Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ombygging av gitar; inn med Floyd


ProdigalGuitarist

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Vurderer å rive ut tremoloen som står og sette inn en Floyd. Kan med en gang si at det ikke er nødvendig å skremme meg med arbeidet det er snakk om, ikkeno´ prob å frese ut gitaren :wink:

Det jeg derimot trenger litt hjelp til å finne ut av, er hva som er forskjellen på en original Floyd og en såkallt Low-Profile Floyd. Har så langt funnet to forklaringer;

1) Low-profile varianten legger strengene tettere, ca 5mm totalt fra løs til mørk E.

2) Low-profile varianten åpner for enklere/hurtig D-tuning.

Fint om noen har pointers på dette! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt den første mulige forklaringen der ProdigalGuitarist, men selv har jeg alltid vært av den oppfattning at low-profile rett og slett ikke bygger like mye ut fra gitarkroppen, altså at den får en fysisk lavere profil :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt den første mulige forklaringen der ProdigalGuitarist, men selv har jeg alltid vært av den oppfattning at low-profile rett og slett ikke bygger like mye ut fra gitarkroppen, altså at den får en fysisk lavere profil  :roll:

Jau, var det jeg umiddelbart trodde, men så fant jeg en side på nettet som beskrev at strengene satt med et spenn på 65mm ved tremoloen på et vanlig setup, og ca 60mm på en low-profile tremolo - rett og slett tettere med andre ord. (husker ikke om det var 60/65 eller noe annet, tror det var det).

Get it? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være så mye arbeid. Hvis du vil ha mulighet til å bruke D-tuna så må du ha en enveis Floyd - som hviler på kroppen. Hvis du vil frese ut, så er jo det en relativt grei sak, med rett utstyr og erfaring. ;)

Det største problemet, som jeg ser, er å finne en hals som passer bredden på strengene. Oversadelen vil du vel ha lås på, og for å unngå strenger på kanten av gripebrettet bør diverse dimensjoner passe overens.

Det samme gjelder bredden på postene Floyden hviler mot. Hvis noe er frest ut fra før må du kanskje fylle noe for senere å frese ut på nytt. www.projectguitar.com kan sikkert by på noen gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.