Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken tremolotype liker du best?


The Euphor

Anbefalte innlegg

Jeg liker Floyd Rose fordi jeg aktivt bruker tremoloen både opp og ned... Den holder stemmingen utrolig bra, samt er veldig fin å se på. Har utviklet seg kraftig siden slutten på 1970-tallet og er i i dag finslepen. Akkurt nå bruker jeg Ibanez Edge tremolo. Spiller puddel, rock, country, gitaristisk musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke alternativene dine gjenspeiler virkeligheten på en veldig god måte, for eksempel havner begge gitarene mine under "Annet". Slik jeg ser det kan verden kanskje bedre oppsummeres med:

1: Fender Classic, 6 skruer, som oftest skrudd helt ned så økning i pitch ikke kan gjøres.

2: Floyd Rose, knife-edge, flytende, låsing to steder (nut & bridge)

3: Fender Deluxe, Wilkinson V-serien, etc: knife-edge, gjerne flytende men kan også settes ned mot kroppen, ingen låsing.

4: Varianter av Fender Classic, men med 2 skruer (for eks Gotoh 1088), variasjoner på temaet (bøyde stol-biter, etc).

5: Hard-tail

6: Annet (Bigsby, etc)

1, 3 og 4 er per definisjon det samme. Vintage eller ikke, de fungerer likt.

2, knife edge? Nå har både Vigier og Ibanez kulelager på noen av sine tremoloer, så en slik oppdeling ville krevd en syvende kategori. Carvin har ikke top-lock, låsing ved nut, på alle sine Floyd Rose utgaver. Peavey Wolfgang har ikke flytende Floyd Rose.

5 og 6 er jeg enig i, men de står allerede...

Så det jeg sitter igjen med er de alternativene som stod i utgangspunktet. Fullt mulig å utbrodere nærmere tremolomodell i ditt eget innlegg nedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med:

1. Fender Type Flytende, 6 Skruer (ASVT, Vintage style)

2. Fender Type Flytende, 2 Skruer (Deluxe)

3. Floyd Rose Type, dvs. to låsepunkter

4. Fast Gibson type (Sadel og feste i to deler)

5. Fast fender type (Sadel og feste i samme greia)

6. Annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med:

1. Fender Type Flytende, 6 Skruer (ASVT, Vintage style)

2. Fender Type Flytende, 2 Skruer (Deluxe)

Hva er forskjellen på disse to? Annet enn antall skruer trem'en er festet med?

4. Fast Gibson type (Sadel og feste i to deler)

5. Fast fender type (Sadel og feste i samme greia)

Og forskjellen mellom disse når vi snakker om tremolo er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du noen gang har testa to fender gitarer med de to forskjellige typene tremolo opp mot hverandre, vil du merke STOR forskjell, ikke bare er den med 2 skruer mye mykere og lettere og dra i.

Ellers så må jo forskjellen på de to gibson-tremmene være merkverdig når du tenker på at det er mye mer metall i en Fender-type enn en gibson type, også er det en meget merkverdig forskjell mår du skal prøve å legge hånda intil brua for sånne kvasi-staccato.metal-lyder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du noen gang har testa to fender gitarer med de to forskjellige typene tremolo opp mot hverandre, vil du merke STOR forskjell, ikke bare er den med 2 skruer mye mykere og lettere og dra i.

Antall fjærer, strengetykkelse, vinkel på arm, stolens avstand fra kroppen spiller også inn. Er du sikker på at dette var likt på de to modellene?

Ellers så må jo forskjellen på de to gibson-tremmene være merkverdig når du tenker på at det er mye mer metall i en Fender-type enn en gibson type, også er det en meget merkverdig forskjell mår du skal prøve å legge hånda intil brua for sånne kvasi-staccato.metal-lyder..

Mer metall i en Fender-type? Sikker?

Forskjell når du demper er det fordi Fender er flatere og generelt enklere å dempe (tenker da på at flere er vant med Fender) Gibson krever en helt annen stilling på arm for at det skal bli lik demping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.