Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

plekter


gibson_sg

Anbefalte innlegg

har et problem med at plekteret henger seg opp i strengene når eg spiller speedmetal... (som dere sikkert skjønner har eg ikkje spilt så mykje speed metal før, tenkte eg skulle begynne litt nå ;-)

har invistert i nye plekter, små røde dunlop jazz greier, før brukte eg store plekter.. så nå må eg holde plekteret på en ny måte.

Kordan skal man holde det for at det lettest mulig skal gå an å slå fort ned og opp uten at plekteret "henger seg fast" i strengene, men glir fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm' date=' dette med kordan man skal holde plekteret e et veldig diskutert emne der det e mange forskjellige meninger. Det eg anbefaler e å sette seg ned og prøve seg fram. Metoden som virker for en virker nødvendigvis ikkje for en annen.[/quote']

Jeg tror jeg har driti meg litt ut på detta .. holder plekteret rart , så jeg lurer på om det er DET som begrenser meg litt .. Men det er jo AAALT for seint å skifte på det nå vettø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm Nilsefix: Mener at det e mange ting innenfor gitar (og forsåvidt andre isnstrumenter) som ikkje har fasitsvar. Kordan å holde plekteret mener eg e en av tingene. Tilvenningssak. Mange kjente gitarister som holder plekteret helt teit, se feks vanhalen (mener han bruker tommel,peke og langfinger til å holde). Men tror at å holde plekteret med tommel og pekefing e det som funker for flest. (flesteparten av de eg kjenner holder i allefall sånn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lokal supergitarist her i bygda, som forøvrig kan spille en hel del fort (Malmsteen, Vai, Satriani ++), sier at tynne plektere rett og slett blir for varme og myke hvis du skal spille fort...

Big stubby 2mm bruker han. Høres sprøtt ut, men det funker faktisk. Har prøvd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal spille speedmetal, eller noe hurtig uansett stil, så er det kontroll på plekteret veldig viktig. Å ikke bruke mer bevegelse enn nødvendig, samt så liten del av plekteret som mulig. Det er derfor mange bruker spisse eller tykke plekter til hurtige ting. Tykke plekter henger seg ikke fast, og spisse har veldig liten kontaktflate med strengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et steinplekter på en messe for en tid tilbake, størrelsen er omtrent det samme som på de vanligste dunlop plekterne, men det er endel tykkere, og godt avrundet, dette er også 100%stivt, så du får ikke den plekteret-som-retter-seg-ut lyden...

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.