Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trance, techo


Doggemannen

Anbefalte innlegg

Her var det mange lavpannete kommentarer til at trance og "techno" ikke er kult!

For det aller første....det dere kaller "techno" ...som f.x. Scooter er nå kommersiell møkk...de var engang i tiden under en elektronisk musikkgren som kalles Hardcore ...eller rettere sagt Happy Hardcore som hadde store tilhengere nedi tyskland spes.!

Trance er ikke foreksempel Dina (hun blonde dama som synger på norsk)....hvis du skal finne skikkelig trance som er verdig å få komme inn i denne sjangeren så søk dere frem etter artister som Tiesto, Armin Van Bureen , Marco V , Johan Gielen osv.!

Fellesbetegnelsen for folk som ikke bryr seg om enten House (deephouse,prog.house,tribal,Funky,club mm.)

Trance (Prog.,big room, euro, UK, mm.) kaller denne musikken for "techno"!

Det er akuratt det samme som å kalle System of a down for black metal! SERIØST!

Et par eksempel på hva skikkelig Techno er;er : Carl Cox, Ben Sims, Cave (Norsk) og mange flere, men kommer ikke på så mange navn da jeg ikke er den største tilhenger av akuratt den stilen!

Det kan sammenlignes mye med metal som også har mange undergrener som f.x. Death ,black, nu, power, hardcore, euro osv. :)

Jeg er dj selv og har drevet med dette i ca. 9år, 5 av dem aktivt enten på klubber rundtomkring i Norge eller på større partys for opptil 2-3000mennesker!

Å produsere en house-låt for eksempel er ikke noe lett om man skal få en kvalitetslåt utav det!

Fordi at det skal låte fett gjennom et PA anlegg på en klubb eller party! Alle lydene skal samkjøres og passe til hverandre, det skal være det rette trøkket,men ikke miste noen av elementene, og dybden skal være der og til slutt men ikke minst så skal det drive!

En elektronisk låt består selvfølgelig veldig mye av samples, men i det begrep at et DUNK er et sample!

Program som er mest brukt innen disse sjangerne er Cubase og Reason! Her kan det også brukes enten hardware synther som Virus, Novation, Clavia etc., eller softsynther fra samme merkene!

Til slutt så skal alt mastres for å få den rette lyden som jeg snakka om tidligere, og det tar lang tid!

Grunnen til at mange av låtene har samme oppbygging er fordi at låtene innledningsvis og utledningsvis er tilrettelagt for dj's slik at det skal være lettere å kunne mixe sammen og at ting skal være systematisk slik at overgangene/mixene får et tidskorrekt utfall av at for eksempel hihatsene begynner der de slutta på den forrige plata!

I funky house (som er min stil) brukes det mye perkusjon fra congas og bongos, og også gitar og mer livlige basslinelinjer som gir mer liv istedetfor kun ompaompa :)

Så ikke kom å si at "trance" og "techno" er dårlig , drit og at det ikke er musikk før du har sjekka det ut hva det egentlig er og kan hennvise til de skikkelige artistene!

Musikk betegnes ikke av hva det er laget av, men nemmlig av utfallet og hvordan det høres ut!

har det en rytme så er det strengt tatt musikk enten vi liker stilen eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg og en kamerat satt og hørte på musikk som tok av helt på slutten av 90 tallet og mot starten av 2000.

Det var da de fleste digga den musikken, og alle kunne danse "chipper"-dans og late som de hadde glowsticks i hendene. Må si det var gøy å høre igjen. Et eksempel, det beste eksempelet vi kom på, var

666 - supadupafly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.