Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Barokken


El Anders

Anbefalte innlegg

Heisann.

Skal ha en oppgave i musikk på skolen og trenger deres hjelp!

Vi holder på rundt barokken (merk dere rundt), og komponister som Bach, Mozart og Beethoven er med!

Jeg vet at Michael Romeo er inspirert av disse komponistene så jeg skal sammenligne en Symphony X sang med en av deres sanger så vet dere av noen spesielle sanger av disse som jeg kan sammenligne?

Eller sanger av Symphony X som har barokk trekk i seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Skal ha en oppgave i musikk på skolen og trenger deres hjelp!

Vi holder på rundt barokken (merk dere rundt), og komponister som Bach, Mozart og Beethoven er med!

Jeg vet at Michael Romeo er inspirert av disse komponistene så jeg skal sammenligne en Symphony X sang med en av deres sanger så vet dere av noen spesielle sanger av disse som jeg kan sammenligne?

Eller sanger av Symphony X som har barokk trekk i seg?

Er jo bare bach som er barokkmann av de nevte... :P

Men regner med at du vil ha sanger med klassiske trekk (og av SyX har jo de fleste det). Men husk at det ofte er mer enn bare klassiske trekk, og noen har kanskje ikke like klare klassiske trekk som andre.

Ex. SyX

Masquerade (evt. '98 versjon)

The Damnation Game

The Witching Hour

Out of the Ashes

Ellers så har du jo andre band som f.eks:

Rhapsody (mye stjeling der... f.eks Vivaldi)

At Vance (som f.eks har coveret Beethoven)

Cacophony (masse masse...)

Kamelot (har jo noe...)

Nightwish

Skylark

Stratovarius

Winds

Eller du kan se på gitarister som f. eks.

Joe Stump

Malmsteen

Tony MacAlpine

Paul Gilbert

Ron Thal

George Bellas etc etc etc

Evt. Vitalij Kuprij (Synth guru..)

Er jo egentlig klassiske trekk i det meste vi hører på, men disse har ihvertfall sanger som "høres" klassisk ut og har til en hvis grad "klassisk" oppbyggning... Blir tøddler overalt... lol :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg er den rette til å finne disse (jeg hører jo Bach overalt... lol). Du får heller vente. Det kommer nok noen som er litt mer stø i musikkhistorien enn meg. Er ikke så flink å skille mellom de typiske trekkene for de forskjellige tidsperiodene (eller komponistene). Har vel egentlig aldri interessert meg for det (er jo så godt som selvlært, det har da ikke blitt så mye historikk...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barokk ja... Bar rock? Hirr, hirr...

Det er enklest å se på hva som var nytt for barokken da den kom på 1600-tallet. Vet ikke hvor stor den oppgaven din er, eller hva dere har vært gjennom før. Likevel. Barokken var tidlig ute med dynamikk, noe som alle stilarter i ettertid benytter seg av. I dag ser vi ikke på det som et trekk fra barokken, selv om det var det. Slike ting kan være greit å få ryddet av veien, så får du konsentrert deg om hvilke trekk vi i dag mener er fra barokken. Det jeg tenker på er energetisk musikk.

Energetisk. Hva er det? Du kan slå opp i ordbøker for å få en fyldig forklaring. Mange noter i fullt "kaos". Se for deg en overlykkelig person som har oppdaget at han faktisk klarer å lage toner på et cembalo. Der sitter han og hele kvelden, og blir gladere for hver tone har lager. Han vil naturligvis lage så mange som mulig. :)

Sporet litt av... Men det får briste. Poenget skal være synlig, litt lenger opp i posten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva som kjennetegner barokk musikk ;) Men trenger bare en sang og hente hovedtrekk fra for å sammenligne med en SympX sang!

Rundt barokken, og Beethoven er med? Hvorfor ikke Vivaldi, Telemann og Händel?

Jeg skrev ned disse tre fordi jeg så at Romeo så på disse som inspirasjonskilder!

Er ikke helt stø på musikk historie, men vet at Vivaldi, Telemann og Handel er med! Sorry

Endret av El Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om Romeo er inspirert av dem (eller... er han egentlig det?) så er ikke Mozart og Beethoven særlig relevante hvis dere har om Barokken.

Ellers vil jeg også påstå at Symphony X' musikk i det hele tatt har liten relevans--svært lite av det Romeo skriver er i tro med én bestemt stil, mesteparten er heller en lett blanding av forskjellige perioder. Pluss en god dose prog og metal, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal du få :

Damnation Game = "Solfeggieto" by CPE Bach

Dressed to Kill = Prelude in C minor BMW 847 by JS Bach

The Divine Wings of Tragedy = Mass in B minor by JS Bach + Mars by Gustav Holst.

Smoke and Mirrors = Mass in B minor by JS Bach.

Sonata = Second Movement of Pathetique Sonata by LV Beethoven.

Prelude = Requiem by Giuseppe Verdi.

Fallen = Concerto for Orchestra by Béla Bartók.

Lacrymosa = Requiem by WA Mozart.

A Fool´s PAradise = Harpischord Concerto in D minor by JS Bach

Inferno = Summer (3rd movement) by Antonio Vivaldi.

Awekenings = Prelude num 24 in D minor by FF Chopin.

Det er stykkene som jeg kan huske ifarten. Kos deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.