Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez S-520


Bjarte

Anbefalte innlegg

Dette passer kanskje inn her

Jeg fikk meg en S-540 for ikke så lenge siden. Hadde null (0, zero, nada) peiling på Floyd Rose og hvordan jeg skulle tune det. Når jeg fikk den (brukt) var alt helt ute av tuning.

Det så jo ganske så komplisert ut hele systemet, og min forje gitar ble kjøpt til fordel for en s-520 fordi jeg var "ny" og selgeren i butikken sa at det ville vært enkelst for meg å kjøpe Les Paul (valget sto mellom den og Ibanezen) fordi Floyd Rose var noe 'pirkete' greier.

Jeg kunne jo ikke være mer enig med han da - det så jo tross alt veldig komplisert ut, tune inn, inntonere.

Men! Når jeg endelig fikk meg en gitar med 'låsesystem', leste litt på Internett i 5 minutter og gav meg selv 10 minutter ekstra på å stille inn gitaren - så var alt i boks.

Igrunn ikke noe stress. Jeg trenger strengt tatt ikke noe vib-system, men kan ikke si jeg angrer på at jeg har det (floyd rose)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarlæreren min sier at det låsesystemet er et helvete. :)  

Skal vise han den siden til den billige gitaren som dere anbefalte sånn. :wink:

"Gammeldagse" folk er ofte veldig skeptiske til Floyd osv, men noen av de nye systemene er virkelig enkle i bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarlæreren min sier at det låsesystemet er et helvete. :)  

Skal vise han den siden til den billige gitaren som dere anbefalte sånn. :wink:

"Gammeldagse" folk er ofte veldig skeptiske til Floyd osv, men noen av de nye systemene er virkelig enkle i bruk

Å skifte strenger må vel være et slit? Er det ikke mulig å tune ned/opp med den låsegreia da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nyeste edge-pro broene til Ibanez er iallefall kjempeenkle i bruk. Opplever det faktisk som lettere å skifte strenger på min RG enn på strat'en...

Er ikke helt sikker på hvordan ZR er, men jeg har vel ikke noen grunn til å tro at den ikke er like enkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarlæreren din er fordomsfull ;) Litt i alle fall. Sikkert litt vanedyr, hehe :)

FR er ikke noe vanskelig, men noen ting tar litt tid. Bytter du en streng av gangen, er det også enkelt. Men du må ikke finne på å ta av alle strengene på en gang med mindre det er større reparasjoner på gang, da tar det lang tid å stillle inn igjen.

Om du stemmer ofte opp og ned så er FR mindre egnet, siden du vil stille vekk senterposisjonen på broa, og det tar tid å tune inn igjen alle strengene.

Gitarer med FR-type trem med dobbel lås er gjerne en del mer stabile i stemmingen over tid tho. ZR-tremoloen fra Ibanez har et godt rykte, i likhet med de nye Egde III fra samme produsent.

Kanskje en vanskelig avgjørelse det der, lag gjerne en pluss/minus liste og se hva du får mest av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke FR med mindre du har behov for det.  

Selv elsker jeg å gjøre dive-bombs, så jeg har litt behov for det  :lol:  

ZR-tremmen er kjekk!  :wink:

Samme her. Hadde en gitarlærer som faktisk ba meg kjøpe en RG når han så meg gjøre divebombs med strat'en :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Hadde en gitarlærer som faktisk ba meg kjøpe en RG når han så meg gjøre divebombs med strat'en  :lol:

Mener du en standard Fulcrum-trem-type strat? Tipper i så fall den var fint stemt etter divebomba? ;)

Jeg tenker en 1.5k stratklon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.