Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effektpedaler, fra scratch.


andwerk

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg trenger sårt noen tips om effektpedaler. Er på vei til å bevege meg ut av det

digitale alt-i-ett-stadiet og funnet ut at jeg syns det er fint med mange skruknotter.

(Ikke helt som 4mspedals.com sine, men allikevel...)

Hovedsaklig trenger jeg:

-overdrive/distortion

-delay

-tremolo

Mulig jeg sparer til en Moog Ring Mod... Noe mer jeg absolutt må ha da?

Jeg spiller som regel hardcore og annen støyrock, men trenger ikke å begrense meg

helt til en sjanger. Er ute etter lyd som blant andre JR Ewing har i sine gitarer (vet at

Mew har noe av den samme klangen). Jeg er interessert i å høre om både digitalt og

analogt, alt fra Line6 Echo Park til Rolands Spache Echo, og har som de fleste andre

begrenset økonomi. Gitaren jeg kommer til å bruke sammen med disse pedalene er

en telecaster.

Takker for alle tips!

andwerk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jo vært fint å hvite hva slags amp du bruker.

Vreng/overdrive: Fulltone OCD. Bruker denne selv til å overstyre en allerede halvvrengt liten rørforsterker. Fungerer utmerket til en helt clean amp også, massiv vreng, eller bare en liten boost. Opp til deg! Den har true-bypass og utrolig allsidig. Tenk en gammel Marshall som nærmer seg kokepunkter. Koster ca 1700-1800 på tre45, men de er relativt vanskelige å få tak i.

Tremolo: Sjekk ut Fulltone Supa-Trem. Utrolig allsidig, mange muligheter og låter som en skikkelig tremolo. Koster ca 2.500 på tre45. Fantastisk pedal. Et annet godt alternativ er Carl-Martin sin Tremovibe (tror det er det den heter). Den er litt mer sær, men veldig morsom. Koster ca 2.000.-

Delay: mange muligheter, men verdt å teste ut er DanElectro sin DanEcho DE-1. Stilig, billig, true-bypass. Ikke spessielt vanskelig å få tak i brukt for 500.- Når det gjelder delay/ekko er det jo like mange pedaler som det er gitarister, men syntes denne gir deg mye for penga. Veldig mye justeringsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med lefsa om at det er lurt å få vite hvilken amp du har. Overdrive-pedaler har en lei tendens til å være avhengig av amp for å fungere best, det eksisterer ingen universelt god pedal. For øvrig er listen over vrengpedaler lang som et vondt år og hva som er «best» er stadig varierende. OCD er for tiden ganske heit, akkurat som AC/RC Booster har vært det.

På delay-siden finnes det mye bra. Hva du velger kan være avhengig om du trenger tap-tempo eller ikke, og hvorvidt du trenger flere typer delay (bånd, ping-pong, analog, etc). DLS Echo Tap, Line 6 Echo Park og DM4, Boss DD-5, DD-6 og DD-20, TC-pedalene, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et poeng her er å forstå forskjellen på en overdrive pedal og en distortion pedal.

En overdrive pedal er ment for å bruke sammen med en gitarforsterker som har vreng, men ikke nok. For at en slik pedal skal låte bra er det avgjørende at du alerede liker lyden i forsterkeren, for denne pedalen gir deg ikke en "ny" vreng-lyd, den bygger på det du har fra før.

En distortion pedal en ment for å bruke sammen med clean-kanalen på en gitarforsterker, og lager en egen vrenglyd som er uavhengig av hvordan forsterkerens vreng-kanalen låter.

Så bestem deg for om det er overdrive eller distortion du er ute etter, så blir det lettere å anbefale ting.

(en distortion-pedal kan brukes til overdrive, og omvendt, da disse to typene pedaler er veldig like i oppbygning. Om det gir like bra resultater gidder jeg ikke gå inn på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig har jeg ingen amp. bruker en zoom fire-15 til øving hjemme, og det jeg bruker i øvingslokale varierer. Dessuten blir det sånn at man bruker det som arrangøren har fiksa i livesituasjoner. Skal jeg skaffe meg amp regner jeg med at det beste er å ta med gitaren sin ned på nærmeste dealer og teste ut de forskjellige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du vil ut av digital-verden. Foreslår at du heller legger pengene i en god røramp, enn å begynne å bruke masse KRONER på effekter, som kanskje ikke vil passe dersom du skulle kjøpe deg forsterker ved en senere anledning. Kjenner du ampen din, kan du ganske greit bygge effektene rundt slik at du får den lyden og "feelingen" du er på utkikk etter, og det må ikke koste altfor mye. En brukt Engl, Mesa (nomad/f-30/50) peavey classic 30, marshall dsl 401 combo, osv kan være et greit sted å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du vil ut av digital-verden. Foreslår at du heller legger pengene i en god røramp, enn å begynne å bruke masse KRONER på effekter, som kanskje ikke vil passe dersom du skulle kjøpe deg forsterker ved en senere anledning. Kjenner du ampen din, kan du ganske greit bygge effektene rundt slik at du får den lyden og "feelingen" du er på utkikk etter, og det må ikke koste altfor mye. En brukt Engl, Mesa (nomad/f-30/50) peavey classic 30, marshall dsl 401 combo, osv kan være et greit sted å starte.

Jeg vil ut av den alt-i-ett-digtale verden. altså ikke noe boks med alle effektene i hele verden inne i en knott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.