Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dean guitars


Leonard

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Neck-dive er upraktisk.

Noen flere som har erfarlig med Dean? Eller vil anbefale noen andre merker? :D

Vet ikke helt hva du er på jakt etter... og heller ikke hvilken prisklasse du er på utkikk i...

Men, OLP MM2 er en meget bra bass til en overkommelig pris. Der får du mye bass for pengene.

Cort Curbow er en meget allsidig liten bass som er utrolig lett. Fint instrument for relativt lite penger.

Generelt kan jeg si at Cort har imponert meg. Rimelig høy kvalitet til en billig penge. Ikke alle modellene er like kule, men noen av de er absolutt brukbare.

Yamaha har brukbar kvalitet i sin billig-serie, selvom de aldri har tiltalt meg noe særlig.

Hva er du på jakt etter, egentlig? 4- eller 5-strenger? Båndbass eller fretless? 1 eller 2 micer... osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva du er på jakt etter... og heller ikke hvilken prisklasse du er på utkikk i...

Men, OLP MM2 er en meget bra bass til en overkommelig pris. Der får du mye bass for pengene.

Cort Curbow er en meget allsidig liten bass som er utrolig lett. Fint instrument for relativt lite penger.

Generelt kan jeg si at Cort har imponert meg. Rimelig høy kvalitet til en billig penge. Ikke alle modellene er like kule, men noen av de er absolutt brukbare.

Yamaha har brukbar kvalitet i sin billig-serie, selvom de aldri har tiltalt meg noe særlig.

Hva er du på jakt etter, egentlig? 4- eller 5-strenger? Båndbass eller fretless? 1 eller 2 micer... osv. :)

Det jeg er på ute etter er en 4 strenger, helst bånd siden jeg allerede har en fretless. Pris opp mot 4.500,- Når det kommer til mic'er så er jeg ikke helt sikker. Har ikke så mye erfaring med de forskjellige typene/antallet. Jeg liker å eksperimentere mye med bassen. Så det kan vel egentlig vær praktisk med den som er litt allsidig.

Cort Curbow var jo faktisk temmelig tøff. Likte at den hadde så liten kropp og lang hals. Bass skal ha laaaang hals :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er på ute etter er en 4 strenger, helst bånd siden jeg allerede har en fretless. Pris opp mot 4.500,- Når det kommer til mic'er så er jeg ikke helt sikker. Har ikke så mye erfaring med de forskjellige typene/antallet. Jeg liker å eksperimentere mye med bassen. Så det kan vel egentlig vær praktisk med den som er litt allsidig.

Cort Curbow var jo faktisk temmelig tøff. Likte at den hadde så liten kropp og lang hals. Bass skal ha laaaang hals :P

Den har forsåvidt like lang hals som de andre (34" har de fleste 4-strengere), men den ser sånn ut siden den har så liten kropp. :) Den balanserer fint, og den er utrolig lett. Behagelig å spille på i timesvis.

Men hvis du er usikker på hva du er ute etter på lydfronten vil jeg anbefale deg å kjøpe en med to micer. Da har du mer lydmuligheter, selvsagt. OLP MM2 er en kopi av MusicMan Stingray, og har bare en mic. Det samme har C/Curbowen. Selv om de er plassert omtrent på samme sted på OLPen og C/Curbowen, så låter de ganske forskjellig likevel. Hvilken musikk spiller du mest?

sjekk bruktmarkedet, kan få veldig mye bedre bass, brukt en ny. Den blir jo slitt uansett :rolleyes:

Er selvsagt enig i det. Har ikke kjøpt nye basser på mange år, og sist jeg gjorde det fikk jeg bassen til innkjøpspris (= 50%, omtrent). :D

Ikke noe vits i å kjøpe nytt... med litt tålmodighet kan man få kjempemye bass for pengene med en brukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten kropp gir inntrykket av at halsen er lang. Sånn jeg liker det :D

Jeg spiller veldig mye på Rage Against the Machine. Timmy C (bassisten) spiller med Fender Jazz. De har vel kun en Bridge mic. Såvidt jeg har fått med meg.

Men i Rage går det mye på effekter, og da kan det vel vær greit med en bass som har 2 mic'er. Som på gitar, humbucker og singlecoil. Bridge mic'en er vel som en singlecoil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten kropp gir inntrykket av at halsen er lang. Sånn jeg liker det :D

Jeg spiller veldig mye på Rage Against the Machine. Timmy C (bassisten) spiller med Fender Jazz. De har vel kun en Bridge mic. Såvidt jeg har fått med meg.

Men i Rage går det mye på effekter, og da kan det vel vær greit med en bass som har 2 mic'er. Som på gitar, humbucker og singlecoil. Bridge mic'en er vel som en singlecoil.

Fender Jazz bass har to single-coil micer:

0193460725_md.jpg

Fender Precision har en P-pickup, (splittet med en coil i hver "halvpart"):

0193262700_md.jpg

Music Man Stingray, har en humbucker. Humbuckere kan ofte kjøres enten parallelt (parallell-kobling av de to coilene) eller serielt (seriell-kobling av de to coilene). Music Man Sterling (som er en litt annen modell enn Stingray) har bl.a. denne muligheten. Jeg lagde selv en slik switch på min OLP:

inst_stingray.gif

Tidligere var det ofte sånn at en bred pickup (soapbar=såpestykke) betydde at det var en humbucker mic, men nå trenger det ikke være sånn en gang. Det lages også Jazz-micer (som på Jazz bassen over) med to coiler, gjerne stablet oppå hverandre.

Fordelen med humbuckere ligger i navnet, de fjerner (bucker) støyen (hum). :) En Jazz bass med begge micene på fullt vil også gjøre det samme. Men om man reduserer volumet på den ene vil den andre micen begynne å fange opp litt støy.

Men det finnes etterhvert utallige kombinasjoner og alternativer. Du finner micer med 1, 2 og 3 coiler, og alskens aktiv elektronikk til å putte inn. Det mest vanlige er en eller to micer, men noen få har tre...

Det er i realiteten bare fantasien som setter begrensningene! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

p-pickup er humbucker og :)

Det er selvsagt helt riktig. :)

Så lenge du har to coiler er det bare til å koble dem i motfase, så fjerner de støy som bare det. :D

PRS (Paul Reed Smith) og Alembic har ofte gjort det ved å bruke en dummy-coil. PRS satte denne bakpå bassen, mens Alembic gjerne hadde den liggende mellom micene på forsiden. seriesi_mab.jpg

Ganske kult :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt... jeg nyter hvert sekund med Dean Belin-bassen min (det rimer til og med!).

Alle Dean-bassene jeg har prøvespilt har vært veldig gode. Om det er de billigere Dean-modellene (i første rekke Edge jeg har spilt på) eller noe dyrere, så har det vært gjennomført god kvalitet.

Og de tsjekkiske bassene (nå snakker jeg på generelt grunnlag) er meget annerkjente. Om de heter Dean, MTD eller Spector, så har Tsjekkia virkelig markert seg på kartet når det gjelder forhold mellom kvalitet og pris.

Visste dere forresten at Ned Steinberger Design (NS) har en serie med el-ståbasser som er produsert i Tsjekkia? ;)

Bernt, når du først er innom her... hvilke modeller av Dean er det som er produsert i Tsjekkia? Er det noen "topp"-modeller av Edge som er laget der?

Både Edge og Rhapsody har alltid tiltalt meg... og Pacen virker interessant. :) Man får vel i bunn og grunn aldri nok basser!!?? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dean basser generelt er bra basser, årsaken til det er Ben Chafins finurlige egenskap å lage veldig gode halser !

Tror det er udelte meldinger på at Dean basser er "best buy for the buck"

Hele Edge linja er Ben Chafins verk.

Rhapsody er laget av nåværende Dean Luthier, Mick Donner.

av bassene er det nok desverre bare Berlin som er laget på fiolin fabrikken i Tsjekkia.

så, i bunn og grunn ... Dean Edge er utrolig bra basser til en rimelig penge sammenlignet med andre i samme prisklasse.

Slutter meg til siste setning Walker !

Man får vel i bunn og grunn aldri nok basser!!??

Har lyst på:

Pace

Rhapsody 12

Edge Stylist

...men først Custom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.