Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Seymour Duncan til RG


Satrucci

Anbefalte innlegg

Godkveld.

Fikk nettopp beskjed om at ein bekjent fyrer avgårde ei bestilling fra music123.com i morgon, så eg tenkte eg skulle benytte anledninga til å skifte ut humbuckeren i stolposisjon på min RG470.

Har egentelig bestemt meg for å gå for ein Seymour Duncan humbucker, men eg veit da f*** kva eg skal velge. o_O

Saken er at eg speler mykje forskjellig, så eg vil ha ein pickup som kan brukast til det meste. Speler alt fra Gorguts til Joe Satriani. Det eg egentelig er redd for et å velge ein som blir alt for mykje "metal" som knapt kan brukast til anna enn det, den bør òg vere brukbar på cleanlyd samtidig som den kan gi feit og god tone. Lyden til Mikael Åkerfeldt (Opeth) er her for meg kjempegøy!!1 Ser at han bruker SH-10 i sine PRS, men er redd for at det kan bli nettopp - for mykje metal.

Nokon som har formeining om kva eg burde velge?

Skal eg berre hoppe i det og velge SH-10?

Endret av Satrucci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv innstallert en DiMarzio Evolution i tilsvarende gitar med stort hell. Det er en keramisk humbucker som egentlig er nokså hissi, samme PU som Mr Vai bruker. Den egner seg kankje best til hard-rock, men sparker fint fra seg når du spiller rent også. Skjærer utrolig fint gjennom lydbildet, og musikalsk feedback er helt utrolig.

Et annet svært godt alternativ er DiMarzio FRED. Samme mic som sitter i JS'ene til Satriani. Denne er litt mindre hissi, men har liksom litt mer "kropp" hvis du skjønner... Låter helt fantastisk clean og halvvrengt.

Stalltipset burde derfor bli: kjøp deg DiMarzio EVO, og en ny tonekontroll med coil-tap. Da får du den mest perverse hard-rock PU'en, og med coil tap minner den litt om en feit telecaster, ett godt alternativ dersom du liker å holde deg til den ene gitaren!

Syntes nå liksom det skal sitte en DiMarzio i ibanez'ene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert Evo, men trur ikkje heilt den har lyden eg er ute etter. Om du har hørt siste albumet til Opeth skjønnar du kva eg vil ha. I tillegg har eg lese (òg her på forumet) at Evo'en er veldig kresen på gitaren den står i mht. treverk osv, og det stiller vel ikkje akkurat 470 i toppen vil eg tru?

Skjønnar det med at du tykkjer det skal stå DiMarzio i Ibanez, men det passar liksom ikkje heilt min spelestil. Er absolutt ingen inzane wildspeed shredmaster liksom. =P DiMarzio kunne derimot kanskje passa meg i halsposisjon, men det har eg ikkje råd til no, får ta brua i første omgang. Men takk for svar alikevel :)

Har sett at andre her har anbefalt JB SH-4. Er den god allround? Heller egentelig hardt mot SH-10 akkurat no, er heilt forelska i gitarlyden til Åkerfeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert Evo, men trur ikkje heilt den har lyden eg er ute etter. Om du har hørt siste albumet til Opeth skjønnar du kva eg vil ha. I tillegg har eg lese (òg her på forumet) at Evo'en er veldig kresen på gitaren den står i mht. treverk osv, og det stiller vel ikkje akkurat 470 i toppen vil eg tru?

Skjønnar det med at du tykkjer det skal stå DiMarzio i Ibanez, men det passar liksom ikkje heilt min spelestil. Er absolutt ingen inzane wildspeed shredmaster liksom. =P DiMarzio kunne derimot kanskje passa meg i halsposisjon, men det har eg ikkje råd til no, får ta brua i første omgang. Men takk for svar alikevel :)

Har sett at andre her har anbefalt JB SH-4. Er den god allround? Heller egentelig hardt mot SH-10 akkurat no, er heilt forelska i gitarlyden til Åkerfeldt.

En JB i stolen og en 59 eller jazz i neck tror jeg skal være et godt valg. Mange som går for den comboen. Allsidig og låter veldig flott :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at du vil bli fornøyd med en JB. Det er i mine ører, (selv om jeg ikke har en JB akkurat nå) en av de beste allroundmikkene der ute :) Jeg pleide å ha en RG 507 (japansk modell) med en JB i stolen, og den låt panser, den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur eg går for JB. :)

Ser ut som om at det er det beste valget for allround.

Jeg har en JB i Tyleren og syns den låter finfint i den gitaren (mamywo+maple), og det er også en mik mange anbefaler. Skulle ikke overraske meg om den fungerer fint for deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆ?

Er så dum du, hæltis!!1

Veit ikkje om ordet eksisterer eingang, men det var litt morsomt. =P

Og eg er sikker på at du visste kva eg meinte, din kvasinazijødecommie!

Uansett, pickupen er bestilt, gleder meg verre enn HalTan i fjøset til å få montert den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig ble jeg anbefalt blant annet duncan custom cusom for noen år tilbake.. Er virkelig ikke sikker på hva som er best til denne gitaren, men du bør nok gå for en pickup som har litt ekstra med diskant, da det kompanserer for at gitaren i seg selv har litt lite av det.

De siste Opeth-skivene låter helt knall (liker ikke stilen på ghost reveries-skiva, men er enig i at det låter knall)

Men du må være klar over at det er veldig mye gitar-dobling og studio-triks du hører. Pickupene har antaglig fint lite å si for hvordan skivene låter..

Uansett.. hvis han bruker SH-10, og den egner seg i en RG470 (det kan ikke jeg svare på), er nok det et bra valg, da han som du sikkert vet bruker samme gitarer til å spille clean-saker med som han bruker når han spiller med vreng. (i hvertfall gjør de det live ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit at lyden på plate ikkje blir heilt "riktig", men så er jo live-lyden passe nydelig den og. =)

Men har SH-10 meir diskant enn JB? Fant ei side med slik info her om dagen, men no finn eg den ikkje att. Pakkka er enda ikkje sendt, så eg kan fortsatt endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.