Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om mikservalg (ADAT)


Jingles

Anbefalte innlegg

Ok, her er nok et sprøsmål om meg og lydkortet mitt=P

jeg har to Jack/XLR innganger på det. Det støtter ikke ADAT. Vil ikke ADAT si at man kan kople f.eks en 8 spors mikser inn i lydkortet og få 8 spor i f.eks Cubase?

Går det an å koble en analog mikser med line out signal inn i mine to inputer? Da får jeg vel bare det "samla signalet" fra alle de 8 kanalene? eller må jeg har digitalmikser for at jeg i det hele tatt skal få noe signal?

Takk!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en utgang pr. kanal. Dvs. at hvis du kobler utgangene på miksern inn til inngangene på lydkortet vil du få to kanaler. Du kan velge om du vil ha 2 seperate kanaler (Left/right) eller om du vil ha hele signalet samla og kjøre Stereo.

Hvis lydkoret ditt kun ha 2 innganger og ingen ekstra digitale innganger, så er det ikke mulig å få flere kanaler inn.

Hadde lydkortet ditt støttet flere innganger og ADAT, kunne du ha kobla på en 8-kanals Preamp via ADAT-en osv.

Selv har jeg et Echo Layla3g, som jeg er rimelig fornøyd med. På det har jeg 8 vanlige inputs (to av dem er micpreamper) og jeg har adat osv. Jeg bruker 16 kanaler på det!

Det som lønner seg med en digitalmixer er at du ofte har ADAT på den, og kan sende seperate spor inn til lydkortet. På en analog mixer må du bruke stereo out og div. sub-kanaler og panorere signalet dit du vil ha det for å få flere spor.

Utrolig dårlig forklart, men jeg prøvde.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger ikke kjøre stereo out, og bruke diverse forskjellige sub utganger på en analog mixer for og få flere spor.

I studio har jeg et RME Multiface lydkort med 8 analoge inn/ut, samt ADAT.. Og på mikseren har jeg 48 analoge kanaler med direct out på hver kanal.

Mao hvis jeg kjører 8 kanaler inn på de analoge inngangene, og 8 inn i adat interfacet (som gjør at du får 8 nye innganger), så kan jeg ta opp 16 kanaler samtidig, til 16 forskjellige spor i cubase.. bruker da hverken main out, sub utganger eller noenting til opptaket.

..

Men for og svare på spørsmålet.. hvis du bare har 2 innganger på lydkortet og ingen adat, så ja da kan du kun ta opp 2 spor mono, eller et stereo spor seperat på engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger ikke kjøre stereo out' date=' og bruke diverse forskjellige sub utganger på en analog mixer for og få flere spor.

I studio har jeg et RME Multiface lydkort med 8 analoge inn/ut, samt ADAT.. Og på mikseren har jeg 48 analoge kanaler med direct out på hver kanal.

Mao hvis jeg kjører 8 kanaler inn på de analoge inngangene, og 8 inn i adat interfacet (som gjør at du får 8 nye innganger), så kan jeg ta opp 16 kanaler samtidig, til 16 forskjellige spor i cubase.. bruker da hverken main out, sub utganger eller noenting til opptaket.

..

Men for og svare på spørsmålet.. hvis du bare har 2 innganger på lydkortet og ingen adat, så ja da kan du kun ta opp 2 spor mono, eller et stereo spor seperat på engang..[/quote']

Godt forklart! Hvilken adat-interface har du? Står på trappene til å kjøpe meg et, men vet ikke hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar=)

var bare en fyr som sa her om dagen at ved å bruke digitalmikser kunne man bare sende hele signalet, selv om man ikke fikk 8. spor i f.eks cubase, men fikk det som to spor istedet.. men da farer han med løgn altså?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok' date=' takk for svar=)

var bare en fyr som sa her om dagen at ved å bruke digitalmikser kunne man bare sende hele signalet, selv om man ikke fikk 8. spor i f.eks cubase, men fikk det som to spor istedet.. men da farer han med løgn altså?;)[/quote'] Han farer ikke med løgn, så det kan du gjøre, men trenger ikke å være en digital mikser. En analog duger som bare juling. Koble inn alt du har lyst til å mikseren, og kjør den totale miksen it i stereo rett inn i lydkortet. En miksers oppgave er jo nettopp å mikse sammen masse kanaler og samle dem til en output.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ADAT sender lydsignalet digitalt i stedet for analogt, og er derfor i stand til å sende flere separate kanaler på samma kabel. Sender man alle kanalene separat fra en digital mikser så må man ha et lydkort som er beregnet for å ta i mot alle disse separate signalene.

Man kan godt sende kun et enkelt stereo-signal på ADAT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.