Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Cello bue på el. bass


Leonard

Anbefalte innlegg

Tenkte å heve A og D strengen. Problemet er bare at det vil bli litt forskjellig lyd på dem, og man må press de lengre ned for at de skal få kontakt med gripebrettet (Hvis det er det det heter).

Har lenge vurdert å skaffe meg Cello, eller fiolin.

Du vil få veldig stor forskjell på lyden mellom A- og D-strengene og E- og G-strengene, fordi avstanden til mikronfonen blir så forskjellig. For å få lik respons fra de ulike strengene bør ikke avstanden være altfor forskjellig. De tykkere strengene er som regel ørlite lenger fra micene enn de tynne, men som du ser er forskjellen ganske liten. om du skal heve strengene så du kan bruke bue på de, så vil du få stor forskjell på de midterste. Dessuten, som du sier, vil det bli veldig stor forskjell i "action" mellom de forskjellige.

Hjalmar, høyden på strengene har liten innvirkning på intonasjonen, det er strengelengden som avgjør dette.

Anbefaler deg at du tar deg en tur til en musikkforretning og sjekker ut hvordan en cello er bygget. Det er et helt annet instrument enn en bassgitar, og helt ærlig... de kan ikke sammenlignes. :)

Det du egentlig vil ha er en slik en:

kyth_MEU7L.jpg

Dette er en Conklin MEU (Mobile Electric Upright), og det er en "krysning" mellom en el-bass og en kontrabass. Den har samme mensur som en el-bass (34", mens en kontrabass har 42,5") men samme kurving på gripebrettet som en kontrabass (eller i hvert fall tilsvarende).

Som du ser kan denne brukes både med bue og uten. Dette er nok det eneste instrumentet jeg virkelig ønsker meg nå! Har det jeg trenger av el-basser. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du vil få veldig stor forskjell ...

Skjønner. Takk for all infoen :wink:

Jeg får ta å ønske meg en ebow i julegave hos foreldrene mine. Tror det kan bli snacky saker :D

http://www.webtorget.no/view_product.php?p...roduct=omt_ebow

1290 hos Webtorget. finnes kanskje andre som har den, også... vet ikke.

Denne kan du nok kjøpe fra USA, også. Da koster den sikkert ikke mer enn 5-600 (pluss frakt og slikt, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frakt kostnaden blir vel ikke mye. Men det vil vel ta ei god stund før jeg får den? Hvis jeg bestiller fra USA.

Nei, regner med at fraken kommer på 90-100 kroner, kanskje. Leveringstiden er ikke nødvendigvis så lang... det spørs litt hvem du kjøper av. Skal sjekke en av "mine" leverandører på eBay og se om de har den. Der har jeg fått utrolig god og rask service, og det er til å stole på. Skal sjekke med en gang. :)

De gangene jeg har bestilt småting (som strenger, plekterbrett, etc.) har forsendelsen som regel tatt ca. 1-2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen...

Ingen av mine "faste" selger eBow, dessverre. Men om du kjøper av selgere som har bra karakterbok (på eBay) og som sender internasjonalt, så burde det gå bra likevel.

Er en liten ting jeg ikke har nevnt. eBow er egentlig laget for gitar. Det er egentlig meningen at den skal hvile på strengene på hver side av den du skal bruke, og på gitar fungerer det veldig bra. På bass er strengebredden mye større, og dermed fungerer det ikke like bra. Du må da holde og stabilisere den selv, uten hjelp av nabostrengene. Det er mange bassister som bruker eBow likevel, bl.a. Michael Manring.

Så har jeg i hvert fall nevnt det, så du ikke blir skuffa/sint om/når du får den! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen...

Ingen av mine "faste" selger eBow, dessverre ...

Takker :wink:

1-2 uker er jo ikke så ille. Kunne du ikke gitt meg linkene til de du bruker å bestille fra? Så har jeg dem hvis jeg skulle trenge noe.

Må vel til med endel øving for å håndter ebow ordentlig. Men hvis andre får det til, så skal nok jeg også klare det :wink: hehe !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bitteliten avsporing, MrWalker; det finnes da mange langt mere prisgunstige EUB´er som har el-bassmensur!

Jeg personlig er i mot det, da kunne jeg bare kjøpt en pigg på fretlessen min liksom... Kontrabass er kontrabass. Og jeg kan jo legge til at det står en helt fantastisk BSX T-bass på rommet mitt, som jeg skal prøve å finansiere på en eller annen måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bitteliten avsporing, MrWalker; det finnes da mange langt mere prisgunstige EUB´er som har el-bassmensur!  

Jeg personlig er i mot det, da kunne jeg bare kjøpt en pigg på fretlessen min liksom... Kontrabass er kontrabass. Og jeg kan jo legge til at det står en helt fantastisk BSX T-bass på rommet mitt, som jeg skal prøve å finansiere på en eller annen måte!

Joda, kontrabass er kontrabass, og de fleste el-kontrabasser som har kortere mensur enn en kontrabass låter da heller ikke helt riktig. Men Conklin har i følge flere jeg har kommunisert med (på nettet) truffet blink med MEUen. Den skal i følge sikre kilder (bl.a. Bob Gollihur, som er en troverdig kilde) både låte og føles som en "ordentlig" EUB, selv om det nok er et stykke til en ekte kontrabass.

Men "imot"? Slike diskusjoner kan umulig vinnes. Det finnes like mange meninger som personer. Fint at det funker med fullskala kontrabass for deg. For meg gjør det ikke det. ;) Da må jeg finne en annen løsning. Gidder ikke bli fortalt at det er meningsløst, det bestemmer jeg da selv ;)

Så har man de rimeligere variantene, som f.eks. Dean Pace, som jeg har hørt mye bra om. Men de fleste hevder at det i første rekke låter fretless bass, og ikke så mye kontrabass. Men jeg har også hørt at buingen på gripebrettet er betraktelig mindre (altså flatere gripebrett) enn en kontrabass, og dermed blir det vanskelig å bruke bue på den.

Men det blir en smaksak. eBow er uansett billigere enn noen andre løsninger, en Dean Pace kommer tross alt på 6-7000 :D (som den rimeligste el-ståbassen).

Gratulerer med BSXen, forresten! ;)

EDIT: Mener ikke å lage en krangel her, på noen måte! :) Jeg ser at jeg kanskje kan tolkes litt krasst ovenfor. Poenget mitt er vel egentlig bare at det er flott for deg at det funker med fullskala kontrabass for deg. Jeg må finne en annen løsning, og da blir det riktig for meg. Synes det blir helt feil å stemple noe som "riktig" eller "galt", slik jeg oppfatter innlegget ditt.

Det blir det samme som å si at "el-bass skal ha 34" mensur, alt annet er jeg imot." Hva da med 30", 32", 35", 36" og 39"? :) Poenget er at noen foretrekker den slags systemer, får det til å låte bra, og da er det vel ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye snakk om 3x" mensur. Er det lengden på selve gripebrettet? Hva er forskjellen mellom kort og langt?

Mensur = Strengelengde.

På en bassgitar er strengelengden 34" (tommer), altså ca. 86 cm. På en kontrabass er mensuren ca 106 cm (42"), og på en cello er den ca. 70cm (28"). Det vil si at en el-bass ligger mellom kontrabass og cello.

Det finnes noen basser som har 35" ~ 89cm mensur, noe som skal gi en fastere og "tightere" H-streng. Noen få er 36" (92cm), mens en kar i USA som heter Skip og som driver Knuckleworks lager basser med 39" (99cm).

Det finnes også basser med kortere mensur. Både 32" (bl.a. Stu Hamm sin signatur modell, Fender Urge, Kubicki Factor) or 30" (en del eldre basser) forekommer. Og så har du Rickenbacker, som vel bruker 33" eller 33,5". :)

Velvel... nå fikk du litt mer info enn du spurte om, men det går vel kanskje likevel? :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingenting som er riktig eller galt, men jeg personelig synes ikke noe serlig om el-bassmensur, da jeg for det første ikke er noen utpreget strykeperson, pluss at jeg hiver meg over en akkustisk kontrabass når jeg ser en. Så for meg ville det ikke vært så mye vits med kort mensur når jeg allerede har en fretless liksom. Men jeg skjønner virkelig at noen gjør det for lyden, Bartolini preamp + piezo låter DIGERT! Så nå er det bare å få overbevist alle som synes det ser styggere ut enn en vanlig kontrabass!!! :evil:

Jeg formulerte meg litt dårlig i stad og gjorde det sikkert nå også, men fint at det funker med kort mensur for deg, jeg personlig foretrekker macho-utgaven :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingenting som er riktig eller galt, men jeg personelig synes ikke noe serlig om el-bassmensur, da jeg for det første ikke er noen utpreget strykeperson, pluss at jeg hiver meg over en akkustisk kontrabass når jeg ser en. Så for meg ville det ikke vært så mye vits med kort mensur når jeg allerede har en fretless liksom. Men jeg skjønner virkelig at noen gjør det for lyden, Bartolini preamp + piezo låter DIGERT! Så nå er det bare å få overbevist alle som synes det ser styggere ut enn en vanlig kontrabass!!! :evil:  

Jeg formulerte meg litt dårlig i stad og gjorde det sikkert nå også, men fint at det funker med kort mensur for deg, jeg personlig foretrekker macho-utgaven :mrgreen:

;) Jeg regnet jo forsvåidt ikke med at du mente å tråkke på noen. ;)

Macho og macho... Er ikke så opptatt av hva og hvordan ting ser ut, men hvordan det låter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.