Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trene opp fingrene


Mathiasman

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

012 strenger? ja hvis du har tenkt å stemme ned, ellers er det bare tull!

Det er ikke noe vits i å ha på tykkere strenger enn det som er digg å spille med. Selv om det kan hjelpe til med å bygge opp muskelatur i fingrene synes jeg ikke det er verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mads er knall. Utrolig flink og lang erfaring med å lære fra seg, noe som kan være greit å ha i bakhuet om man er på jakt etter en flink lærer. Veit at Jarle Olsen også selger enkelttimer i Bergensområdet, han er teknisk som et fly virker det det som, aner ikke hvordan han er pedagogisk sett  :wink:  

Min måte å lære å spille på var maiden, maiden og mere maiden - da spes Phantom of the Opera  :D  

Ellers enig med de andre her som anbefaler deg å spille de låtene du selv synes er kule - er lettere å holde interessen oppe for øvinga på den måten  :wink:

Bruttern sier Mats Eriksenkurset var waste of cash.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

012 strenger? ja hvis du har tenkt å stemme ned, ellers er det bare tull!  

Det er ikke noe vits i å ha på tykkere strenger enn det som er digg å spille med. Selv om det kan hjelpe til med å bygge opp muskelatur i fingrene synes jeg ikke det er verdt det!

Altså, det er mange som foretrekker tjukkere strenger både av spillemessige årsaker og lyden. Jazzgitaristen Pat Martino bruker 015-52 (!!!) .

++

og det har en positiv virkning på din teknikk, prøv selv 012 i en måned og se. Det vil gjøre gutt til mann.

Tull, det kan skade halsen hvis man ikke stemmer ned.

Selv en squire skal tåle dette. Det må kanskje en justering av truss roden til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En låt jeg lærte tidlig er Dog Eat Dog - Rocky. Den er enkel, bare powerchords og den rocker.

Har og lært under the bridge av red Hot Chili Peppers i det siste. Syns den er god overall-trening. Litt plukking, litt strumming og man må bevege seg over store deler av halsen, meget lærerikt. Dessuten er den fin fin og alle digger den, hehe.

Stairway to heaven er noe i samme gate, selv om jeg ikke kan den helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

012 strenger? ja hvis du har tenkt å stemme ned, ellers er det bare tull!  

Det er ikke noe vits i å ha på tykkere strenger enn det som er digg å spille med. Selv om det kan hjelpe til med å bygge opp muskelatur i fingrene synes jeg ikke det er verdt det!

Altså, det er mange som foretrekker tjukkere strenger både av spillemessige årsaker og lyden. Jazzgitaristen Pat Martino bruker 015-52 (!!!) .

++

og det har en positiv virkning på din teknikk, prøv selv 012 i en måned og se. Det vil gjøre gutt til mann.

Tull, det kan skade halsen hvis man ikke stemmer ned.

Selv en squire skal tåle dette. Det må kanskje en justering av truss roden til.

Jeg bruker vanligvis 10-46 eller 11-48 til E-standard. Jeg har prøvd 12-52 også, men selv for meg som er vant med relativt tunge strenger er dette i meste laget, hvis ikke jeg stemmer ned. Spiller du jazz er det vel ikke snakk om så mye bøying av stenger, så da kan du vel ha på litt tyngre enn om du trenger å kunne bøye en streng opp 4 halvtoner med lillefingeren..

For en nybegynner er det etter min mening viktigere å klare å spille så mye som mulig for å holde motivasjonen oppe, enn å gjøre instrumentet mer tungspilt for å kunne øve seg opp. De færreste klarer å instille seg på "hvis jeg klarer å lære meg å spille ok på dette helvetet her, tenk hvor god jeg kommer til å bli når jeg går tilbake til det gamle" når de nettop har begynt å spille gitar.

Og ja.. 12-strenger har potensiale til å ødelegge halsen på gitaren, hvis ikke truss-roden blir justert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

012 strenger? ja hvis du har tenkt å stemme ned, ellers er det bare tull!  

Det er ikke noe vits i å ha på tykkere strenger enn det som er digg å spille med. Selv om det kan hjelpe til med å bygge opp muskelatur i fingrene synes jeg ikke det er verdt det!

Altså, det er mange som foretrekker tjukkere strenger både av spillemessige årsaker og lyden. Jazzgitaristen Pat Martino bruker 015-52 (!!!) .

++

og det har en positiv virkning på din teknikk, prøv selv 012 i en måned og se. Det vil gjøre gutt til mann.

Tull, det kan skade halsen hvis man ikke stemmer ned.

Selv en squire skal tåle dette. Det må kanskje en justering av truss roden til.

Jeg bruker vanligvis 10-46 eller 11-48 til E-standard. Jeg har prøvd 12-52 også, men selv for meg som er vant med relativt tunge strenger er dette i meste laget, hvis ikke jeg stemmer ned. Spiller du jazz er det vel ikke snakk om så mye bøying av stenger, så da kan du vel ha på litt tyngre enn om du trenger å kunne bøye en streng opp 4 halvtoner med lillefingeren..

For en nybegynner er det etter min mening viktigere å klare å spille så mye som mulig for å holde motivasjonen oppe, enn å gjøre instrumentet mer tungspilt for å kunne øve seg opp. De færreste klarer å instille seg på "hvis jeg klarer å lære meg å spille ok på dette helvetet her, tenk hvor god jeg kommer til å bli når jeg går tilbake til det gamle" når de nettop har begynt å spille gitar.

Og ja.. 12-strenger har potensiale til å ødelegge halsen på gitaren, hvis ikke truss-roden blir justert.

Er enig i mye av det du skriver. Det er for tungt med 012 for en nybegynner. Men faktum er at de som starter med akustisk gitar (som er tyngre å spille på) har et bedre fundament å bygge videre på, framfor de som begynner med el-gitar med 009 og hopper rett på sweeping/tapping osv osv. Derfor mener jeg at det er mange som hadde trengt å bli røffet opp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hovedproblemet er at man ikke er sterk nok i fingrene, vil vel dette funke.

For en som er over dette stadiet (tok vel kanskje et år for meg) mener jeg at gitaristen selv finner ut om det er riktig med tjukkere strenger.

Jeg begynte som mange andre med 09 strenger. Etter å ha spilt et år eller to, begynte jeg å få problemer med å spille fort på grunn av at strengene ga for mye etter til plekteret, derfor gikk jeg opp til 010. Et par år senere fant jeg ut at jeg ville stemme ned, og fikk på 012 på en av gitarene mine. Etterhvert som jeg ble vant med tykkelsen på 012-strengene syntes jeg 010-strengene på den andre gitaren ble vanskelige å spille på siden de var så tynne, selv om de var strammere enn 012-strengene slik jeg stemte dem da. Derfor måtte jeg opp til 011..

011 på en standard-stemt gitar er vel egentlig litt overkill, men jeg har blitt så vant med tjukke strenger, at jeg må ha det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Bruker 012 på en gitar stemt i H. Blir like stramt som 009 i standard tuning :D

Synes det er gøy å spille på 012 i standard tuning også, men de fleste jeg vet som gjør dette ryker strenger i ett sett. Kan ha noe med skranglerockstilen å gjøre da... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for tungt med 012 for en nybegynner. Men faktum er at de som starter med akustisk gitar (som er tyngre å spille på) har et bedre fundament å bygge videre på, framfor de som begynner med el-gitar med 009 og hopper rett på sweeping/tapping osv osv. Derfor mener jeg at det er mange som hadde trengt å bli røffet opp litt.

Har nok mye med at man ved å spille akkustisk gitar lærer seg fra begynnelsen av å spille _rent_, mye fordi man ikke har tilgang på alskens vreng og effekter som grumser til lyden og skjuler feil.

Når det gjelder strenger bruker jeg 10-46. Tynnere blir rett og slett for pinglete å spille på, for lite motstand i bends (motstand, også i laaange bends, må til for å f.eks få til akseptabel vibrato når jeg bender), og for løse til å ikke subbe borti halsen i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.