Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til lakking


andreaz

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå ødelagt min kjære 88-modell Ibanez S540CB

Det var noen hakk i lakken pluss at jeg bare ble helt forelsket når jeg så samme gitar - uten lakk (farge).

Jeg har da pusset ned halve gitaren (har tatt meg 10-11 timer) og fortsetter i helgen, men jeg lurer bare på en ting...

Noen som har erfaring med å lakke gitarer (klarlakk) uten noe farge under?

Skal jeg behandle treverket med noe først? Burde jeg ha spesial-klarlakk til formålet? (har kvalitetslakk beregnet til bil)

Noen som har noe å si? skal jeg bare rase over den med billakken min?

Legger ved et bilde også jeg...

guitar.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har nå ødelagt min kjære 88-modell Ibanez S540CB

Det var noen hakk i lakken pluss at jeg bare ble helt forelsket når jeg så samme gitar - uten lakk (farge).

Jeg har da pusset ned halve gitaren (har tatt meg 10-11 timer) og fortsetter i helgen, men jeg lurer bare på en ting...

Noen som har erfaring med å lakke gitarer (klarlakk) uten noe farge under?

Skal jeg behandle treverket med noe først? Burde jeg ha spesial-klarlakk til formålet? (har kvalitetslakk beregnet til bil)

Noen som har noe å si? skal jeg bare rase over den med billakken min?

Legger ved et bilde også jeg...

<trallala fjerna bilde> ]

Skulle gå fint det, hvis du tenker på å legge klarlakk rett på treverket. Pass på å puss bra - kjør ihvertfall med 1600, hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt helt opp til nesten a4-ark.. og lakka mange strøk (pusse godt imellom.)

(Og når jeg mener "pusse bra", mener jeg tett opp mot speilfinish.)

Edit: hvordan type treverk er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gå fint det, hvis du tenker på å legge klarlakk rett på treverket. Pass på å puss bra - kjør ihvertfall med 1600, hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt helt opp til nesten a4-ark.. og lakka mange strøk (pusse godt imellom.)

(Og når jeg mener "pusse bra", mener jeg tett opp mot speilfinish.)

Edit: hvordan type treverk er det?

blir vel dumt å kjøre 1600 papir oppå klarlakken uten vann? Har aldri testet uten vann før (tørr ikke å pøse på med vann på øksen min) - regner med at finnishen blir noe herk da...

Egentlig derfor jeg spør. Kan lakkere, men ikke på gitar :|

Det er mahogany (hvis jeg ikke tar helt feil)

Jeg prøver å være på den sikkre siden - den tåler vel ikke noe særlig fuktighet? Jeg er redd den skal bøye seg 0.0002 millimeter og ødlegge alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har slik jeg har forstått det pusset gitaren heilt ned?

Det du skal gjøre er å bruke ei fuktig fille (vann) og stryke filla over heile gitaren. La gitaren tørke, og puss ned med 220 papir. På denne måten får du "flisene" i treverket til å reise seg som du da pusser ned. Dette er veldig lurt.

Etter dette ville jeg brukt noe som heter "sanding sealer", eller porefyller. Dette er ett stoff som tetter de porene i treverket som er nesten umulig å fjerne ved pussing av gitaren. Ca fire strøk med dette stoffet, der du lar det tørke mellom hvert strøk og pusser med 320 sandpapir før det neste.

Klarlakk: Vanlig autolakk fungerer utmerket. Spray gitaren i to strøk om gangen. Først ett medium vått strøk, vent ett minutt, og spray igjen. Sørg for at lakken ikke renner.

Etter fire dobbelt-strøk med lakk pusser du lakken med 400 papir. Ligg unna kantene på gitaren da du vil ha mest mulig lakk her!!

Da kjører du på med fire dobbelt-strøk til og la gitaren tørke i en ukes tid.

Puss gitaren med 800 papir. Skift papir ofte.

Etter dette bruker du 1200 papir og vann. Etter dette skal gitaren være heilt matt i lakken. Da er det på tide med rubbing/polering. Og gitaren skal bli heilt nydelig.

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarlakk: Vanlig autolakk fungerer utmerket. Spray gitaren i to strøk om gangen. Først ett medium vått strøk, vent ett minutt, og spray igjen. Sørg for at lakken ikke renner.

Husk: Maks 2 strøk om dagen. Og la det så henge å tørke i 4-6 timer før du pusser og lakkerer på nytt. Antall strøk bestemmer du selv, jo flere strøk jo mer dybde vil du få.

Og skru av alt som er mulig å skru av. Pickuper, switcher, potmeter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for hjelpen folkens

jeg tror jeg bruker Rocco sin fremgangsmåte.

Noen som vet hvor jeg kan få taki 'sanding sealer'?

Tror jeg tar meg en tur nedom kjøpesenteret og ser meg om

Og hvis noen lurer, jeg hadde pickupene og switchene av, satte de bare på igjen for å se hvordan det ble.

takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk

Jeg får ikke gjort noe mer kveld - skal på konsert

Blir vel gjort mer i helgen. Tar forferdelig lang tid å pusse ned :( Har begynt i det små på baksiden (ferdig med fronten)

Vi skulle virkelig hatt en egen 'prosjekt' katogori her på forumet, jeg tenkte på å få meg en billig gitar og 'fucke' helt opp. Rosa, tegne masse rart, skirve litt på den og reparerer halsen (den er knekt). men men.

Kommer vel med bilde når den er ferdig (Ibanezen)

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.