Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kan jeg begynne å spille kjapt?


Trong Le Tran

Anbefalte innlegg

Jada, og jeg TROR ikke jeg har nevnt 1234 kromatikk en eneste gang i løpet av tråden?

Jeg har kun sagt at teknikk=øving. Jeg har ingen metoder som er bedre enn de som er nevnt..Tror jeg sa at det å spille etter plater i allefall hjalp meg veldig mye, da det utvilker både gehør, teknisk dyktighet innen stilarten man ønsker å spille. Jeg har i alle fall aldri i løpet av 21 år sittet og øvd peke-lang-ring-lille, derfor blir det vanskelig for meg å evaluere denne metodens verdi:)

Cheers,

Knut E

Nei, men det virket som om det var det du kranglet med Johann Sebastian om. Beklager hvis jeg misforstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kromatiske øvelser eksisterer stort sett pga en ting. At man skal kunne trene picking teknikken sin uten å tenke på annet enn nettopp det. Prøv å tren economy picking med en avansert skala. Gikk ikke særlig bra nei? Akkurat.

...og dette er altså fullstendig ubrukelig, fordi man i en ordentlig spillesituasjon nettopp MÅ tenke på annet. Det er ærlig talt ikke særlig vanskelig å vie et par ekstra hjerneceller til venstrehånden heller, ihvertfall ikke om man begynner langsomt, noe som er absolutt nødvendig for å kunne spille fort senere. Og hvorfor går det ikke an å trene economy picking med en 'avansert' skala, om jeg tør spørre? Høyrehånden gjør akkurat det samme uansett, og skalaen bør man kunne fra før av. Jeg trente economy picking med ordentlige skalaer fra dag én, og har ikke akkurat noen problemer med å spille fort...

Hele poenget er at man øver for å bruke forskjellige teknikker i ordentlige spillesituasjoner, og derfor er det helt meningsløst å venne seg til greier som ikke har noen som helst musikalsk overføringsverdi. Dessuten har vanlige kromatiske øvelser nesten ingen teknisk overføringsverdi til vanlige skalaer, siden høyrehånden venner seg til fire noter per streng, hvilket med alternate picking er mye lettere enn tre noter per streng. For noen år siden trodde jeg også at 1234-øvelser var tingen, og pinte metronomen i overkant av 230 slag i minuttet i håp om at det skulle gi meg god teknikk. Jeg ble god på kromatikk, men opplevde at alt gikk til helvete med en gang jeg måtte spille noe med tre noter per streng.

Dere som sier at fart kommer etterhvert, dere er sikkert jævla raske dere da i og med at det har funka for dere? Ikke det nei? Akkurat. Man løper liksom ikke 100 metern under 10 sec etter 10 år med 2 jogge/spaser turer i uka. Tren hver dag 2 timer om dagen, og etter 10 år vil du være den neste Yngwie.

Ja og nei. Det stemmer at man må øve litt fart for å kunne spille riktig fort (selv om litt fart med tiden også kommer av seg selv), men det går også an å øve fart uten å spille fort. Det siste året har jeg faktisk sett mest fremgang med metronomen på 60 slag i minuttet.

<quote>

for all del, ikke fokuser på dette med å spille fort. Det vil virkelig slå ned på spillinga di senere, og vil hemme deg i å utvikle andre naturlige musikalske ting som melodisk sans, gehør osv.

</quote>

Omtrent det dummeste jeg har hørt noensinne.

Her har han faktisk litt rett. Er man obs på problemet, kan man veie opp for dette med mer melodisk øving, men det er et faktum at muskelminne spiller en stor rolle både i improvisasjon (mest i høyere tempi, der man ikke kan 'tenke' hver note) og teknikkøving. Har man derfor spilt den samme skalaøvelsen opp og ned i to-tre timer, skal man ikke se bort ifra at den også dukker opp i en eller annen form i improvisasjonen senere. Desto viktigere er det derfor at øvelsene har et snev av musikalitet over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det virket som om det var det du kranglet med Johann Sebastian om. Beklager hvis jeg misforstod.

:) Neida, jeg argumenterte for at jeg tror at man ikke kan lære å spille fort uten å faktisk gjøre det. Men det er som du sier, viktig å begynne i et tempo hvor man faktisk har kontroll, men pushe grensene hele tiden (akkurat som i din andre hobby) Jeg ser på det på samme måten som at man ikke kan forvente å sette verdensrekord på 100metern ved å traske en tur i skogen hver søndag, eller i styrkeløft ved å løfte melkekartonger inn og ut av kjøleskapet :D

Siden Trung hadde " Hvordan kan jeg begynne å spille kjapt?"som tema for tråden, gir det ikke noen mening i å be ham vente 25 år, for da vil hans melodiske smak være utviklet. (Og det gjør ham til en god musiker). Det var ikke svaret på spørsmålet hans, IMO. Jeg er helt enig i at for å bli en komplett musiker (om man kan kalle noen det, siden det ikke er en konkurranse), trenger man både melodisk sans, smak og teknikk. Det virker som om mange undervurderer teknikken, kanskje fordi den krever mest?

"Farten er omvendt proporsjonal med kjensler, så då er det berre å spele med mindre kjensler!"

- Useriøst svar, og feil. Feeling og teknikk er ikke gjensidig ekskluderende.

"drit i det! fart kommer av seg selv.. men for å få det til å gå raskere, lær deg soloer som du syns høres ut som du klarer, og jobb deg derfra"

-Ja og nei, men et godt råd mht å lære seg soloer. Start med noe en kan mestre.

"det er bare å øve, finnes ingen snarveier"

-Enkelt og greit. Kan ikke diskuteres :)

"Mitt råd er å bli god rytmisk først, så begynner du med raskere saker. Ellers blir det ikke å høres bra ut."

- Jeg er helt enig. uten rytmikk låter ingenting bra, og rytmisk sans er jo også en stor del av både forståelse og teknikk.

"Øv heller balansert, f. eks. 1 time teknikk og 1 time improv/hørelære/o.l.

For å lære å spille fort, lær deg skalaer og arpeggioer og spill disse opp og ned til en metronom i svært lav hastighet. Øk ALDRI hastigheten før hver note er 100% perfekt. Ved å gjøre dette vil du også forbedre din teoretiske kunnskap (da du lærer skalaer og arpeggioer), samt forbedre din kjennskap til gripebrettet.

Teknikkmessig er det svært viktig å være avslappet, og hver bevegelse må være kontrollert. Høyre hånds håndledd skal stå for plekterets bevegelse (ikke beveg hele armen opp og ned for å slå an notene), og hver finger på venstrehånden skal jobbe uavhengig av de andre."

-What can I say? Dette hadde egentlig vært det eneste nødvendige svaret i hele tråden, og jeg vet at aiwass kan brenne løs så det holder.

"50 / 50 er en altfor drøy måte og fordele tiden sin på. Men jeg synes du har et poeng i det du mener er teknikk trening. For meg høres det mer ut som generell strukturert øving hvor det å spille fort ikke nødvendigvis er det viktigste målet. Spesielt hvis arpeggioene går over en progresjon, og du også øver på å synge de uten gitaren. Så hvis du bruker tida 50 prosent av tida di på det er det godkjent.

"

-Gode råd, men det var jo akkurat det Trong hadde som mål. "hvordan-spille-kjapt"

Til meg fra jsb:

"Så du mener at hvis han spiller tørre kromatiske øvelser så kommer både fart og melodisk sans? der tar du grundig feil. "

-Kan jeg spørre hvor i alle dager jeg sa det? Melodisk sans kommer ved utvikling, utvikling har frem til 2005 vært en naturlig del av at tiden går, og går igjen i hele naturen. Og hvordan kan jeg ta feil, når jeg faktsk har "been there, done that"?

"når man lærer seg enkelte ting ibra fart er det å spille fort da enkelt med det meste eller???? hav sier dere som kan spille bra fort???? klarer dere spile fort på alt etter å ha lært å spille fort???"

- For min egen del, nei. Det er skalaer som jeg ikke har øvd på (ta ordet "skalaer" med en klype salt, det jeg mener er feelingen du får ved å spille på en bestem måte -- bestemte intervaller), som jeg synes er vanskelige å spille fort, f.eks string skipping, det låter gaure når jeg prøver det.

"Nå må jeg si at jeg er uenig med aiwass. Har prøvd å unngå denne diskusjonen (pga at det er så mange forskjellige tilnærmingsmåter og en blir aldri enig uansett, synes egentlig temaet er utdiskutert)."

-Joa, men nå kom det jo som sagt et direkte spørsmål :D

aiwass: Det siste året har jeg faktisk sett mest fremgang med metronomen på 60 slag i minuttet.

Det har jeg ikke noe problem med å tro, det er jo masse muligheter selv om beaten ikke er så rask.

60bpm

1-1-1-1-1

12-12-12-12-12

123-123-123-123-123

1234-1234-1234-1234-1234

12345-12345-12345

gjenta inntil kjedsommelig.... :D

Trenger slett ikke være kromatisk, men antall slag pr beat. Også en fin måte å øve opp rytmikk på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aiwass: Det siste året har jeg faktisk sett mest fremgang med metronomen på 60 slag i minuttet.

Det har jeg ikke noe problem med å tro, det er jo masse muligheter selv om beaten ikke er så rask.

60bpm

1-1-1-1-1

12-12-12-12-12

123-123-123-123-123

1234-1234-1234-1234-1234

12345-12345-12345

gjenta inntil kjedsommelig.... :D

Trenger slett ikke være kromatisk, men antall slag pr beat. Også en fin måte å øve opp rytmikk på :)

Det er også en god øvelse, men det var ikke det jeg siktet til.

Det jeg mener er å spille langsomt (ikke raskere enn sekstendeler ved 60 slag i minuttet, helst åttendeler), men å prøve å spille hver enkelt note så raskt som mulig. Høyre hånds håndledd og venstre hånds fingre skal med andre ord være helt i ro så lenge som mulig, for så i siste liten å 'skyte fart' og spille noten. Dette skal vel å merke ikke gjøres med noen overdreven bevegelse--tvert imot, både høyre hånds håndledd og venstre hånds fingre bør bevege seg minst mulig, selv i snegletempo, da det er dette de kommer til å gjøre i høyere hastigheter. Sist, men ikke minst, skal hver note spilles 100% nøyaktig.

Denne fremgangsmåten innebærer med andre ord kun langsomt spill, men jeg kan garantere at den hjelper på farten om man gjør det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, mange veier til Rom.

Er fortsatt uenig med noen av aiwass meninger (er selvfølgelig enig i noen også).

Jeg synes det er viktig å ikke låse seg til noen få mønstre (derfor må en spille mange mange mønstre). Ved å spille mange forskjellige mønstre vil koordinasjonen mellom venstre og høyre hånd bli bedre. Dette gjelder også skalaer. Hjelper ikke mye å kun spille 3 noter per streng. Klart en vil ta skalaene opp og ned kjapt, men det vil jo fort bli kjedelig. Arpeggioer (uhhh... sårt tema... har vært obsessed... er det vel ennå..) er viktige ikke kun bare på grunn av teknikk, men også det å kunne finne (og vite hvor) grunntone, ters, kvint er til enhver tid . Dette kan igjen annvendes ved f.eks improvisasjon (start og/eller ende toner etc...). Høyrehåndsteknikker er også svært viktig. Det gjelder å øve seg opp til å kunne bruke disse teknikkene skikkelig (alternate/eco/hybrid/sweep etc). Det å snu, hoppe over strenger, spille flere eller mindre noter per streng enn normalt kan bli problemer om en blir låst til enkelte mønstre. Derfor er variasjon viktig.

Altså, min konlusjon vil da være: Spill variert.

Annen ting er den motiverendes faktoren. Spill noe som er morsomt, gjerne noe der du ser fremgang. Mister du motivasjonen så vil alt gå tregere (altså hastigheten på din fremgang). Du må ha en glede av å spille og øve. Spill med andre (utrolig lærerikt, selv om en ikke er så god, så kan en begynne å bryne seg på litt vanskeligere ting etterhvert).

Med dette så trekker jeg meg helt ut av denne diskusjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.