Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Cello bue på el. bass


Leonard

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på hvite busser til polen, og der kjøpte jeg meg en cello bue, til å bruke på fretless'en min.

Det er gøy, men det er kjempe vansklig. Pluss at det blir fryktelig mye harpiks på strengene, ikke kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjør som meg, og kjøp dere en billig kontra i stedet:)

The real thing er uansett vanvittig mye tøffere enn alskens liksom-løsninger...

liksom-løsninger?? :blink:

Du har vel ikke sansen for el-gitarer eller synther heller, du, da? For ikke å snakke om el-basser, som faktisk er en yngre oppfinnelse enn el-kontrabassen, og som egentlig er hverken fugl eller fisk.

Hva er definisjonen på ekte løsninger, da? Instrumenter som har forblitt uforandret i x år (spesifiser i så fall x)?

Jaja... Jeg forventer selvsagt ikke at alle skal være enige med meg, men for meg er en el-kontrabass et annet instrument enn kontrabassen, akkurat som el-gitarer/akustisk gitar/klassisk gitar, eller synth/Hammond B-3/piano. Hør på Eberhard Weber. Han spiller el-kontrabass, og har laget "sin sound." Det låter ikke fretless, det låter ikke kontrabass. Det låter... jo... nettopp... el-kontrabass.

Jeg burde vel ikke engasjert meg... men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liksom-løsninger?? :blink:

Du har vel ikke sansen for el-gitarer eller synther heller, du, da? For ikke å snakke om el-basser, som faktisk er en yngre oppfinnelse enn el-kontrabassen, og som egentlig er hverken fugl eller fisk.

Hva er definisjonen på ekte løsninger, da? Instrumenter som har forblitt uforandret i x år (spesifiser i så fall x)?

Jaja... Jeg forventer selvsagt ikke at alle skal være enige med meg, men for meg er en el-kontrabass et annet instrument enn kontrabassen, akkurat som el-gitarer/akustisk gitar/klassisk gitar, eller synth/Hammond B-3/piano. Hør på Eberhard Weber. Han spiller el-kontrabass, og har laget "sin sound." Det låter ikke fretless, det låter ikke kontrabass. Det låter... jo... nettopp... el-kontrabass.

Jeg burde vel ikke engasjert meg... men men

Hehe, fint at du engasjerer deg...Hvis ikke blir det kjedelig:)

Hender også jeg spissformulerer litt for å skape debatt.

Men: Det kan virke som enkelte egentlig vil ha kontrabass, men kjøper elektrisk fordi de tror det er enklere og billigere. Vil du spille kontrabass - så kjøp deg nettopp det!

Jeg bruker en kontra som jeg kjøpte brukt for ti laken. Den er dårlig. Men allikevel er den mer enn bra nok for meg nå - og kommer til å være det en stund til. Spillbarheten er helt grei - men klangen kan ikke måle seg med en heltrebass. Ville aldri bytta den for en bra EUB...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fint at du engasjerer deg...Hvis ikke blir det kjedelig:)

Hender også jeg spissformulerer litt for å skape debatt.

Men: Det kan virke som enkelte egentlig vil ha kontrabass, men kjøper elektrisk fordi de tror det er enklere og billigere. Vil du spille kontrabass - så kjøp deg nettopp det!

Jeg bruker en kontra som jeg kjøpte brukt for ti laken. Den er dårlig. Men allikevel er den mer enn bra nok for meg nå - og kommer til å være det en stund til. Spillbarheten er helt grei - men klangen kan ikke måle seg med en heltrebass. Ville aldri bytta den for en bra EUB...

Se, DET er noe annet... ;)

Personlig så har jeg mer lyst på en EUB enn en kontrabass... ikke for noen spesiell grunn egentlig, annet enn at det låter riktigere for meg. Har alltid vært en fretless-mann, og har ikke assosiert meg med kontrabass-lyden. Nå skal det sies at dagens pickupløsninger gir fantastisk bra lyd på kontrabass, så er man på jakt etter det, så er det fullt mulig. Men for meg funker Weber-lyden bedre enn Arild Andersen-sounden.

Det er vel det som kalles forskjellige preferanser? ;) Nå kan man jo få fatt i veldig bra basser med granlokk (en god del billigere enn basser som er bygd i heltre), og de skal låte adskillig bedre enn finer-bassene. Jeg for min del satser på å få satt i stand den finer-bassen min, så får vi se. Kanskje jeg kan frese vekk 90% av kroppen og lage en grei EUB av den? :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig, kun, var ute etter var en måte å spille på bass på, slik at den holdte tonene. Som fiolin og kontrabass.

Bass lager jo liksom grunn tonen i musikken. På samme måte som trommer lager rytmen. Det er liksom de 2 som stemmer mye av stemningen i en sang. Derfor ville jeg ha en måte å kunne hold tonene, på slik at bassen fade'et sakte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig, kun, var ute etter var en måte å spille på bass på, slik at den holdte tonene. Som fiolin og kontrabass.

Bass lager jo liksom grunn tonen i musikken. På samme måte som trommer lager rytmen. Det er liksom de 2 som stemmer mye av stemningen i en sang. Derfor ville jeg ha en måte å kunne hold tonene, på slik at bassen fade'et sakte ut.

Ja... la oss kommer tilbake til utgangspunktet! :)

Helt ærlig tror jeg at dersom du får en eBow til å fungere vil nok det være det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe!!

Ja jeg tror ebow kan gjøre susen. Hvordan er det å bestille det fra USA? Blir det noe vesentlig billigere, og hvor lang tid kan det ta?

Vi kom vel fram til at den koster ca. 1300 her i landet, ikke sant? Og med frakt innomlands så blir den liggende mellom 1350 og 1400, men la oss si 1350 for å ha noe å regne med.

Det er flere muligheter når det gjelder å bestille fra USA. En mulighet (som jeg har brukt mange ganger) er å bruke online-auksjonen eBay. Bare husk på å ikke bli helt "huket" på budrunden. Bestem deg for en pris, og ikke gå over den. Men du kan også bestille direkte fra en butikk.

Music123.com har eBow, og de sender internasjonalt. Antar at det koster mellom $20 og $50 å sende (du må kontakte for å få en "shipping quote" på forhånd). Da vil regnestykket f.eks. se slik ut:

eBow: $80

Shipping: $50

Totalt $130.

kursen akkurat i dag er 6,63, så da kommer det totalt på 860,-.

Dette er helt i grenseland for hva som blir stoppa for momsing i tollen. Dersom den blir stoppa, må du betale 25% av hele kjøpesummen (inkludert frakt). Da kommer det totalt på 1075,-.

Men som sagt, det kan jo hende du slipper billigere med frakten, og den kan hende at du slipper momsen. Da sparer du mer. :)

Å handle i USA betyr at du må bruke et kredittkort. Den enkleste måten å betale på er gjennom PayPal.

eBay har størst potensiale for en "god deal" (men husk på at du får den ny i butikk for $80, så du bør ikke gå over det!). Det er også en brukt på Musikkpraksis

http://www.musikkweb.no/musikkpraksis/ann/ads.php?aid=89547

Den går for 950 +frakt (om den ikke er solgt alt).

Det er mange muligheter! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Can the EBow help me meet girls?

While we cannot guarantee this, of course, we have scattered reports to that effect.

Hehhe !!

Fra FAQ på ebow.com

Fant et par ebow'er på ebay til 40-50 doller. Det var ikke så veldig mye. Men så var det vel fra privatpersoner. Er det noe å satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se, DET er noe annet... ;)

Personlig så har jeg mer lyst på en EUB enn en kontrabass... ikke for noen spesiell grunn egentlig, annet enn at det låter riktigere for meg. Har alltid vært en fretless-mann, og har ikke assosiert meg med kontrabass-lyden. Nå skal det sies at dagens pickupløsninger gir fantastisk bra lyd på kontrabass, så er man på jakt etter det, så er det fullt mulig. Men for meg funker Weber-lyden bedre enn Arild Andersen-sounden.

Det er vel det som kalles forskjellige preferanser? ;) Nå kan man jo få fatt i veldig bra basser med granlokk (en god del billigere enn basser som er bygd i heltre), og de skal låte adskillig bedre enn finer-bassene. Jeg for min del satser på å få satt i stand den finer-bassen min, så får vi se. Kanskje jeg kan frese vekk 90% av kroppen og lage en grei EUB av den? :D :D

Skjønner...

Hvis du bruker pickuper på kontraen, så får den egentlig en ganske fretless-aktig lyd. Jeg digger mye mer den ordentlige kontra-lyden man får ved bruk av kondensatormic. Og i tillegg: Hvor ufattelig mye stiligere er det ikke med en ordentlig kontra på scenen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehhe !!

Fra FAQ på ebow.com

Fant et par ebow'er på ebay til 40-50 doller. Det var ikke så veldig mye. Men så var det vel fra privatpersoner. Er det noe å satse på?

Sørg for å undersøke feedbacken deres, hvis den er OK pleier det å gå bra. Var i kontakt med en selger og han ga meg en shipping quote på en eBow på $20. Dermed kommer du selvsagt veldig mye bedre fra det.

På den andre siden, når du bestiller fra USA må du også være forberedt på å miste hele kjøpesummen. Den kan bli borte i posten, og det er ikke helt 100% sikkert at du får pengene dine igjen. Men som oftest (95% av tilfellene) går det bra. :)

Hvis du får en til $50 + $20 i frakt så er du under 500 totalt sett. Dvs. at du kan kjøpe to fra USA og fortsatt spare penger i forhold til å kjøpe her. Og da har du forsåvidt råd til å miste en underveis, også... ;)

Skjønner...

Hvis du bruker pickuper på kontraen, så får den egentlig en ganske fretless-aktig lyd. Jeg digger mye mer den ordentlige kontra-lyden man får ved bruk av kondensatormic. Og i tillegg: Hvor ufattelig mye stiligere er det ikke med en ordentlig kontra på scenen:)

Jeg må innrømme at jeg synes at en NS Design elbass eller en Conklin MEU er temmelig stilig, også. ;) Jeg har sansen for lyden som f.eks. John Patitucci får ut av sin kontrabass er veldig fet. Det låter ekstremt bra. Og det samme gjelder selvsagt Arild Andersen. Poenget mitt er at det er deres lyd... ikke min ;)

Har egentlig aldri savnet kontrabass for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.