Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez s540 prosjekt - (trenger litt hjelp også)


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tenkte å fikse opp på min 17 år gammle Ibanez s540CB som det kun finnes 2 av i hele europa. Litt synd i grunn, men jeg valgte å gjøre dette alikevel

Jeg trenger dog litt hjelp. Jeg hadde først planer om å spraye klarlakk på den og ha trefarge, men så kom jeg over noen bilder på Internett. I mine øyne har ikke disse klarlakk men bare behandlet treverket med noe.

Her er et lite bilde:

sr3006-10.jpg

(link til flere: http://www.ibanez87.it/english/other-ibane.../sr6-mizio.aspx)

Er det noen som vet hvordan jeg skal få denne typen finnish på gitaren min?

Også over til gitaren min:

ggtt.jpg

Dette er før jeg begynte

Planen er å pusse ned hele og få noe av det samme resultatet som denne: (ikke min)

s540sol_fullpic.jpg

Etter litt pussing ble den slik:

guitar.jpg

I dag har jeg gjort litt mer og er snart helt ferdig med pussejobben (har tatt meg rundt 16 timer til nå)

Forutenom å 'lakke' den om, har jeg tenkt å fikse halsen på den også. Slipe ned båndene og fikse halsprofil osv... (vurderer å levere den inn på gitarværksted for å få det gjort)

Jeg håper jeg får litt hjelp og denne tråden blir selfølgelig oppdatert gjevnlig (til jeg blir ferdig)

Anyone? Hadde vært konge med den finnishen :shock:

PS: Bildet viser veldig dårlig mønsteret i treverket. Og for de som lurer, det er mahogany.

Endret av andreaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei,

Den behandlingen som instrumentet i det øverste bildet har, er nok olje. Hånd-gnidd olje. 8) Du kan jo se (og føle!) porene i treverket. Nå vet jeg ikke om det er mahogany det instrumentet er laget av, men mahogany har liknende porer. Min gamle fretless-bass hadde mahogany kropp og oljet finish - jeg oljet den på ny en gang i året. Se et fint bilde av kropps treverket her.

Olje finish er min favoritt - det føles herlig å spille på. Men det er visstnok den typen som krever mest arbeid å utføre, om man skal gjøre det ordentlig. Nå husker jeg ikke hvordan det skulle gjøres, mye sand papir pussing, både tørt og med olje; men det som gjorde intrykk på meg var at når grov arbeidet er ferdig, skal man pusse (med fint sandpspir) og olje om igjen først hver dag i en uke, så hver uke i en måned, så hver måned i et år, og siden en gang i året for alltid.... :shock: det er visstnok den "ultimate" måten. Jeg tror ikke det er mange som går fullt så grundig til verks. Men det er nok en god del arbeid.

Lakk derimot, vil nok ikke gi den slags utseende som instrumentet på det første bildet. Tror jeg. Lakk blir vel liggende som et lag utpå trverket?

Uansett: om du vil lese mer om slikt, kan du starte på http://www.mimf.com/ (The Musical Instrument Makers Forum). Masse info der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ohh, takk elros

Der hjalp du meg godt på vei.

Det var som jeg prøvde å uttrykke den olje-finnishen jeg ville ha. Før jeg i det heletatt begynte å tenke på det, trodde jeg det var klarlakk jeg måtte bruke, fordi alle gitarer 'måtte' ha lakk, men når jeg tenkte meg om 2 ganger så fant jeg ut at det ikke var noe vanelig klarlakk disse folkene hadde brukt.

Forresten, er oljen dyr, og gjorde du det fra bunnen selv? eller var den sånn fra butikken?

Jeg får lese litt om det i morra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, er oljen dyr, og gjorde du det fra bunnen selv? eller var den sånn fra butikken?

3.jpg

Vel, bassen min kom ikke fra noen butikk, men fra fyren som laget den (Matt Friedman i USA). Jeg ble fortalt at olje finishen på den bassen var designet for å bli oljet på ny en gang i året: først en omgang med fint sandpapir (800) og så gni den med olje. Litt arbeid, men veldig gøy: bassen blir som ny hvert år. :D

Den nye bassen min har også ole finish, den er laget av Odd Helge Listerud. Kanskje du kan få noen tips av han, angående hvordan man gjør det og hvilken olje som er bra å bruke etc.

3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lefsa: Jeg tror jeg går for olje-finishen...

Du har rett i at Off-white ville vært fint (har vurdert det), men jeg er 100% innstilt på olje nå (har brukt nesten 20 timer på å pusse ned all lakken)

Jeg kom over en olje, Tru Gun Oil. Tror den skal fungere (?), men jeg finner ikke andre enn deal.no som selger den. Tørr jeg spørre hvor du kjøper inn olje elros?

Skal se om jeg får kontakt med Odd Helge. Sender vel en mail til ham.

Takk for hjelpen elros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er tusenvis av forskjellige oljer å velge mellom, og de fleste funker. Jeg pleier å bruke en blanding av linolje, dammàr og terpentin. Denne blandingen kan bli ganske blank om man bruker mange strøk. Veldig lettvint å vedlikeholde. Det viktige er at den tørker innen rimelig tid og ikke er seig og ta på.

En ting som er veldig viktig når du starter med oljen er at du ikke bruker for mye av det. Om oljen får trekke alt for langt inn i treverket får du en ujevn og skjoldete farge, og det tar halvannen evighet før det tørker.

Oljer:

"Owatrol" teakolje funker men lukter forjævlig.

"Livos" lager en treolje som er tynnet med appelsinolje, og lukter appelsiner. De har også en voks(som kan brukes etter oljingen) som gir et litt mattere utseende. Du får kjøpt det i fargehandelen.

Tru gun oil funker det og...

Sånn gjør jeg det:

Dag 1:

Når du har pusset ferdig, med P-320 eller finere- gni inn gitarkroppen med olje, pass på at du tørker vekk overflødig olje, det skal ikke ligge igjen noe olje på overflaten. La det tørke over natta, heng den opp etter en krok i skruehullene til halsfeste sånn at den nyolja overflaten ikke berører noe.

Dag 2:

Samme som dag en.

Dag 3:

Ha på olje og bruk fint sandpapir til å pusse inn oljen. Dette blir til en grumsete grøt av olje og trestøv. Vær veldig nøye med å tørke vekk overflødig olje.

Dag 4:

Samme som dag tre, men med enda finere sandpapir. Tørk vekk overflødig olje. La tørke et par dager.

Dag 6:

FERDIG!

Om alt har gått som det skal så har gitaren din nå fått en silkeglatt behagelig overflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei...

Jeg har bestilt Tru oil nå - 8oz. Noen som vet om det er nok?

Nå er det en uke siden jeg begynte med pussingen, er ikke ferdig enda (tatt 5 dager pause fordi jeg ikke har olje enda).

Håper jeg får tru-oil'en på Mandag eller lørdag, da begynner ting å skje. Skal overhale halsen også, finjustere alt. Håper jeg blir fornøyd med resultatet ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk du en mørkere finish enn vanlig trehvit når du brukte oljen ? .. Hvor bestillte du den ? .. har et lignende prosjekt med en strat, men har lagt det litt veldig på is, etter at jeg ble drittlei av å pusse.. spesielt inni cutawayen (er bare det igjen)..

Jeg hadde også tenkt og olje min, men når jeg fortalte han i malerbutikken at jeg var ute etter en litt mørkere tretone så anbefalte han og beise den (?) ..

Men hvis jeg oljer gang på gang på gang på gang, så vil vell gitaren få en mer eller mindre mørk trefarge (hvis den er helt hvit når jeg har pusset den ferdig) .. eller ? ..

Og, hvor bestille du oljen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bestilte oljen (Tru-Oil - Gun stock finish ('som har blitt brukt av gitarmakere i over 30 år')) fra Deal.no

Hvis du ser på halsfeste. Der ser du fargen på treverket (kanskje litt mørkere om jeg fjerner pussestøvet, men nesten) - også er det bare å sammenliogne med kroppen. Treverket ble egentlig ganske lyst når jeg var ferdig å pusse (tok meg vel 22 timer eller noe i den duren), men etter jeg trøket vekk pussestøvet og pusset over med 600 papir ble det litt mørkere (enn det du ser i halsfeste)

Den blir ihvertfall merkbart mørkere og hvor flere lag du legger på hvor mørkere blir den (tenkte meg rundt 7 lag på min)

Og, nei - ikke bruk beis på gitaren din. Da kan du heller bruke kinesisk treolje, men jeg annbefaler deg Tru-oil (fordi den sprekker ikke med tid). Koster 118 for en 8oz flaske, men de er utsolgt og sendte meg 3x 3oz til prisen av 8oz'en (68,- pr. 3 oz)

Du trenger sannsynligvis ikke mer enn 3oz, maks 6 på gitaren din.

Jeg legger på to nye lag med olje i morra (tilsammen 5 da), skal ta bedre bilder litt ut på ettermiddagen.

Endret av andreaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.