desverre ikke høre på, men skal ta en titt på det imorgen.

Blir det ikke trangt om plassen der hjemme med både pappa-Bach, mamma-Bach, deg, Fru Bach og alle små-Bach'ene (die Bächchen)? J.C., C.P.E. og co. må ha en helvetes køyeseng...

(Forresten godt å høre at jeg ikke er den eneste på mus. vit. som bor hjemme likevel. :P)

Endret av aiwass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos jazzimpresjonisme: dette du sier om akkorder og melodiløp som ikke står i funksjon til hverandre får meg til å tenke på Shorter-låter som Orbits og Nefertiti...

Hva med frijazz?

ikke funksjonsharmonisk musikk er jo ikke nødvendigvis impresjonistisk tenkt. Kan ikke si jeg har vært borti de eksemplene du nevner, så jeg skal ikke utdype meg om det.

Men når det kommer til frijazz kan jeg si (selvom jeg har aldri har forstått meg på sjangeren) at jeg tviler på at vi kan trekke klare linjer fra det og tilbake impresjonisme.

Blir det ikke trangt om plassen der hjemme med både pappa-Bach, mamma-Bach, deg, Fru Bach og alle små-Bach'ene (die Bächchen)? J.C., C.P.E. og co. må ha en helvetes køyeseng...

(Forresten godt å høre at jeg ikke er den eneste på mus. vit. som bor hjemme likevel. :P)

Anna har flyttet ut og tatt ungene med seg, så det er ikke så trangt lenger.. men jeg må innrømme at jeg savner henne litt :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke funksjonsharmonisk musikk er jo ikke nødvendigvis impresjonistisk tenkt. Kan ikke si jeg har vært borti de eksemplene du nevner, så jeg skal ikke utdype meg om det.

Men når det kommer til frijazz kan jeg si (selvom jeg har aldri har forstått meg på sjangeren) at jeg tviler på at vi kan trekke klare linjer fra det og tilbake impresjonisme.

Hehe, neida, jeg tenkte ikke på klare linjer.

Jeg bare undret over om det kunne være noen parallell whatsoever :mellow: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.