Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sweeping - rulle fingeren


andreaz

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har søkt rundt over alt (inklusiv på forumet), men finner ikke noe god forklaring på hvordan man 'ruller' fingeren for å dempe tonene i en arpeggio.

Den beste forklaringen jeg har fått er "roll your finger on your left hand, back and forth, to mute the other strings from ringing"

Jeg får det rett og slett ikke til

f.eks denne (fra isnaneguitar.com):

sweeping9.GIF

Må jeg bruke hele hånden for å vri på fingeren? Det er jo fysisk umulig å vri bare på fingeren uavhengig av resten av hånden.

Håper noe skjønner hva jeg mener...

Kan noen gi meg en detaljert beskrivelse av hvordan man egentlig ruller fingeren?

Da tenker jeg ikke bare på - "rull fingeren din". Fordi, det får jeg ikke til sånn helt uten videre og samtidig få dempet strengene skikkelig.

Anyone?

Tips/trisk tas vel i mot =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, enkelt forklart:

hold pekefingeren din opp foran trynet. Tuppen er ikke en firkanta, men rund. Rull med den.

det er fint du kan litt om anatomi, men det var ikke akkurat det jeg ville komme frem til...

For at jeg skal kunne rulle rundt på fingeren min må jeg faktisk bruke hele armen fordi det ikke finnes noe ledd som kan vris rundt denne veien før du kommer ned til albuemn på min (sikkert) missformede kropp

Noen som faktisk kan forklare meg hemmligheten bak dette merklige fenomenet med å rulle på fingeren? Jeg vet noen klarer å vifte med ørene, men det klarer ikke jeg...

Beklager hvis jeg bare er dum og trangsynt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lar du fingrene treffe gripebrettet? Hvis fingrene kommer mot gripebrettet som pekefingeren i et barrégrep, så vil du nok få problemer med å rulle. Hvis du derimot treffer med det ytterste leddet bøyd, så skal det være mulig å få fingeren til å dekke en string mer bare ved å strekke ut det ytterste leddet.

Prøv å hold en fingertupp mot tuppen av tommelen. Prøv å beveg det ytterste leddet på fingeren, uten at tommelen rører på seg. Klarer du det så er du på god vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lar du fingrene treffe gripebrettet? Hvis fingrene kommer mot gripebrettet som pekefingeren i et barrégrep, så vil du nok få problemer med å rulle. Hvis du derimot treffer med det ytterste leddet bøyd, så skal det være mulig å få fingeren til å dekke en string mer bare ved å strekke ut det ytterste leddet.  

Prøv å hold en fingertupp mot tuppen av tommelen. Prøv å beveg det ytterste leddet på fingeren, uten at tommelen rører på seg. Klarer du det så er du på god vei.

takk, den hjalp litt på :)

Bare et lite spørsmål...

Hvilken vei ruller mann?

Jeg har en liten mistanke om at jeg kanskje prøver å rulle feil vei =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rulle den veien tonene går. Hvis de går fra tynn streng til tykkere må du rulle samme vei. Og omvendt.

Okey, nå føler jeg meg bare dum...

Man ruller vertikalt ikke 'med gripebrettet' (bortover)?

Jeg føler nesten at jeg burde finne meg noen som kan vise meg dette i praksis :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rulle på tvers av gripebrettet ja.  

Hele poenget med denne rullingen er å bruke én finger når du får flere toner på samme bånd over flere strenger.

Jeg fant nettopp roten til alle mine problemer... Dette var litt lettere :)

Sånn jeg har fått det fortalt tidligere så skulle man rulle 'sidelengs' ikke oppover.

Da har jeg det ihvertfall, takk for hjelpen Euphor

edit: har prøvd 'den nye teknikken' noen minutter nå. Fungerer helt utmerket .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se at du har hatt noen problemer der ja.. hehe.. rulle langs halsen? Er nok greiere med slide da... :D

Fint at du fant ut av det. Da er det bare å stå på slik at du får det rent... :)

edit:

Kom akkurat på noe annet. Mulig du har forvekslet rulle med fingeren med "roll sweeps", et begrep Danny Danzi (fantastisk gitarist, og har lært mye av han) blant annet bruker om sine "signatursweeps". Dette er egentlig bare litt mer kompliserte sweeps. Har ikke holdt på med de på noen år. Ideen bak de er å blande sammen flere av "grunnformene", slik av sweepene blir lengre og legge til enkelte andre klanger (f.eks setpim, sekst eller hva du måtte ønske). Altså litt av den samme ideen som bak Beckers japanske sweep. Disse vil da gå opp langs halsen.







Eks. Becker jap. sweep



-----------------------9h11h12p11p9-----------------------

--------------------10--------------10--------------------

----------------8/9--------------------98----------------

-------------11----------------------------11-------------

------6/7-12----------------------------------12-76------

--5h9------------------------------------------------9p5--





Eks. Danzi roll sweep



--------------------------------------------------8h12~----

------------------8h10p8---------------------8h10----------

----------------9--------9-----------------9---------------

-----------7h10------------10p7-------7h10-----------------

------7h10----------------------7---7----------------------

--5h8-----------------------------8------------------------

Men anbefaler deg ikke med å starte med disse ideene (alt er jo ideer som kan bygges videre på). Få inn skikkelig teknikk på de litt lettere formene før du tar steget videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.