Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger informasjon om hva jeg skal gå til innkjøp av


Bjarte

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt å spille noe selv på el-gitaren (kanskje sammen med background-track - med og uten), for så å få det inn på pcen med ganske god lydkvalitet. Hvordan skal jeg gjøre dette? Kan noen legge opp et oppsett for meg, og lage en enkel paint-tegning av hva som skal kobles i hva, og hva jeg trenger.

Jeg er helt blakk på dette, men har veldig lyst til å gjøre det. Hvor mye penger må jeg bruke? Har et godt lydkort som jeg tror skal egne seg godt til dette. Programmer er det heller ikke problemer med å skaffe. Tenkte også på å synge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er Preamp, hva er Guitar Rig, og hva er monitorer? Hvordan kan jeg koble dette sammen?

http://forum2.gitarnorge.no/index.php?showtopic=5545

For å si det enkelt er Guitar Rig et program med fullt av forsterkere og effekter innebygd. Digitalt, selvsagt. Låter rimelig autentisk. Monitorer er høytalere. Du kobler de vel inn på lydkortet. Har headphones selv, så dette med monitorer vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum2.gitarnorge.no/index.php?showtopic=5545

For å si det enkelt er Guitar Rig et program med fullt av forsterkere og effekter innebygd. Digitalt, selvsagt. Låter rimelig autentisk. Monitorer er høytalere. Du kobler de vel inn på lydkortet. Har headphones selv, så dette med monitorer vet jeg ikke noe om.

Jeg har høytalere som er koblet inn i lydkortet. Det er en sub og to diskanter.

En preamp, er det en sånn Hi-Fi forsterker eller en gitarforsterker?

Endret av Bjarte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kobler ikke forsterkeren i lydkorte! Da har man mikrofon som igjen går inn i en micpreamp som går inni lydkortet til slutt! Ingen vits å kjøpe guitar rig hvis du har tenkt å bruke forsterkeren din!

PC - LYDKORT - MICPREAMP - MIKROFON - FORSTERKER!

Dette emnet er tatt opp jævli mange ganger på forumet så søk :P Du bør nevne noe om budsjett også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal synge trenger du en mikk.

Kjøp en konsensatormikk til rundt 2 lapper.

til kondensatormikker trenger du en preamp som leverer +48V. Kjøp en preamp, for eksempel presonus blue tubes DP til under 2 lapper.

Fra mikken går det en xlr-kabel inn i preampen. Fra preampen går det enten en xlr eller en jack (kommer an på hvilket lydkort du har, du kan godt si hvilket du har.) inn i lydkortet.

fra lydkortet går det en kabel som slutter i phono inn i ditt stereoanlegg. Ingen vits i å kjøpe dyre studiomonitorer enda..

Om du skal spille inn vokal og ha metronom til, bør du spille av dette i headsettet ditt. Ikke kult å få med metronomen i opptaket.

Pop-filter er også kult å ha, koster vel en 300 eller noe sant. Dette for å dempe -p, -t, -k - lyder og for å hindre at din fultige ånde ødelegger gullmembranen i mikken.

Du bør vel også ha et stativ til mikken, koster vel noen hundre dette også.

kabler pleier å koste 100-200 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kobler ikke forsterkeren i lydkorte! Da har man mikrofon som igjen går inn i en micpreamp som går inni lydkortet til slutt! Ingen vits å kjøpe guitar rig hvis du har tenkt å bruke forsterkeren din!

PC - LYDKORT - MICPREAMP - MIKROFON - FORSTERKER!

Dette emnet er tatt opp jævli mange ganger på forumet så søk :P Du bør nevne noe om budsjett også!

Hvem har sagt noe om kjøping av Guitar Rig? Hint, hint. Når det gjelder mikrofon, så blir den svært lite brukt. Nærmere aldri. Har i grunnen alt jeg trenger i Guitar Rig, og nå som jeg har en Koch Pedaltone, har jeg alt.

Endret av Lektor Tørrdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har jo en forsterker jeg også, men Guitar Rig er så mye mer lettvint og fleksibelt.

Ja, det skjønner jeg godt men hvis han vil bruke forsterkeren så må han få låv til det ;)

Men jeg ville valgt noe mere lettvint og fleksibelt jeg også, hvis du har rør forsterker så må du skru den høyt for å få bra lyd og da blir ikke de hjemme så blide! Line6 POD xt er genialt, anbefales ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjønner jeg godt men hvis han vil bruke forsterkeren så må han få låv til det ;)

Men jeg ville valgt noe mere lettvint og fleksibelt jeg også, hvis du har rør forsterker så må du skru den høyt for å få bra lyd og da blir ikke de hjemme så blide! Line6 POD xt er genialt, anbefales ;)

Hehe, jeg mener jeg har en som er bedre enn Pod xt. Koch Pedaltone. Det er en rørpreamp på 0,5 watt. Den kan man skru opp og få gullvreng, uten å blø fra øra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.