Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Din verste konsertopplevelse


hkh

Anbefalte innlegg

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I går kveld var vel den værste.

Vi skulle spille 01:30 som siste band på Ungdommens Kulturnatt i Greipstad(et lite avside liggende bondested). Jeg var jo veldig redd for at det skulle komme lite folk, noe det forsåvidt egentlig gjorde og. Men altså vi skulle jo spille sist og da hadde jo såklart de fleste folka gått og da var det bare 15-20 personer igjen. Jeg er også veldig forkjøla og bassisten hadde 39 i feber. Lyden var også drit dårlig. I en bygning forma som en hangar(U forma) der veggene og taket er buet så all lyd ble jo slengt tilbake på oss med(selvfølgelig) en viss forsinkelse og dette gjorde det veldig vanskelig å holde følge med bandet.

Så dere gikk ikke glipp av så mye, Jingles og AlexanderT ;) Men Jingles møtte ihvertfall opp, men stakk før vi skulle spille :P

Jaja...Neste helg er det jo kjellerrock på Samsen og DA skal vi vise at vi kan lage liv ;)

hehe.. sorry :o

men mats sa at det var veldig kult, men dårlig lyd ut..:(

men meg og alex prøver å komme oss ned på kjellerock istedet!=)

hyggelig å hilse på deg forresten, vi må ta en jam når betennelsen er ute av livet mitt..:\ 1 1/2 uke siden jeg spilte gitar nå.. :angry:

ok, ferdig med å ødelegge tråden nå! :huh:

On topic faktisk:

Jeg har også hatt noen utespillinger med sure strenger og feil vrenginstilling på forsterkeren.. sux!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt avslutningen på ungdomsskolen. Jeg og et par kamerater hadde mekka sammen en rockemedley. Vi forberedte oss i flere uker og alt var "taima og tilrettelagt". Alt gikk knirkefritt under lydsjekken, gitarene låt bra og var stemt. Det hadde seg slik at det ikke bare var oss som skulle opptre den kvelden og med blant annet flere turnere kunne vi ikke la riggen vår stå fremme mens de holdt på. Da det ble vår tur, løp vi opp på scenen og rota frem forsterkere og gitarer. Vokalisten stammet nervøst frem hvem vi var og hva vi skulle spille. Jeg smalt jacken i gitaren og dro et par toner for å sjekke at jeg hørte meg selv. (Ampen var altså vendt mot meg og fungerte som min monitor grunnet mangel på utstyr)

Så kjører vi i gang og rocker som bare det. Så halvveis ut i første låt oppdager jeg at jeg ikke har mikka opp ampen min. "Faen!", tenker jeg og kaster meg ned i et gitarfritt parti for å rette på skaden. Litt lenger ut i medleyen kommer den andre gitaristen bort og skriker "Skru på mikken din. Jeg hører ikke en dritt av deg i monitorene og jeg tviler på at publikum hører annet enn oss andre." Jeg flyr bort igjen, bare for å se at mikken faktisk står på. Jeg tør ikke å fikle med ampen og spiller bare videre. Ikke nok med at lyden min var elendig, vokalisten traff ikke en eneste tone.

I det hele tatt en pinlig konsertdebut. Vi hadde det tøffeste opplegget, men blir husket for den elendige lyden og vokalen. Med en ordentlig lydmann (vi styrte lyden selv fra scena) hadde vi sparket tupeen av rektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slutten av 10. klasse var det noen folk i klassen min som hadde starta et band. De spilte bare rolige sanger og hadde en på trommer fra 8. klasse. Jeg hadde jo spilt litt trommer på bandrommet på skolen vår sammens med de folka fra klassen min en gang i blandt, så de trodde jeg var kvalifisert til å spille sammens med de for resten av skolen! Grunnen til at jeg skulle spille var fordi han i 8. klasse var på klassetur i Sverige.

De spurte meg 2 timer før konserten om jeg ville spille for de, og jeg sa "Ja, hvis jeg får lov til å spille med dere først!". De lovte selvfølgelig det, men alt utstyret skulle settes ut i kantina så jeg ikke fikk gått gjennom sangene med de andre. Vi skulle spille en sang av Deep Purple som jeg aldri hadde hørt, og 2 av Pearl Jam som jeg såvidt hadde hørt(Yellow ledbetter og Last Kiss).

Nå hadde det seg sånn at det skulle være et band før oss som spilte sanger som fikk folk til å bevege seg! Og dumme som vi var så gikk vi ut der og forlangte at 400 10., 9. og 8-klassinger skulle holde kjeft og følge med på hva vi spilte.

Trommene jeg spilte av helt utrolig elendig..fikk melkesyre i høyerebeinet og kunne ikke slå så vilt rundt med armene, og vokalisten var litt småsyk og traff ikke helt de tonene han burde treffe.. Alt var rett og slett elendig..

Det hele var bare en stor FLAU opplevelse :blink:

Værst var det at jeg kunne høre prating fra hele salen! Haha.. :lol: Flauuuuuuuut :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å se at folk er rutinerte. Tar med seg ekstra jack-kabler og lar gitaren stå på scenen ei stund før de stemmer den.

Min verste må vel ha vært da lydmannen glemte at jeg gikk gjennom line input på mikseren og ikke mic, og dermed ikke fikk lyd på ca 2 minutt. Ellers har alt gått forholdsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det éneste jeg kommer på av dårlige konsertopplevelser må være en gang i fjerde-klasse, tror jeg.

Jeg var dum nok til å melde meg på et såkalt 'gitarkurs' (lærte ikke en dritt), og det viste seg da at vi skulle holde en liten minikonsert for resten av skolen.

Vi ble plassert i gymsalen, på selve scenen, med akustiske gitarer uten mic. Alle var jo dritredde og turte nesten ikke spille, og hun som spilte piano spilte da veldig høyt, så det hele endte i at ingen kunne høre en dritt av hva vi spilte - det fikk jeg vite først etterpå vi hadde spilt.

I ettertid har jeg funnet ut at det antagelig er den episoden som fremkalte min 'sceneskrekk', som nå nesten er kurert B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare blitt indirekte utsatt for dumskap.

På en skoleavslutning var jeg tvungen sound-tech. Og da jeg skulle rigge lyden for bassisten bad jeg ham ligge på Een. Så jeg begynte å plugge og hørte fort at bassen hans var møkka sur. Så jeg sa det til ham, og han svarte med å si " Må man stemme en bass?!". Ingenting har i ettertid tangert den kveldens latterbombe! hvertfall ikke for mitt vedkommende. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare blitt indirekte utsatt for dumskap.

På en skoleavslutning var jeg tvungen sound-tech. Og da jeg skulle rigge lyden for bassisten bad jeg ham ligge på Een. Så jeg begynte å plugge og hørte fort at bassen hans var møkka sur. Så jeg sa det til ham, og han svarte med å si " Må man stemme en bass?!". Ingenting har i ettertid tangert den kveldens latterbombe! hvertfall ikke for mitt vedkommende. :D

:lol:

eller heter det :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare blitt indirekte utsatt for dumskap.

På en skoleavslutning var jeg tvungen sound-tech. Og da jeg skulle rigge lyden for bassisten bad jeg ham ligge på Een. Så jeg begynte å plugge og hørte fort at bassen hans var møkka sur. Så jeg sa det til ham, og han svarte med å si " Må man stemme en bass?!". Ingenting har i ettertid tangert den kveldens latterbombe! hvertfall ikke for mitt vedkommende. :D

rofl.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan huske en av mine første konserter med et coverband. skulle spille en rolig fin sang og jeg skulle bytte fra clean til clean med delay.. hadde på den tiden en v-amp2 med kun opp/ned velger til effektene... jeg trykket feil og midt inn i høydepunktet på sangen kom et stort dunder av en distortion effekt som var 2 ganger høyere enn cleanlyden. snakk om å ødelegge stemninga.solgte v-ampen etterpå.

en annen gang sprutet vi hele scenen full med vann og da jeg skulle stå på monitoren var den så glatt at jeg bare skled jeg bare av den og holdt på å tryne noe vilt. Klarte heldigvis å stå på bena.. men så nok ikke så lurt ut.

har også, som nevnt av andre, vært borte i locking tunere som ikke har vært ordentlig skrudd fast.måtte prøve å bende og transponere noe vilt :D

den vittigste opplevelsen og verste for trommisen vår var da vi spilte på fjellparkfestivalen.. han som styrte lys og scenerøyk tok veldig av og på et punkt kunne ikke trommisen se trommene sine pga sinnsykt mye røyk!så ikke skarpen engang..haha! Jeg snudde meg bak og så bare røyk og et par trommestikker :D

den verste opplevelsen var på verftet i bergen da lydmannen tross gjentatte tilbakemeldinger ikke skrudde ned bassen i monitoren vår. Hørte ikke trommer, bare bass. Han som spilte bass i bandet før oss hadde hatt veldig mye ut og i monitor.. og da vår tur kom skrudde lydteknikeren det bare ned ut i PA og glemte å skru ned i monitor.ble fysisk 3 ganger tungere å spille og hadde verdens værste scenefølelse der jeg stod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandet mitt skulle spille konsert på et disco som 10 klasse arrangerte.. Vi rigga alt opp dagen før og øvde og sånt.. Alt var kobla opp skikkelig da.. Dagen etterpå når vi skulle spille sjekka ikke vi at alt var på, men vi starta konserten.. Vi skulle begynne med en opningssang uten at vokalisten sa noen ting i starten.. Vi begynnte med smells like teen spirit, den gikk bra helt til vokalisten skulle begynne å synge.. Da fann han ut at det ikke var lyd i miccen.. miccen sto på og alt, men den kom ikke lyd :P..

Vi måtte stoppe hele skiten og dra foran scene teppet :P Det viste seg at PA-anlegget ikke var slått på... Litt tabbe.. menmen.. konserten gikk nå bra etterpå :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 9.klasse fikk jeg og noen kompiser fra både 9. og 8. spørsmål om å spille på en sammenkomst i aulaen, for hele skolen. Dette takket vi jo såklart ja til.

"Det er jo alltid artig å spille", tenkte vi.

"Flott. Konserten er i morgen kl.9"

Med andre ord, så hadde vi 8 timer på oss den dagen til å øve til neste dag.

Men med lekselesing og prøvepugging, fikk vi faktisk øvd sammen en eneste time.

Dermed fant vi ut av vi ikke kunne ha tre sanger, men en blodig enkel sang.

Dermed skulle vi spille Smells like teen spirit. Og dette tenkte vi kom til å gå bra. For den ene timen med øving gikk bra, og sangen var enkel....

Men på konserten var det såklart noen som hadde skrudd på gitarene, så de var maks ustemt. Der ble det kjapp-øre-stemming. Vokalist(ENE!!!) hørtes helt forjævlige ute, og vi fikk vi feedback fra helvete. På toppen av alt klarte Pholi90 her på forumet å dra ut jackene til begge gitarene, og bassen min. Så andreversene ble kun vokal og trommer.

Nei, vent. Det var ikke det verste. Vi hadde jo ikke fått vite at konserten var i sammenheng med amnesty-dagen og amnestygruppa på skolen. Så da passet det jævli dårlig med den sangen når folk hadde vært på scenen før oss, og synget og spilt på kassegitar. BARE fredssanger. Folk satt med hodet i fanget, og var helt hysteriske.

Siden sangen ble så kort, fant vi bare på en sang på sparket. Da tok vi "gunnar" fra Bare Egil-show. Vi spilte, og vokalistene fant på tekst. Såklart fant de på en tekst om en kompis som var småfeit.

Så over hele skolen hørtes det " Mathias!!!! Si det!!!! Du er FEIT!!!!!Spiser du grønnsakene dine, bolla????

Litt flut. Fikk et par anmerkninger og nedsatt i musikk etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.