Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mesa + Rivera


knut

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg har en Rivera TBR-3 poweramp, og hvert øyeblikk en Mesa Boogie Studio preamp. Så lurer jeg om noen av dere mer erfarne mennesker har noen formening om hvordan det vil låte.

Kommer til å kjøre greiene gjennom et Marshall 1922 212-kab foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet den setupen innog ut med diverse poweramper, men ikke akkurat den. jeg veit at det låter temmelig fett. Jeg ville nok valgt et annet kabinett. Gjerne et Mesa kabinett.

Akkurat nå spiller jeg på en Studio Preamp gjennom en Marshall Valvestate 8008 inn i Rivera-kabinettet til Nettrom. Og det låter veldig kult det.

Vel, Luke sin tone da han brukte Rivera var jo ikke å forakte, så jeg tror det kan bli en kul kombinasjon. Men jeg tror det svakeste leddet er kabinettet. Men det får du teste deg frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kabinettet er bare midlertidig. Fikk det sammen med en Marshall VS 265 for 3000 samlet, så jeg forventer så å si ingenting. Men det er bedre enn ikke noe kabinett.

Mesa-kabinett er rimelig dyre, er de ikke? Som alt annet av Mesa? Vil helst ha et kabinett som ikke farger lyden noe. Et som bare spyr ut det den får beskjed om av ampen. Helt clean. Har tilgang til et Behringer 412-kabinett for tiden. Hva tror du om det?

Leste i et gammelt innlegg her en plass at Mesa-preamp krever en Mesa poweramp for å gi best mulig lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg heler beholdt Marshallen for å si det slik.

Men om du vil ha det som kommer av ampen, kan du jo likesågreit kjøpe en hi-fi-høytaler, selv om jeg tviler på at det kommer til å låte helt kult :)

Jeg får vel prøve meg frem.

Hehe, du sier noe. Nei, det må låte fett. Det er klart. Har null erfaring når det kommer til kabinetter, så jeg får vel se hva lommeboka tåler først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nei, og det var nok litt av den skjulte ironien i innlegget. Syns man skal føle seg fri til å mikse og trikse og finne det man *selv* liker best. Hva alle andre sier er det ikke så farlig med ;)

Besides, en poweramp har normalt ikke så mye lydkarakter som en preamp, så valget av preamp vil være førende i de fleste tilfeller. Med mindre man kjører på så hardt at powerampen også begynner å vrenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg tenkte. Jeg vil heller ha det som jeg selv liker, enn det som høres "best" ut ja. Men nå vet jeg hverken hvordan et Rivera-sluttrinn eller en Mesa-preamp låter, så jeg stoler på de som sier at det låter bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENGL har bånnsolide kabinetter med dritgod lyd til lavere pris enn Mesa. ENGLs 2x12 (med de rimeligste elementene tror jeg) ligger vel rundt samme prisnivå som Marshall sin' date=' og da er det jo ingenting å lure på.[/quote']

Vel, hvis du sammenligner kabinetter med v30 elementer så koster et Engl 4x12 10990,- og et Mesa 4x12 11450,- ¨

Så besparelsen er ikke veldig stor... Engl kabinettene med V60 er selvsagt mye billigere, og jeg vil tro disse er bedre enn et Marshall kabinett i samme prisklasse. Blant annet kvaliteten på håndverket på Engl er knall bra, og bedre enn Marshall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ingen kurrante 412-kabs til en litt snillere pris?

Bruktmarkedet.

Jepp, men sånn i nypris. Da blir de sikkert billigere på bruktmarkedet når de er billige nye og.

Kan jo spørre sånn: Er det noe jeg bør unngå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men sånn i nypris. Da blir de sikkert billigere på bruktmarkedet når de er billige nye og.

Kan jo spørre sånn: Er det noe jeg bør unngå?

Kabinetter med elementer du ikke liker. Liten vits i å kjøpe et kabinett fullt av G12T-75 hvis du foretrekker Vintage 30, og så videre. Jeg tenderer til å foretrekke mindre og sære merker med gode skussmål fra folk jeg stoler på, heller enn store og kjente merker. Nyere Marshaller vil folk gjerne bytte bakplaten i, men bortsett fra det jeg har ikke hørt noen skrekkhistorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.