Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Videoklipp fra G3 2005 (Vai, Satriani, Petrucci)


aiwass

Anbefalte innlegg

Ja, han bruker hele fjøla, men for meg høres det ut som samme bruk av hele fjøla som jeg har hørt en million ganger før. Dessuten bruker han så sinnsvakt mye flashy tricks for å kompensere for manglende melodisk innhold. Den sweepingen hans var på MÅFÅ, men han slapp unna med det fordi kroppspråket signaliserte til publikum at det var med 'feel'. Jeg ser heller på en rolig Petrucci som spiller greier som høres bra ut, enn en hyperaktiv Vai som spiller ting som bare ser bra ut.

Jeg synes det høres bra ut og jeg. Liker harmonien. Og jeg tror ikke det var på måfå nei, siden jeg har hørt mye som har samme stemningen over seg på andre Vai-ting. Man hører liksom at det er han som spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes det høres bra ut og jeg. Liker harmonien. Og jeg tror ikke det var på måfå nei, siden jeg har hørt mye som har samme stemningen over seg på andre Vai-ting. Man hører liksom at det er han som spiller.

Enig. Uten at jeg har plukket det, så høres det ut som han leker seg med kvintens moll 7, slik at det blir polytonale vibber. Dette er temmelig vanlig innenfor jazz, mens det lett høres fremmed ut i en rock-sammenheng. Tviler dog ikke på at han fant på 'licket' der og da, da det ikke akkurat virker innøvd, men han vet absolutt hva han gjør, etter min vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petrucci gjør en bedre figur på hele DVD`en, med de beste sangene og den beste improvisasjonen.

Det var en lidelse å se på Vai sitt sett, med Satriani rett bak. "Jam"-delen var kjekk, men det er ingen tvil om at Petrucci gruste både Vai og Satriani improvisasjonsmessig. I motsetning til disse to prøvde han å lage noe interessant, mens Satriani kjørte blues-licksene sine (så repetitivt at det er på grensen til det latterlige) mens Vai prøvde å konkurrere med Vai og kom SÆRDELES dårlig ut. Teknisk, sett fra et rent objektivt perspektiv, så KNUSTE jo Petrucci begge to.

Endret av Asgeir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Uten at jeg har plukket det, så høres det ut som han leker seg med kvintens moll 7, slik at det blir polytonale vibber. Dette er temmelig vanlig innenfor jazz, mens det lett høres fremmed ut i en rock-sammenheng. Tviler dog ikke på at han fant på 'licket' der og da, da det ikke akkurat virker innøvd, men han vet absolutt hva han gjør, etter min vurdering.

Hvem som helst kan jo bruke polytonalitet og spille 'outside', men om det ikke inføres på en musikalsk måte, er man ikke akkurat garantert et tilfredsstillende resultat. Dessuten var det et eksempel på temmelig slurvete sweeping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kan jo bruke polytonalitet og spille 'outside', men om det ikke inføres på en musikalsk måte, er man ikke akkurat garantert et tilfredsstillende resultat.

For all del, men han har en klar idé med det, harmonisk sett, og således er det vel ikke helt på 'måfå'.

Men, det blir vel en semantikk-diskusjon som ikke er så veldig viktig igrunn. Det vesentlige er at jeg her ser glasset som halvfullt, og heller vil kreditere Vai for å gjøre et forsøk på å gå litt utenfor det rutinemessige, enn å kritisere ham for det.

Skal dog ikke utelukke at jeg er skadet av å høre for mye på Jim Hall, som mener det er bedre å snuble helt i jakten på noe nytt, enn å spille innenfor den 'trygge sonen', med perfekt gjennomføring.

Og tross alt så er det en jam, hvilket for meg innebærer noe uformelt.

Dessuten var det et eksempel på temmelig slurvete sweeping.

Det høres ut som en korrekt vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, men han har en klar idé med det, harmonisk sett, og således er det vel ikke helt på 'måfå'.

Nei, det har du kanskje rett i. Greia er bare at det for meg høres mistenkelig ut som et mønster han har øvd inn før, og så slengt inn uten hensyn til harmonisk kontekst (riktig skala, liksom, men over feil akkord). Du må gjerne kalle det dominantens m7, eller et forsøk på å antyde en 11-akkord, men for meg høres akkurat denne frasen mer ut som noe som blir spilt en ren kvart for høyt, á la begynnelsen på Kirk Hamsters grusommelige solo i Master of Puppets. Å legge vekt på subdominanten i en nesten statisk rock-vamp er skumle saker...

Men uansett--dette blir nok en smakssak. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr det? :unsure:

Kvint = det femte trinnet i skalaen, så hvis grunntonen er A, og skalaen er A moll, så blir kvinten E.

Moll 7 = tar man utgangspunkt i nevnte E, så blir en moll 7 dannet gjennom å forlenge grunntreklangen (E, G, H) med en liten ters (D), altså E, G, H, D. Legg merke til at akkorden utvides med annenhver liten og stor ters, så E->G = liten, G->H = stor, H->D = liten, D->F# = stor, osv.

Som aiwass påpeker, så kan det også sees på som en Amoll11, når Emoll7 legges oppå et (moll-pentatone-basert) komp i A.

Polytonalt = når to tonearter spilles samtidig

Polytonale vibber = når improv'en trekker i retning av ovennevnte tilstand.

Endret av windofpain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.