Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vais teknikk (debatten fortsetter...)


aiwass

Anbefalte innlegg

spør faren eller moren din om de vet hvem vai er..... NEI..... når jeg var mindre mente jeg clapton var best da så. og han er 10000 ganger mer kjent

Bob Dylan er vesentlig mer kjent enn Vai, det kan vel alle si seg enig i. Bob Dylan er også kjent for å spille på gitar. Ergo er Dylan en teknisk bedre gitarist enn Vai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, Vai sin teknikk er oppskrytt.

Det er helt riktig som ble nevnt tidligere at Vai sine tekniske tilbøyeligheter viser seg i improvisasjonen; han har massevis av sekvenser fra studioalbumene som er krevende, men han klarer ikke spille noe slikt spontant. Et eksempel på en som KLARER det er (også som nevnt) Michael Romeo. I solo-spoten sin på Live-plata til Symphony X er spillinga på et teknisk nivå HINSIDES Vai, samtidig som det ikke er noe han har gitt ut på album og prenta det inn i fingrene på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.000 ganger mer kjent? Mener du at ettersom Vai har solgt langt over 1.000.000 eksemplarer av PAW, så har Clapton solgt 10.000 eksemplarer av sitt mestselgende? Eller... Mener du at de som hørte på musikk på 80-tallet ikke fikk med seg at det fantes en gitarist med navn Steve Vai? Eller... Har du aldri vært på Steve Vai konsert og sett hvor gamle folk som dukker opp der for å se sin gamle helt? Mange fedre og mødre vet nok utrolig godt hvem Steve Vai er, på samme måte vet veldig mange ikke hvem han er.

"Han er 10000 ganger mer kjent". Nok et ugjennomtenkt utsagn? Ønsker du en utvidet tabbekvote?

clapton er myyyyyyyyyyyyye mer kjent jo....

i så fall har ikke foreldrene mine hørt om ham, før jeg begynte å høre på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel på en som KLARER det er (også som nevnt) Michael Romeo. I solo-spoten sin på Live-plata til Symphony X er spillinga på et teknisk nivå HINSIDES Vai, samtidig som det ikke er noe han har gitt ut på album og prenta det inn i fingrene på forhånd.

http://forum2.gitarnorge.no/index.php?showtopic=7838

Solo-spot'en.

Riktig nok er det ganske typiske licks for ham, så helt fremmed er det ikke. Dessuten spilte han soloen flere ganger i løpet av den turnéen. Likevel er det helt sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Hva skal jeg skrive? Det jeg tror alle på Aiwass liste har til felles er at de er skyldig Mr. Vai en (eller fler ) Thank you's.

Jeg liker Steve Vai godt, spesielt spillet hans i David Lee Roth perioden. I intervjuer sier han ofte at han er veldig opptatt av å ikke spiller klisjeer og at han heller ikke (kan?) vil spille blues. (fyttikatta!)

Nå til dags imponerer det meg mer at han ikke bare er guru for oss "gutta på gølvet" gitarister, men også for de store gutta som er på overnevnte liste. Først var han med å bane veien for gitarmusikk på 80 tallet, så var han pinadø med å bane veien på nytt for "ordentlig" gitarmusikk på 2000 tallet. Og om ikke det var nok startet han plateselskapet Favored Nations (som han nok bruker mere tid på å drive enn å spille gitar nåtildags) som faktisk har gitt mange supergitarister et nytt "hjem" og håp etter at alle de store selskapene ditcha dem. Det er faktisk ikke bare widdely- widdely gitarister på Favored Nations, masse interessant de slipper på det selskapet.

Når det gjelder Vai's teknikk.... vel. Er ikke han rett og slett en super gitarist?

- Rebbe

www.rebbestad.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Hva skal jeg skrive? Det jeg tror alle på Aiwass liste har til felles er at de er skyldig Mr. Vai en (eller fler ) Thank you's.

Jeg liker Steve Vai godt, spesielt spillet hans i David Lee Roth perioden. I intervjuer sier han ofte at han er veldig opptatt av å ikke spiller klisjeer og at han heller ikke (kan?) vil spille blues. (fyttikatta!)

Nå til dags imponerer det meg mer at han ikke bare er guru for oss "gutta på gølvet" gitarister, men også for de store gutta som er på overnevnte liste. Først var han med å bane veien for gitarmusikk på 80 tallet, så var han pinadø med å bane veien på nytt for "ordentlig" gitarmusikk på 2000 tallet. Og om ikke det var nok startet han plateselskapet Favored Nations (som han nok bruker mere tid på å drive enn å spille gitar nåtildags) som faktisk har gitt mange supergitarister et nytt "hjem" og håp etter at alle de store selskapene ditcha dem. Det er faktisk ikke bare widdely- widdely gitarister på Favored Nations, masse interessant de slipper på det selskapet.

Når det gjelder Vai's teknikk.... vel. Er ikke han rett og slett en super gitarist?

- Rebbe

www.rebbestad.no

Angående Favoured Nations... ikke det at jeg har som hensikt å sverte Vai, men jeg har snappet opp gjennom JP-forumet (antakeligvis) at Vai ikke liker Bumblefoot sin spilling og musikk, og at Brett Garsed ikke fikk være med på Favoured Nations. Sært!

Har noen her kilder til disse påstandene? Er ikke lett å grave frem ting jeg har lest for to år siden. Jeg mener allikevel at jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er så god så syns jeg egentlig ikke det er vits å sammenligne teknikken og se om noen andre er "bedre". Alle gitaristene nevt i første post har jo helt klart konge grunnlag, syns resten går på innlevelse og tonevalg. Der syns jeg vai er bra. Spesiellt på innlevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.