Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"De suger fordi det de spiller er sååå lett"


Hiroman

Anbefalte innlegg

Jeg forstår virkelig ikke poenget ditt...

Så lenge musikken for foten min til å rocke så er det et fett for meg hva jeg hører på! Men det må selvfølgelig være en nerve der, noe som får deg til å ville rope på en måte...

Godt sagt!

"Enkel" musikk kan i mange tilfeller være bedre enn såkalt "komplisert" musikk. Spørsmålet er hvor man skal dra grensen mellom enkel og komplisert? Blir musikken automatisk komplisert bare man slenger inn litt shredding og sweeping, eller enkel bare fordi det brukes kun 3 akkorder i låta f.eks?

For meg er det viktigst med en god melodi, noe som driver låta fremover og sist men ikke minst gjennomtenkte harmonier.

Det er vanskligere å lage en enkel sang som er så bra at du faktisk vil høre på den gang på gang vs. en sang som er komplisert.

(muligens jeg har sagt imot meg selv flere ganger i denne tråden, men det er vel fordi jeg ikke helt veit hva jeg vil frem til :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva er det som gjør en sang vanskelig eller enkel???

Sanger som mange her definerer som vanskelig er sanger med mange instrumenter, mye vreng og gitar onani på toppen. Disse sangene er kanskje vanskelig å spille, men du har råd til å gjøre noen feil siden det fort forsvinner i lydbildet...

Mens man på en såkalt enkel sang med et ofte smalere lydbilde ikke har råd til å gjøre feil, siden den feilen vil høres veldig godt...

Så hos meg er det vanskelig å skille enkel og vanskelig musikk, det er vanskelig å få et professionelt resultat uansett om det er metall med innslag av onani eller det er Mark Knopfler f.eks....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'vanskelig' her betyr ting som blir spilt fort, gjerne sweeping etc,

skal være enig i at det er vanskelig å definere vanskelig (hehey!)

men jeg vil påstå at hvor komplisert en sang er har null og si på hvor bra den er!

neil young - heart of gold. ikke akkurat det vanskeligste du finner, men en kongesang endå.

finnes millioner av den slags.. det er bare folk som spiller gitar som hører på yngwie og gjengen!!

Teknikk er ikke nødvendigvis lik musikk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør en sang vanskelig eller enkel???

Sanger som mange her definerer som vanskelig er sanger med mange instrumenter, mye vreng og gitar onani på toppen. Disse sangene er kanskje vanskelig å spille, men du har råd til å gjøre noen feil siden det fort forsvinner i lydbildet...

Vel, hvis du hører mye på sånn musikk så hører du fort når en gitarist spiller slurvete. Hvis en kar spiller f.eks. noen raske alternate picking løp, og det virker som om du ikke kan høre de individuelle tonene, da er det som oftest slurv.

Selvfølgelig, det kommer jo an på hva man selv er i stand til å spille når det er snakk om en sang er lett eller vanskelig. Jeg synes Hendrix er vanskelig å spille, der det er mye intrikat bending og detaljer. Andre synes Hendrix er lett, mens f.eks. tapping er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på dette området jeg sammenlignet ham med Petrucci. Raskere, og med meget aggressiv plekterattack, men ikke stort mer nøyaktig, egentlig.

Todd Duane, derimot...

Duane er et monster, veldig aggressivt gitarspill, men rent som pokker. Har du sett instruksjonsvideoen hans?

Ingen instruksjonsgreier annet enn på Chops From Hell-siden. Jeg har forsåvidt sett noen live-videoer, samt hørt mesteparten av låtene han hadde på mp3.com.

Conrad Simon er en litt mindre kjent fyr som muligens er enda sykere. Jeg har bare hørt to-tre låter av ham, men her er det snakk om seriøst presis picking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.