Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Cello bue på el. bass


Leonard

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehehe!!

Ahright, neste spørsmål da.

Blir det bra lyd av det?

Gripebrettet på en el-bass er ikke buet nok til at det går an å stryke på noe annet enn de to ytterste strengene. Derfor er det ikke særlig egnet. I tillegg ligger strengene veldig nært kroppen, og kroppen er veldig flat og bred, så det er ikke mye plass å stryke på.

Verre er det at området fra halsen og til stolen på en el-bass vanligvis er full av fingerfett, noe som gjør at cello-buen ikke får noe særlig godt tak i strengen. Enn videre trenger buen harpiks for å få tak i strengen, noe som er noe svinere når du etterpå skal bruke fingrene til å spille med.

Det siste problemet er at vanligvis er strengene på en el-bass er "roundwounds", mens man på strykeinstrumenter oftest bruker "flats". Dermed blir det enda vanskeligere å få buen til å "gripe" strengen.

Jeg spiller både bass og cello, og jeg har forsøkt en gang. Det funka ikke i det hele tatt. Det finnes sikkert noen som har fått det til, men det funker ikke noe særlig bra. Samma hva de sier. ;)

Prøv heller en ebow. Med litt øvelse kan du få en gitar eBow til å fungere på bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte, hvis det er mulig, så kunne jeg tilpass kroppen, slik at det var mulig å kom letter til med buen. Men det vil vel vær mer praktisk å kjøp seg en ebow. Hvor mye koster de?

Vet ikke helt... de er litt dyre. Rundt en tusenlapp, tror jeg.

Selv om du tilpasser kroppen vil du likevel bare få tilgang til de to ytterste strengene. De i midten vil du ikke kunne stryke på uten å komme borti de andre.

Hvis du ønsker å spille cello foreslår jeg heller at du kjøper deg en. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å heve A og D strengen. Problemet er bare at det vil bli litt forskjellig lyd på dem, og man må press de lengre ned for at de skal få kontakt med gripebrettet (Hvis det er det det heter).

Har lenge vurdert å skaffe meg Cello, eller fiolin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.