Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Distortion og Overdrive


Leonard

Anbefalte innlegg

correct me if im wrong:

overdrive er ment for å gi en alderede vrengt (rør) forsterker det liille ekstra pushet for å få frem litt ekstra sprekk i rørene

mens dist er ment for å bli brukt over en clean kanal på en forsterker, altså lager vrengen helt fra bånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

correct me if im wrong:

overdrive er ment for å gi en alderede vrengt (rør) forsterker det liille ekstra pushet for å få frem litt ekstra sprekk i rørene

mens dist er ment for å bli brukt over en clean kanal på en forsterker, altså lager vrengen helt fra bånn!

han tenkte nok litt mer på lyden, og det du snakker om over vil jeg tro er gain

for meg høres det ut som om distortion er litt mer tyngre mens overdrive gjerne gir litt mer crunch aktig blues tone(trenger ikek være blues men blues tone)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

correct me if im wrong:

overdrive er ment for å gi en alderede vrengt (rør) forsterker det liille ekstra pushet for å få frem litt ekstra sprekk i rørene

mens dist er ment for å bli brukt over en clean kanal på en forsterker, altså lager vrengen helt fra bånn!

Riktig!

Resultatet av å bruke en overdrive-pedal kommer helt ann på forsterkeren du bruker den sammen med! På denne måten kan overdrive godt være masakrering og kirkebrenning, mens distortion godt kan være mye snillere (tech 21 sine f.eks. egner seg til det meste fra blues til heavy metal)

En vanlig tolkning av disse begrepene er at overdrive er litt vreng, mens distortion er mye vreng.

Kobler du en overdrive pedal inn i clean-kanalen på en forsterker, og sammenlikner med en distortion-pedal, er det for så vidt riktig, men det er ikke sånn det er meninga du skal bruke en overdrive-pedal.

Jeg går ut ifra at denne feiltolkningen kommer av at mange ikke har snøring på hvordan en overdrive-pedal er ment for å brukes.

For å ha det sagt: Jeg har ofte brukt en metal zone som overdrive-pedal i mangel av noe annet.. Og det er helt sikkert noen som bruker overdrive pedaler rett i en clean forsterker og trives med det. Poenget er at det er ikke det de er designet for.

Begrepene overdrive og distortion har lite å gjøre med hvordan det låter, mer med hvordan du får det til å låte som det gjør. I bunn og grunn er det jo distortion (forvrengning på norsk ;)) du oppnår uansett..

Distortion er basert på samme prinsipp.

Men det kan hende at det er transistorer som står for klippingen der. Og i overdrive er det rør.

nei Nei NEI! :angry::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens overdrive skal kombineres med en forsterker som allerede har en eller annen form for vreng/effekt, for å gi lyden fra forsterkeren et ekstra puff ?

Ikke nødvendigvis. Jeg bruker overdrive foran en clean forsterker, og bruker tre pedaler etter hverandre, alt ettersom hvilken lyd jeg vil ha. Den første er en Boss BD-2 Blues Driver, den bruker jeg til alt fra clean boost til overdrive/distortion. Siden lyden blir litt vepsete på høyere gain-nivå, så bruker jeg en Budda Phatman rør-overdrive etter BD-2 for å gjøre lyden varmere. Til slutt kommer min Tonebone Classic Distortion, som jeg bruker til feitere solo lyd, som f.eks. Eric Johnsons lyd på "Cliffs Of Dover".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en overdrive pedal, forsterker signalet ditt.

en distortion pedal forvrenger det.(forsterker det også)

ihvertfall sånn på papiret. finnes jo utallige mange grader av mellomting her da,

og de fleste overdrive pedaler har litt distortion i seg og.

hvis du kan tenke deg tilbake til overdrive pedalenes fødsel, så var dette et av mange forsøk på å gi rørforsterkere ett ekstra puff, før gain knappen ble oppfunnet.

hvis du gir forsterkeren din 1mV signal, og den vrenger litt, så vil den jo gi høyere/mer vreng med 5mV,

så en overdrive er en enkel liten for-forforsterker (he-hey! ;) )

hvis du i tillegg legger til muligheten til og forvrenge signalet , så har du en dist. pedal.

i moderne snikksnakk så er jo som regel en overdrive pedal en pedal som skal få det til og høres ut som en gammel rørforsterker på full pupp, og en vreng pedal er , ja, en vreng pedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en boost-pedal er en overdrive-pedal som ikke har vreng i seg.

Overdrive-pedaler har ofte litt vreng i seg for å blande med den vrengen som allerede er i forsterkeren, for å gi den en litt annen farge/smak/karakter (kall det hva du vil) enn det du vil få bare ved å presse på med mer gain.

Den vrengen som er i overdrive-pedaler låter ikke nødvendigvis bra rett i en clean forsterker, men mange av dem låter vel ok sånn også. Det er vel det vi kaller misbruk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er visst ikke problemfritt å definere noen av delene. Men jeg benytter anledningen til å belære deg med opprinnelsen til ordet/begrepet "overdrive".

En gang for lenge siden(da snakker vi epoken før denne, nemlig den uten overdrive) var det noen som skulle spille konsert. Det møtte opp fryktelig mange og man var kjappe med å konstatere at lyden ikke stod til mengden. Derfor boostet man volumsignalet(uklart hvordan) og dermed opplevde man en forvregning av signalet over PA-anlegget. Eller såkalt vreng. Internasjonalt kalt GAIN. Som da altså trekker volumet over beregnet nivå og "farger" med en mer uklar tone. Dette har som kjent senere blitt til et "nytelsesmiddel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.