Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellen på musikk sjangere


Dynamic

Anbefalte innlegg

Hmm, det er veldig vanskelig å definere sjangre.

Du bør heller høre på masse forskjellige band du vet er innenfor en spesiell sjanger. Da finner du særtrekkene, og kjenner igjen de i andre sanger.

EDIT: Er det bare jeg som ikke skjønner den "Kjapp redigering"-greia?

Endret av Steinern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer folk å høre hva slags sjanger musikken er?

Forskjellen på death-metall og black-metall for eksempel?

Hva er spesielt med de forskjellige musikk sjangrene?

Du finner jo en del info om dette på allmusic.com hvis du klikker deg frem.

Death metal: Darkthrone - Soulside Journey

Black metal: Darkthrone - A Blaze In The Northern Sky

Der hører du et band som forandret seg drastisk på 1 år. Generelt kan du si at death metal er mer velprodusert, samt at vokalstilen er betraktelig annerledes. Blackmetal skal være nekro produsert, og all form for palm-mute er ulovlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lett.. f.eks metallica

først skikkelig trash band (killemall)

var jo forstasatt trash til justice da, men litt mer hgeavy på en måte..

så ble de heavy metal! (black album)

og nå forbind jeg de med en slags nu-metal form (st.anger)

noen som er enige ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lett.. f.eks metallica

først skikkelig trash band (killemall)

var jo forstasatt trash til justice da, men litt mer hgeavy på en måte..

så ble de heavy metal! (black album)

og nå forbind jeg de med en slags nu-metal form (st.anger)

noen som er enige ? :D

Jeg ville ha sagt det slik:

Kill Em' All - Venom/Mötörhead inspirert thrash metal. Mye blues riffs i 180 BPM

Ride The Lightning/Master Of Puppets - Thrash metal med et lite snev av klassisk musikk.

...And Justice For All - Metallicas labre forsøk på skrive progressive låter, i kledt en sint James Hetfield som ranter om en død Cliff Burton.

Black Album - Lars Ulrich sluttet å øve trommer, så de endte opp med å ta tunge, seige og enkle blues riffs som går gjennom hele skiva. Den inkluderer også en del dæsj med kommershe låtstrukturer. Ergo, den solgte en del.

Load/Reload - Metallica hadde på denne tiden blitt styrtrik, så all form for kreativ låtskriving (i metallica stil) var fra denne stund borte. En halvdrita James Hetfield begynner å rope "YeeeAAH!!" kontinuerlig på konserter, gjerne med ei pils i hånda.

Garage Inc. - Her bestemmer Metallica seg for å gi ut ei coverskive. Låtene er innspillinger av sanger de covret da de var et garage band. Med hell og uhell...

St. Anger - Metallicas forsøk på å låte som et thrash band. Jævlig produksjon og jævlige låter.

Så man kan godt si (IMHO) at Metallica ble dårligere og dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med en "sattanist" (bondeutale, altså ikke et satanist men en som tror han er det) og han fortalte meg dette:

Death metalere ser lyst på døden

Black metalere ser mørkt på livet

Betyr ikke det også da at death metallere ser mørkt på livet og at black metallere ser lyst på døden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha sagt det slik:

Kill Em' All - Venom/Mötörhead inspirert thrash metal. Mye blues riffs i 180 BPM

Ride The Lightning/Master Of Puppets - Thrash metal med et lite snev av klassisk musikk.

...And Justice For All - Metallicas labre forsøk på skrive progressive låter, i kledt en sint James Hetfield som ranter om en død Cliff Burton.

Black Album - Lars Ulrich sluttet å øve trommer, så de endte opp med å ta tunge, seige og enkle blues riffs som går gjennom hele skiva. Den inkluderer også en del dæsj med kommershe låtstrukturer. Ergo, den solgte en del.

Load/Reload - Metallica hadde på denne tiden blitt styrtrik, så all form for kreativ låtskriving (i metallica stil) var fra denne stund borte. En halvdrita James Hetfield begynner å rope "YeeeAAH!!" kontinuerlig på konserter, gjerne med ei pils i hånda.

Garage Inc. - Her bestemmer Metallica seg for å gi ut ei coverskive. Låtene er innspillinger av sanger de covret da de var et garage band. Med hell og uhell...

St. Anger - Metallicas forsøk på å låte som et thrash band. Jævlig produksjon og jævlige låter.

Så man kan godt si (IMHO) at Metallica ble dårligere og dårligere.

Tror nok ikke st.anger er et forsøk på trash metal akkuratt. Det er et forsøk på nu metal og de har nok greid det og. Problem er at jeg ikke liker nu metal. Og den bong-bong skarptromma til Lars plager meg sinnsykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.