Web Analytics
Jump to content

Hvilken tremolotype liker du best?


The Euphor
 Share


Recommended Posts

Jeg liker Floyd Rose fordi jeg aktivt bruker tremoloen både opp og ned... Den holder stemmingen utrolig bra, samt er veldig fin å se på. Har utviklet seg kraftig siden slutten på 1970-tallet og er i i dag finslepen. Akkurt nå bruker jeg Ibanez Edge tremolo. Spiller puddel, rock, country, gitaristisk musikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns ikke alternativene dine gjenspeiler virkeligheten på en veldig god måte, for eksempel havner begge gitarene mine under "Annet". Slik jeg ser det kan verden kanskje bedre oppsummeres med:

1: Fender Classic, 6 skruer, som oftest skrudd helt ned så økning i pitch ikke kan gjøres.

2: Floyd Rose, knife-edge, flytende, låsing to steder (nut & bridge)

3: Fender Deluxe, Wilkinson V-serien, etc: knife-edge, gjerne flytende men kan også settes ned mot kroppen, ingen låsing.

4: Varianter av Fender Classic, men med 2 skruer (for eks Gotoh 1088), variasjoner på temaet (bøyde stol-biter, etc).

5: Hard-tail

6: Annet (Bigsby, etc)

1, 3 og 4 er per definisjon det samme. Vintage eller ikke, de fungerer likt.

2, knife edge? Nå har både Vigier og Ibanez kulelager på noen av sine tremoloer, så en slik oppdeling ville krevd en syvende kategori. Carvin har ikke top-lock, låsing ved nut, på alle sine Floyd Rose utgaver. Peavey Wolfgang har ikke flytende Floyd Rose.

5 og 6 er jeg enig i, men de står allerede...

Så det jeg sitter igjen med er de alternativene som stod i utgangspunktet. Fullt mulig å utbrodere nærmere tremolomodell i ditt eget innlegg nedenfor.

Link to comment
Share on other sites

Hva med:

1. Fender Type Flytende, 6 Skruer (ASVT, Vintage style)

2. Fender Type Flytende, 2 Skruer (Deluxe)

3. Floyd Rose Type, dvs. to låsepunkter

4. Fast Gibson type (Sadel og feste i to deler)

5. Fast fender type (Sadel og feste i samme greia)

6. Annet...

Link to comment
Share on other sites

Hva med:

1. Fender Type Flytende, 6 Skruer (ASVT, Vintage style)

2. Fender Type Flytende, 2 Skruer (Deluxe)

Hva er forskjellen på disse to? Annet enn antall skruer trem'en er festet med?

4. Fast Gibson type (Sadel og feste i to deler)

5. Fast fender type (Sadel og feste i samme greia)

Og forskjellen mellom disse når vi snakker om tremolo er?

Link to comment
Share on other sites

Vel, hvis du noen gang har testa to fender gitarer med de to forskjellige typene tremolo opp mot hverandre, vil du merke STOR forskjell, ikke bare er den med 2 skruer mye mykere og lettere og dra i.

Ellers så må jo forskjellen på de to gibson-tremmene være merkverdig når du tenker på at det er mye mer metall i en Fender-type enn en gibson type, også er det en meget merkverdig forskjell mår du skal prøve å legge hånda intil brua for sånne kvasi-staccato.metal-lyder..

Link to comment
Share on other sites

Vel, hvis du noen gang har testa to fender gitarer med de to forskjellige typene tremolo opp mot hverandre, vil du merke STOR forskjell, ikke bare er den med 2 skruer mye mykere og lettere og dra i.

Antall fjærer, strengetykkelse, vinkel på arm, stolens avstand fra kroppen spiller også inn. Er du sikker på at dette var likt på de to modellene?

Ellers så må jo forskjellen på de to gibson-tremmene være merkverdig når du tenker på at det er mye mer metall i en Fender-type enn en gibson type, også er det en meget merkverdig forskjell mår du skal prøve å legge hånda intil brua for sånne kvasi-staccato.metal-lyder..

Mer metall i en Fender-type? Sikker?

Forskjell når du demper er det fordi Fender er flatere og generelt enklere å dempe (tenker da på at flere er vant med Fender) Gibson krever en helt annen stilling på arm for at det skal bli lik demping.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Dagens ble LTD EC1000T. Fikk renset halsen med leomon oil, justert litt og testet et GHS David Gilmour 50-10.5 sett jeg hadde liggende. Veldig crispy og fin lyd.   
    • det behøver ikke å bety at de ikke får solgt mye likevel. hvis du tenker over det; passer ikke den beskrivelsen (idiot) på skremmende mange folk? tipper qanon-bevegelsen har en del slike i sine rekker..... og bassister.... bruktbilselgere......påvirkere.....fanatikere av alle slag....folk som trives i dress.......personen som fant opp begrepet "supermåling" i forbindelse med meningsmålinger.....kommunikasjonskonsulenter......folk som gleder seg til neste the fast and the furious  - film .....prosjektledere for veiprosjekter i bergen.....folk som ikke kjører motorsykkel.... og mange, mange flere. faktisk tar jeg meg selv i å tenke "er JEG en idiot?" en gang i blant. svaret der er riktignok alltid nei, men jeg slutter aldri å spørre likevel. viktig å ta en selvevaluering en gang i blant. regner med de fleste innser at det meste av dette jeg har skrevet bare er tull, designet for å skape litt latter (forhåpentligvis). men det første poenget står likevel: det finnes overraskende mange som går på slike ting som Audun sikter til. en del fabrikanter av ubrukelige produkter skor seg på slike folk. det eneste man kan gjøre i møte med slikt, er å prøve å sørge for at man selv, og folk man bryr seg om, ikke går i fellen. å prøve å skåne en stor gruppe mennesker for slikt, er ikke enkelt. jakten på gode tilbud sørger for det, og er sterkere enn mange tror.
    • HB eller ikke - da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet fantes det mye DRITTGITARER. Altså de rimelige. Tror du skal vært sykt uheldig med en hvilket som helst lavprismerke for å komme NED på det nivået mye av skrotet den gang var på.
    • Jeg har et lite verksted og skrur litt i gitarer, hovesakelig egne og for venner og bekjente men tar litt oppdrag utenom også når jeg har tid og anledning. I den forbindelse har jeg skrudd i en håndfull HB`s. Min erfaring er at de billigste er nettopp det, billige gitarer, men kommer man over 200Euro, er det stort sett gullfine nybegynnergitarer som trenger lite hjelp av meg (i motseting til de billigste hvor QC virker ganske fraværende). Hadde ikke nølt med å anbefale en av disse Suhr-aktige til en nybegynner om man trakter mot mer moderne stuk enn Epi og Sq. Når det er sagt, er man femten og har råd til drømmegitaren, skal man kjøpe drømmegitaren og drite i folk som mener HB er best i hele verden, for det er de ikke   
    • Jeg mener at det ikke er snakk om enten eller, men både og her, selv om jeg kjenner meg igjen. Confirmation bias spiller nok en vesentlig rolle. Og alder. Jeg er jo en nokså moden herremann som vokste opp med status-standarden Fender eller Gibson. Så hadde man temmelig mediokre varianter av dette - supplert med andre merkelige variasjoner fra merker som Vantage, Orpheo, Cimar (Ibanez), Hondo etc. Jeg kan huske at Wing-serien fra Washburn var regnet som annenrangs gitarer på den tiden (i min krets), mens jeg i dag ville ha gitt gode penger for en Eagle eller Falcon. (Yamaha SG-serien, Ibanez Artist-serien popper også opp som kvalitetsalternativer i dag) Jeg _tror_ at kvaliteten på det vi i min tid kalte billig-ræl er betydelig bedre nå til dags. Og det er jo hyggelig at man kan prissette velfungerende instrumenter i antall sixpacks:-)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.