Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye pickups og stemmeskruer


sup3rman

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på å oppgradere squier stratten min med noen nye pickups og stemmeskruer og lurer på om noen av dere her inne kan anbefale noen pickuper?`Jeg vil bruke 1800-2000 for en neck pickup og en bridge pickup eller så velger jeg å kjøpe en middle pickup i tillegg for samme samlet pris. Det er selvfølgelig aktuelt å kjøpe brukt.

Når det gjelder stemmeskruer har jeg sett på en type som er reklamert for inne i D'addario strengepakken. Det er en planet waves stemmeskruer med en låsemekanisme som vil være veldig hendig på min squier som fort blir ustemt ved bruk av whammy bar ;) Jeg har ikke klart å finne denne noen plass og lurte på om noen av dere her inne kunne hjelpe meg å finne den og si hva det vil koste for seks stk. Noe konkret navn står der heller ikke i "annonsen", det som står der er: Planet wawes, the ultimate cutting tuner, Auto-trim Tuning Machines, a Ned Steinberger Design.

Edit: Jeg skal bruke gitaren til blues spilling ala SRV og Eric johnson , men også litt Zeppelin og Hendrix.

Takker på forhånd for svar :D

Endret av sup3rman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder stemmeskruer, mener jeg det er schaller, gotoh og sperzel(staver jeg det riktig?) som er det mest vanlige å bytte til. Jeg visste ikke at planet waves lagde sånt..

Jeg har gotoh på min ibanez, og det virker som at de holder bra kvalitet.

Når det gjelder pickups kan jeg anbefale Bill Lawrence.

www.billlawrence.com

Krever riktignok at du har tid til å vente etpar måneder på å få dem, men det er mye penger å spare, og de er ikke av dårligere kvalitet enn tilsvarende seymour duncan eller dimarzio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på å oppgradere squier stratten min med noen nye pickups og stemmeskruer og lurer på om noen av dere her inne kan anbefale noen pickuper?

Edit: Jeg skal bruke gitaren til blues spilling ala SRV og Eric johnson , men også litt Zeppelin og Hendrix.

Kjøp deg et sett Suhr V60LPs. Eller kanskje et sett fra Lindy Fralin. To DiMarzio Virtual Vintage (2/2.2) og en JB Jr. kan også funke, kommer an på hvor i lydleia du vil ankre opp. Suhr er mer vintage enn det siste forslaget. Fralin har jeg bare hørt om, kanskje hørt noen lydeksempler, men det er en stund siden.

(Jeg har her antatt at du har tre single-coils i gitaren nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg et sett Suhr V60LPs. Eller kanskje et sett fra Lindy Fralin. To DiMarzio Virtual Vintage (2/2.2) og en JB Jr. kan også funke, kommer an på hvor i lydleia du vil ankre opp. Suhr er mer vintage enn det siste forslaget. Fralin har jeg bare hørt om, kanskje hørt noen lydeksempler, men det er en stund siden.

(Jeg har her antatt at du har tre single-coils i gitaren nå)

Vet du om det går ann å få tak i den nye støyfrie som Scott "nettopp" har tatt i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om det går ann å få tak i den nye støyfrie som Scott "nettopp" har tatt i bruk?

Foreløpig kun til ettermontering i eksisterende Suhr-gitarer, såvidt jeg har forstått. Mitt inntrykk er at det er endel arbeid forbundet med dette og at det derfor ikke kan gjøres universelt anvendbart ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for informasjonen!

Hadde så inderlig lyst å overraske straten min med Tremol-No og støyfrie pickups til jul, jeg vel.

sup3rman, har du prøvd trikset med å fylle nuta med bly? Du tar en blyant og tegner langs nuta over hvert spor, og blyet vil bli skrapt av på kantene av sporet og dette ned. Dette gir deg bedre tuning og whammyen vil føles mer smuud. Om du sliter med slike "ping/klikk" lyder, så vil det også ta rotta på de.

Vil legge inn et godt ord for Schaller locking tunere. Har det selv på Ernie Ball Petrucci-gitaren, og de er meget gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i forslaget tidligere i posten om å heller spare litt lenger, selge Squieren og bruke pengene på en brukt god gitar. HalTan på forumet her tror jeg fiksa en USA-strat til 5000 eller noe sånt, og med de 2000 du vil bruke på pickups, tusenlappen eller så du får for Squieren og litt sparing kan du sikkert få tak i noe lignende hvis du speider litt på bruktmarkedet.

Er du helt fokusert på å oppgradere den du har nå er Suhr-pickups et veldig bra valg.

Tror www.godlyd.no selger dem for rundt tusenlappen per.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos bill lawrence får du et helt sett (altså tre single coils) til 1000kr, +-litt avhengig av hvilken modell du går for.. +frakt

her er single coil siden:

http://www.billlawrence.com/Pages/Pickup_Window/280.htm

Hvis jeg hadde vært deg ville jeg ikke giddi å spandert penger på en så billig gitar. En japan eller mexico strat, kanskje, men ikke den gitaren der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på å oppgradere squier stratten min med noen nye pickups og stemmeskruer og lurer på om noen av dere her inne kan anbefale noen pickuper?`Jeg vil bruke 1800-2000 for en neck pickup og en bridge pickup eller så velger jeg å kjøpe en middle pickup i tillegg for samme samlet pris. Det er selvfølgelig aktuelt å kjøpe brukt.

Når det gjelder stemmeskruer har jeg sett på en type som er reklamert for inne i D'addario strengepakken. Det er en planet waves stemmeskruer med en låsemekanisme som vil være veldig hendig på min squier som fort blir ustemt ved bruk av whammy bar ;) Jeg har ikke klart å finne denne noen plass og lurte på om noen av dere her inne kunne hjelpe meg å finne den og si hva det vil koste for seks stk. Noe konkret navn står der heller ikke i "annonsen", det som står der er: Planet wawes, the ultimate cutting tuner, Auto-trim Tuning Machines, a Ned Steinberger Design.

Edit: Jeg skal bruke gitaren til blues spilling ala SRV og Eric johnson , men også litt Zeppelin og Hendrix.

Takker på forhånd for svar :D

Jeg har selv en Squier strat som jeg har bygd inn Fender noiceless pick up's og ellers den samme elektronikken som sitter på Custom shop signaturstrat'en til Clapton på, og det funker knallbra!

Det var Øivind Fjeld - mangeårig musiker, gitardoktor og lærer ved instrumentmaker akademiet - som bygde den for meg

Jeg bruker den til stort sett det samme som du skal bruke din til og bedre pickup'er til dette bruket skal man lete en stund etter.

Prisen var ikke avskrekkende heller. Rett i underkant av 3 lapper for 3 Noiceless vintage pickup's, potmeter, switch bryter, kretskort til booster'n og jackutgang. Alt identisk med Clapton's.

Den mellomtoneboosteren jeg har er en litt spes sak som gir ganske bra vintage vreng når den står på full guffe. Så man kan faktisk plugge gitaren rett i ampen - uten noen pedaler - og få ganske bra vreng bare ved å vri på den nederste pot'en. Selvfølgerlig avhengig av hva slags amp du bruker. Jeg har en Fender 212 Hotrod DeVille.

Jeg har testa min opp mot en orginal custom shop signaturmodell, og min låter - iflg. de som var der - ikke noe dårligere.

Så dersom lyden i gitaren er viktigere enn en kjent logo, så vil jeg anbefale dette.

Men bytt ut stolen til en med god kvalitet!! Helst bein. Og stemmeskruene. Det er på sånne ting Squier skiller seg negativt ut i forhold til en gitar det står Fender på. Og få en gitardoktor til å justere bånd, strengehøyde(mens du er der og kan prøve slik at du får den nøyaktig som du vil ha den) og intonasjon. Vet han hva han driver med og gjør jobben ordentlig, så sitter du tilsluttigjen med et instrument som låter langt bedre - og er mye smoothere å spille på enn prisen skulle tilsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.