Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg skal kjøpe meg en ny forsterker (2500,- maks)


Tready

Anbefalte innlegg

Hallo!

Har spilt gitar i noen måneder nå. Både elektrisk og akkustisk. Har til nå hatt en dårlig forsterker på 10watt. Jeg spiller metall, vanlig og litt blues. Jeg har så vidt begynt med soloer, så forsterkeren må ha en god og tøff lyd til gitarsoloer.

Iogmed at det snart er tid for jul/bursdag, ser jeg på ny forsterker til rundt 2500,-. Har testet Roland Cube 30, og den virker ganske grei. Har dere noen andre alternativer til Cube'n i denne prisklassen? Spiller mest på gutterommet hvis det hjelper dere.

Har en asiatisk stratocaster-kopi.

Hilsen Tready :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vox AD30 VT er en greit som som etter min mening slår Cuben ganske godt når det gjelder hva slags lyd du 'kan' få ut av den, du må dog skru en god del.

Er det en rørforsterker? Isåfall hadde den utrolig god lyd.

Fant dette klippet: http://www.voxamps.co.uk/downloads/AD30VTd...o-guitarist.mp3 Da tror jeg heller at det blir den istedenfor. God pris var der også

Hva innebærer egentlig å ha en rørforsterker? Må man skifte ut rørerene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vox AD30 VT er en greit som som etter min mening slår Cuben ganske godt når det gjelder hva slags lyd du 'kan' få ut av den, du må dog skru en god del.

Er det en rørforsterker? Isåfall hadde den utrolig god lyd.

Fant dette klippet: http://www.voxamps.co.uk/downloads/AD30VTd...o-guitarist.mp3 Da tror jeg heller at det blir den istedenfor. God pris var der også

Hva innebærer egentlig å ha en rørforsterker? Må man skifte ut rørerene?

Både ja og nei. Det er en hybrid. Det vil si at den har et rør i forforsterkeren som farger lyden. Hvorvidt dette er en gimmick eller om det faktisk har en merkbar effekt er diskuterbart, men den leverer i alle fall nokså god lyd dersom du gidder å skru deg fram til den. Veldig fin om du liker å eksperimentere (ps. les manualen for gode tips). Noen av effektene er brukbare også.

Det lydklippet bør du ta med en klype salt, det skal sies. Det ligger tross alt på Vox sine sider, og er polert så til de grader. Du får ikke slik lyd rett ut av boksen uten å skru og fikse og trikse en del først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller spart de penga og kjøpt meg en dyrere. Jeg tror at du kommer til å gå lei den ampen når du blir god til å spille også må du kjøpe enda en ny en. Bare en tanke:)

Hvilken av forsterkerne tenker du på?

Painkiller: Takk for at du informerte om det. Er ikke glad i dårlig kvalitet, men vi har jo ganske gode garantier i Norge.

Skal i uka ta meg en tur til kickmusic og prøve den i "Real-time" Jeg likte bedre innstillingsmulighetene på VOXen (At du kan tilpasse lyden + mer effekter) . Skal prøve Cuben på tirsdag, så jeg får se. Har enda god tid ( 1 måned til kjøpet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg VOX'en, det må sies at jeg ikke har et lang forsterker-CV, men jeg har testet cube15 og 30, men bare testet i noen få minutter i butikken så jeg har ikke hatt mulighet til å presse de til "maks".

Det er den første og eneste jeg har hatt til nå, men jeg er strålende fornøyd. Men pass på, jeg leste på nettet at en del folk hadde motatt forsterkeren og etter en liten stund hadde den saken du stikker jack-pluggen inn i bare falt rett gjennom og ned i forsterkeren.

Da jeg fikk forsterkeren fra sound1.no sjekket jeg det med en gang og fant at de mutterne som holdt det sammen var faretruende løse, jeg bare strammet de for hånd (ganske hardt) og det sitter forsatt like godt etter et halvt år.

Men cube15 er vel til halve prisen? Det er sikkert et godt kjøp det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd VOX'en, men en fordel med den er vel at du kan lagre noen av innstillingene dine. Men jeg vet ikke hvor mye metal-vreng du kan få ut av den? Det får nok noen andre svare på, men VOX er vel ikke akkurat kjent for hi-gain forsterkere...

Den kan modellere alt fra pinglete Fenderclean til rectifier-greier. Allsidig så det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.