Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Distortion og Overdrive


Leonard

Anbefalte innlegg

Er visst ikke problemfritt å definere noen av delene. Men jeg benytter anledningen til å belære deg med opprinnelsen til ordet/begrepet "overdrive".

En gang for lenge siden(da snakker vi epoken før denne, nemlig den uten overdrive) var det noen som skulle spille konsert. Det møtte opp fryktelig mange og man var kjappe med å konstatere at lyden ikke stod til mengden. Derfor boostet man volumsignalet(uklart hvordan) og dermed opplevde man en forvregning av signalet over PA-anlegget. Eller såkalt vreng. Internasjonalt kalt GAIN. Som da altså trekker volumet over beregnet nivå og "farger" med en mer uklar tone. Dette har som kjent senere blitt til et "nytelsesmiddel".

Liten rettelse: GAIN betyr økning. Om dette øker over PEAK-punktet (blir høyere enn 0db digitalt, eller ca 6db analogt om jeg ikke husker feil) får man VRENG. Eller OVERDRIVE som det gjerne heter på internasjonalt.

Dette er fordi det rett og slett ikke er "plass" til mer lydinformasjon.

Endret av bove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har fått med meg er en overdrive gjerne at du overstyrer røra, som å skru en kanals ampers hovedvolum høyt for å få utgangsrøra til å vrenge. Distortion går vel mer på preampgain. Er en god grunn til at overdrive kanaler på vanlige solidstate forsterkere låter fullstendig hesteræv, mens distortion kanalen ofte kan låte veldig bra. Overdrive er rimelig avhengig av rør som går varme (eller Line6 aktig modelering) for å låte bra, mens distortion er noe... eh... helt annet :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har fått med meg er en overdrive gjerne at du overstyrer røra, som å skru en kanals ampers hovedvolum høyt for å få utgangsrøra til å vrenge. Distortion går vel mer på preampgain. Er en god grunn til at overdrive kanaler på vanlige solidstate forsterkere låter fullstendig hesteræv, mens distortion kanalen ofte kan låte veldig bra. Overdrive er rimelig avhengig av rør som går varme (eller Line6 aktig modelering) for å låte bra, mens distortion er noe... eh... helt annet :blink:

Litt rot med uttrykka der.

Overdrive: Vreng

Override: Overstyring

Vet at overdrive er "vreng" i ordets opprinnelige forstand, mens distortion farger lyden, legger til fuzz. Virker iallefall logisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det samme.

Distort=forvrenge.

Overdrive=Eldre uttrykk som ganske riktig betyr å putte inn mer enn forsterkeren klarer å gjengi rent, slik at lyden blir forvrengt.

Historisk sett har gjerne distortionpedaler mer vreng enn overdrivepedaler, men det har bare blitt sånn, og nå er det slik at man bruker de to begrepene for å beskrive graden av forvrengning.

http://www.amptone.com/overdriveprods.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Distortion

http://en.wikipedia.org/wiki/Overdrive_%28music%29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det samme.

Distort=forvrenge.

Overdrive=Eldre uttrykk som ganske riktig betyr å putte inn mer enn forsterkeren klarer å gjengi rent, slik at lyden blir forvrengt.

Historisk sett har gjerne distortionpedaler mer vreng enn overdrivepedaler, men det har bare blitt sånn, og nå er det slik at man bruker de to begrepene for å beskrive graden av forvrengning.

http://www.amptone.com/overdriveprods.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Distortion

http://en.wikipedia.org/wiki/Overdrive_%28music%29

litt av forskjellen mellom de to er måten de lager vreng på da.

hvis det er gammeldags overdrive (booster, hvis du foretrekker det) så forsterker den bare signalet før den går inn i forforsterkeren, mens en vrengpedal sender et forvrengt signal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt av forskjellen mellom de to er måten de lager vreng på da.

hvis det er gammeldags overdrive (booster, hvis du foretrekker det) så forsterker den bare signalet før den går inn i forforsterkeren, mens en vrengpedal sender et forvrengt signal.

Nei, det stemmer ikke. Du kan få vreng fra en Boss OD-1 ("overdrive-1") Setter du 4 etter hverandre, kan det faktisk låte kirkebrenning. Leste du linkene jeg postet? Definisjonen har blitt til pga at en distortionpedal som oftest har flere "gainsteg"/klipper flere dioder enn en od. En booster er noe annet. Den gir et signalløft. Prøv å skru alt på fullt på en Tube Screamer og fortell meg at du ikke får vreng...?? (Har en, har prøvd det, vet hva jeg får) Det låter ikke fint, men vreng er det lell. OD-pedaler låter i manges ører best for å legge til et gainsteg til en amp, ofte en som allerede vrenger litt, eller ganske mye. Distpedaler låter "best" på helt cleane amper, da det fort blir graut med så mye forvrengning oppå hverandre. Men det er som å definere "en fløteskvett". Noen tømmer oppi hele pakka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrev da virkelig "en gammeldags" ?

da mener jeg fra overdrivens barndom.

er ganske så enig i at en moderne overdrive ikke er det samme, men det har jeg skrivd før.

Joa, men jeg har spilt på en original Boss od-1, og du kan fint få forvrengning av den også. Vet ikke helt hvilken type pedal du tenker på da? Den er vel en av de tidligste overdrivepedalene, bortsett fra germanium treble boostere og fuzzpedaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.