Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Aktive og Passive pickuper i 1 og samme gitar?


eXX0n

Anbefalte innlegg

Tingen er at jeg lurer på om det er mulig å ha både Aktive og Passive pickuper i en og samme gitar. Jeg har ikke mye erfaring med aktive pickuper utenom de jeg har i straten min. Jeg har drevet å lest litt på nettet om dette og fant en artikkel der en kis hadde satt inn en EMG SAV pickup på en strat med 2 texas special(passive).

Men går det ann for meg å f.eks. sette en passiv pickup i en gitar med 1 eller 2 aktive pickuper? Så det blir f.eks 2 aktive og 1 passiv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ann ja, men du vil ha en stor volumforskjell mellom pickuppene. Så om du har f.eks. en EMG81 og to Texas Special og bruker EMG'en bare for vreng og de to andre bare for clean, har du ikke noe problem egentlig. Skulle funke fett da å kjøre SC'ene på vrengkanalen da og, uten store forskjellene i annet enn gain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. For jeg trodde at siden det er mye strøm og sånn som går gjennom systemet i gitaren når man bruker aktive pickuper så trodde jeg dette ville ha noen innvirkning på de passive pupene. Men er det da de aktive pickupene som kommer til å ha mere volum eller er det de passive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. For jeg trodde at siden det er mye strøm og sånn som går gjennom systemet i gitaren når man bruker aktive pickuper så trodde jeg dette ville ha noen innvirkning på de passive pupene. Men er det da de aktive pickupene som kommer til å ha mere volum eller er det de passive?

Det er ikke mye strøm som går igjennom gitaren. Bruker kun 9v batteri. Det er så enkelt at du bare gir strøm til den eller de aktive pickupene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. For jeg trodde at siden det er mye strøm og sånn som går gjennom systemet i gitaren når man bruker aktive pickuper så trodde jeg dette ville ha noen innvirkning på de passive pupene. Men er det da de aktive pickupene som kommer til å ha mere volum eller er det de passive?

Det med strøm må du skjekke ut, det har jeg ikke tenkt på. Tror ikke det skal ha noe å si, så lenge det ikke finner vei til signalgangen. Da vil det nok bli en helvetes støy.

Annet enn det er det kun volumforskjellene. Men nå er vel ikke spørsmålet ditt besvart lengre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. For jeg trodde at siden det er mye strøm og sånn som går gjennom systemet i gitaren når man bruker aktive pickuper så trodde jeg dette ville ha noen innvirkning på de passive pupene. Men er det da de aktive pickupene som kommer til å ha mere volum eller er det de passive?

Det er ikke mye strøm som går igjennom gitaren. Bruker kun 9v batteri. Det er så enkelt at du bare gir strøm til den eller de aktive pickupene.

Ja det er 9v men det er nok til å ødelegge noe ;)

For passive pickuper er ikke beregna for noen ekstra spenning. Så om de ikke blir ødelagt så kan det hende det er som Gnome sier at det kan oppstå masse støy. Men det kan være en måte å kople den ene pickupen utenom selve strøm kretsen. Som f.eks eget volum potmeter og ikke kople den sammen med noen andre pickuper på 2. posisjon på switchen.

Det skal gå på en måte, men jeg har ikke lyst til å eksprimentere med et pickupsystem som koster 5000 nytt og en pickup til ca. 1500. ;)

Men det andre spørsmålet mitt ble ikke besvart. Har Aktive pickupere høyere utgangssignal enn passive eller er det omvendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.