Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det forskjell på Capo´er?


Pontus

Anbefalte innlegg

Hei, har planer om å skaffe meg en capo slik at jeg kan modulere sangene jeg spiller slik at de blir lettere å synge etter. Jeg har prøvd å sette meg inn i forskjellige capoer og har funnet priser ifra 65,- til over 200. Er det noe spesiell forskjell på disse? Jeg har en RichWood akkustisk stålstrenge gitar. Er litt buet hals på den. Er det nødvendig å bruke over 200 spenn på capoen?

Takk på forhånd for svar

-Pontus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på capo'er.

"Fingeren" kan være rett eller buet, lang eller kort. Noen har et fast spenn, andre kan justeres.

Rett finger er for de med flatt gripebrett, gjerne klassiske gitarer. De med buet er for de med en merkbar radius, akustiske stålstrengere og elgitarer.

Lang finger er gunstig hvis du skal dekke alle strengene, og kanskje til og med på skrå. Kort finger er gunstig hvis du skal dekke kun noen av strengene. Veldig kjekt med tanke på å teste ut morsomme stemminger i åpen posisjon.

Fast spenn - i form av en fjær - er flott hvis du skal sette fast capoen en gang i blant, denne er enkel å flytte og sitter godt. Den justerbare - uten fjær - varianten er grei hvis du har en gitar med tykk hals, disse tar litt lenger tid å justere, så de er vanskelige å flytte under en sang.

Av merker finnes det mange. Jeg ville anbefalt Shubb som en løsning med kort finger og justering, og Kyser med lang finger og fast fjærbelastning.

Kvalitet koster. Hvis du bruker capoen mye er ikke 200,- så mye. Bedre å ha en god capo på gitaren enn et par liggende i en skuff. Snart Jul også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste capoene er de som presser jevnt rett ned på strengene dine, f.eks Kyser. Det finnes enkle billige capoer, f.eks slike som har et bånd du spenner rundt halsen og så fester på capoen, men disse kan fort gi et sidelengs drag på strengene, slik at gitaren blir ustemt. En stålstrenger tåler nok det, men hvis du skal bruke capoen på en elgitar med tynne strenger senere, kommer du til å merke at det blir surt, ja :)

En Kyser kan jo tas av og på raskt, og du fester den bare på hodet på gitaren når du ikke bruker den.

Se utvalget:

http://www.zzounds.com/cat--Capos--2546

De fleste her har jevnt trykk på gripebrettet, men den fra Jim Dunlop er håpløs på el-gitar (har en selv som jeg aldri bruker....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste capoene er de som presser jevnt rett ned på strengene dine, f.eks Kyser. Det finnes enkle billige capoer, f.eks slike som har et bånd du spenner rundt halsen og så fester på capoen, men disse kan fort gi et sidelengs drag på strengene, slik at gitaren blir ustemt. En stålstrenger tåler nok det, men hvis du skal bruke capoen på en elgitar med tynne strenger senere, kommer du til å merke at det blir surt, ja :)

Jeg har et par slike, og de er helt forferdelige! Gitaren må stemmes opp etter du har satt den på ets.

Gå for en Kyser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.