Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med effekt jeg ikke vet hvordan jeg lager


Bjarte

Anbefalte innlegg

Ja, men da kjøper jeg jo en ny forsterker, eller hva? :?

Kan noen hjelpe meg med å finne en brukt Mesa-forsterker/evt. annet bra til rundt 5000. Eller må jeg ut med mere?

Jeg vil anbefale en bra rørforsterker, kanskje en brukt Peavey? Tingen er at jo mindre transistorgreier og koblinger det er i forsterkeren, jo bedre lyd får du. Så lenge det er en rørforsterker, så klart. :wink:

Ellers kan du bruke en Vox Tonelab eller Line 6 POD igjennom effektloopen på forsterkeren, og få ganske bra lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, men da kjøper jeg jo en ny forsterker, eller hva? :?

Kan noen hjelpe meg med å finne en brukt Mesa-forsterker/evt. annet bra til rundt 5000. Eller må jeg ut med mere?

Jeg vil anbefale en bra rørforsterker, kanskje en brukt Peavey? Tingen er at jo mindre transistorgreier og koblinger det er i forsterkeren, jo bedre lyd får du. Så lenge det er en rørforsterker, så klart. :wink:

Ellers kan du bruke en Vox Tonelab eller Line 6 POD igjennom effektloopen på forsterkeren, og få ganske bra lyd.

Hva med en Marshall da? Faren min anbefaler Marshall veldig.

Hva slags Peavey da? Kan dere hjelpe meg med å finne en bruktannonse? Jeg er ikke helt inne i dette. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Marshall da? Faren min anbefaler Marshall veldig.

Hva slags Peavey da? Kan dere hjelpe meg med å finne en bruktannonse? Jeg er ikke helt inne i dette. :|

Marshall er bra, men de forsterkerne som var populære da faren din var ung er ganske annerledes fra de som brukes i dag. Du får kjøpt gamle Marshall topper og comboer fra 70- og 80-tallet ganske rimelig i dag, kommer bare an på hvor du sjekker.

Jeg kan godt sjekke litt rundt omkring, men da kan jeg trenge en prisgrense. Hvor mye har du planer om å bruke på forsterker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Marshall da? Faren min anbefaler Marshall veldig.

Hva slags Peavey da? Kan dere hjelpe meg med å finne en bruktannonse? Jeg er ikke helt inne i dette. :|

Marshall er bra, men de forsterkerne som var populære da faren din var ung er ganske annerledes fra de som brukes i dag. Du får kjøpt gamle Marshall topper og comboer fra 70- og 80-tallet ganske rimelig i dag, kommer bare an på hvor du sjekker.

Jeg kan godt sjekke litt rundt omkring, men da kan jeg trenge en prisgrense. Hvor mye har du planer om å bruke på forsterker?

Rundt 6000 kanskje. Men om du finner noe til et par tusen over og sier at det er noe jeg burde satse på, så tar jeg gjerne mot forslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 6000 kanskje. Men om du finner noe til et par tusen over og sier at det er noe jeg burde satse på, så tar jeg gjerne mot forslaget.

Først må jeg bare si at jeg kommer fra den "gamle skolen" når det gjelder lyd. Jeg liker helt enkle forsterkere med lite dilldall som du skrur opp og får skikkelig mye trøkk av. Vil du ha mer gain så bruker du en pedal, enkelt og greit. For øyeblikket får jeg laget en forsterker basert på en modifisert Vox AC30 fra 60-tallet, regnet som en av de aller beste gjennom tidene. Det er det jeg vil ha for å få drømmelyden.

Andre vil heller ha en Line 6 forsterker, der alle effektene ligger inne i forsterkeren, inkludert forsterkerlydene. Da får du bra lyd, men det blir ikke samme trøkket som du får av en rørforsterker, og slike forsterkere funker best på gutterommet.

En god løsning kunne vært en moderne rørforsterker der du kobler en Vox Tonelab eller Line 6 POD XT gjennom effektloopen. Da får du både bra lyd og masse trøkk, og kan være løsningen for deg. Marshall lager mange bra rørforsterkere med effektloop, eneste jeg ikke er så glad i er vrengen, da den kan bli litt nasal når du skrur den opp. Det er da det kan være greit med en effektprosessor som f.eks. Digitech eller Korg. Der er det masse forskjellige effekter og sånt, og lydene er som regel bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.