Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dempeteknikk: noe så innmari vanskelig!


AlexanderT

Anbefalte innlegg

Har lyst å forbedre dempeteknikken min et par hakk. Har vel en ganske vanlig dempeteknikk i dag hvor jeg demper strengene over den jeg spiller på med venstre pekefinger og de under med håndbaken på høyre hånd. For 85 % av det jeg spiller, så funker dette veldig bra. Men så setter vi ampen på hi-gain, og jeg bestemmer meg for å sweepe, så glir tonene inn i hverandre. Dette er ikke fordi jeg er slurvete og raser avgårde. Dette gjelder uansett tempo, og problemet gjelder igrunn kun på vei mot de lyse strengene.

Dette gjelder ikke bare sweeping, men det illustrerer problemet mitt best. Skal man isolere problemet mitt, så blir det altså det å dempe den forrige strengen jeg har spilt på. Prøvde derfor som en test med åpne strenger på hi-gain hvor jeg kun skulle dempe strengene med håndbaken. Men etter at håndbaken ble lagt på, så ble de jo igrunn ikke helt dempet — de "fadet" bare ut. Det gikk bedre om jeg flytta håndbaken nærmere halsen, men jeg kan ikke leve med å picke der borte.

Sliter også med at den nederste E-strengen ringer ut når jeg spiller på de to øverste. Også har jeg problem når jeg bender, at strengene jeg drar med meg lager litt ulyd.

Noen som har noen gode råd? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sweeping... Jeg sweeper ikke. Hvis jeg må så demper jeg med plekterhåndens handbak, samt med fingeren som nettopp sørget for spilt tone på venstre hånd. Da får du dempet strengen på to plasser, og du slipper at strengen fader ut. Du slipper også uønskede overtoner, noe som kan forekomme.

Når du bender... Når jeg bender demper jeg de strengene "bendes med" med fingrene på venstre hånd... Jeg tror for min del det er en ren reaksjon på at de i 15 år støyet forferdelig. En dag sluttet de å støye, og da hadde jeg vel gjort det som måtte til.

Ettersom det finnes mange måter å gjøre ting på, så tror jeg det er veldig fornuftig å analysere sin egen spillestil og finne ut hva du må gjøre for at ting skal bli slik du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du mener vel at du demper strengene over med handbaken og strengene under med fingrene på venstre hand..? bruker for øvrig ikke handbaken hvis jeg skal prøve meg på sweeping, løfter jeg fingrene uten at de lager lyd, slik at strengen blir stille. demper dem evt før/etterpå, så de ikke klinger når jeg slår an andre strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg blander hva som er over og under. Tenker over som lysere og under som dypere.

Hm. Mener jeg gjør de tingene dere nevner, men sliter fremdeles. Skal prøve på nytt når jeg kommer hjem. :)

Skal prøve å dempe bends med venstrehåndsfingre. Tror ikke jeg har prøvd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg blander hva som er over og under. Tenker over som lysere og under som dypere.

Hm. Mener jeg gjør de tingene dere nevner, men sliter fremdeles. Skal prøve på nytt når jeg kommer hjem. :)

Skal prøve å dempe bends med venstrehåndsfingre. Tror ikke jeg har prøvd det.

ok, jeg tenker over som ovenfor, ikke over i toneregisteret.

har ikke akkurat noe spesielt god sweepingteknikk inne, men når jeg spiller sakte klarer jeg fint å spille rent uten at andre toner enn de jeg vil klinger, ved å løfte fingeren "rett"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en tidligere besatt gitarist av arps i alle former, vil jeg anbefale venstrehåndsteknikken. Du må lære å "rulle" fingrene på venstre hånd etter høyre.

Dempe med høyre tommel? Kan ikke se for meg at det vil fungere hvis en går litt opp i tempo...

Hvis du demper med høyrehåndbak (heletiden) og holder akkordene, kommer du borti noe annet kult kalt maskingevær teknikken som egentlig bare er palm muted sweeping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sweeping demper du åpne strenger med høyre hånds håndbak og venstre hånds pekefinger (førstnevnte på basstrenger, sistnevnte på diskant), mens du passer på at venstrehånden bare lar én eneste note klinge av gangen. Særlig det siste er ekstremt viktig--fokusér på å la fingrene på venstrehånden 'ta over' for hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en tidligere besatt gitarist av arps i alle former' date=' vil jeg anbefale venstrehåndsteknikken. Du må lære å "rulle" fingrene på venstre hånd etter høyre.

Dempe med høyre tommel? Kan ikke se for meg at det vil fungere hvis en går litt opp i tempo...

Hvis du demper med høyrehåndbak (heletiden) og holder akkordene, kommer du borti noe annet kult [u']kalt maskingevær teknikken som egentlig bare er palm muted sweeping.

kult:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et intervju med Eric Johnson en gang der han sa at han alltid demper strengen ved siden av (den dypere strengen) den han spiller på med fingertuppen. Med andre ord skal fingertuppen så vidt være borti f.eks a-strengen når du spiller på d-strengen. I følge EJ tok det to-tre uker å legge om stilen helt, slik at det gikk automatisk. Det må ihvertfall ha funka for ham, hører sjelden uønskede strenger som står og klinger når han spiller... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei!

Jeg har bare skumlest gjennom nå, men hvordan stilling har du på selve venstre hånd? I den siste tid har jeg oppdaget at min egen spilling blir mye renere av å holde en "fri-flyt" posisjon, selv om den er noe kinkigere å få til stødig. Ellers legger jeg gjerne en veldig «mild» palm-mute for å redusere støy, bare såvidt toucher strengene.

Håper det kan være til noe hjelp. Lykke til! <:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.