Web Analytics
Jump to content

Doktorgrad i ohm innstillinger:)) ?


LTBR
 Share

Recommended Posts

Jeg har ikke helt forstått dette med ohm innstillinger. Er det noen som kan/vil være så vennlig å prøve å forklare litt?

Hvis jeg har 2 kabinetter på 16 ohm, skal da toppen settes på 8ohm? Og hvis jeg har 2 kabinetter på 8 ohm. skal da toppen settes på 4ohm? Har jeg forstått dette riktig?

Kan jeg bruke et kabinett på feks 16 og 8 ohm på samme topp, hva skal ohmen stilles på da på toppen isåfall?

Hva er forskjellen på 8ohm mono og 16ohm stereo på et kabinett?

Har en AVT50H topp også, bakpå den står det minimum 4 ohm. Kan jeg da bare plugge inn hva som helst over det da på den? Feks 2 kabinett på 16ohm, eller et på 16ohm og et på 8ohm? Har det noe å si for lyden om det er 4/8 eller 16 ohm, mono og stereo?

Mange spørsmål på engang dette, men som dere sikkert skjønner så trenger jeg litt hjelp på dette?

Link to comment
Share on other sites

Det du spør om kan ikke besvares så veldig enkelt - men jeg skal nå forsøke. Du bør være klar over at det er en viss sjanse for at du kan ødelegge utstyret ditt hvis du gjør ting feil - men sjansen er ikke så veldig stor. Ødelegger man utgangstransformatoren på rørforsterkeren sin er det gjerne fordi man har brukt signalkabel og ikke en skikkelig høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett. De smelter lett... og kortslutter utgangen.

Et høyttalerkabinett (eller et enkelt høyttalerelement) er gjerne merket med f.eks 8 ohm. Det betyr selvfølgelig at det er ment for en 8 ohms utgang på en forsterker. Enkeltstående høyttalerelementer av typen som gjerne brukes til gitar / PA / bass kabinetter er gjerne på 8 ohm. Når du har 4 elementer i et kabinett, og kabinettet er merket med 8 ohm betyr det at de 4 elementene er koblet sammen i serier på 2, der disse 2 seriene igjen står i parallell. To motstander på 8 ohm som står i parallell blir 4 ohm. Står de i serie blir de 16 ohm. Hvordan utgangen på din forsterker er vil jo være det som avgjør hvordan du skal koble flere kabinetter. Har du 2 kontakter til kabinetter vil det jo sannsynligvis være slik at det er en parallellutgang - hvilket vil si at når du kobler (for eksempel) 2 stk 4*12" kabinetter som hver er på 8 ohm vil forsterkeren forholde seg til en høyttalermengde som er 4 ohm. Kobler du derimot selv (eksternt) disse 2 kabinettene i serie, vil toppen se 16 ohm. Dette er også viktig for å forstå forskjellen på 8 ohm mono og 16 ohm stereo som du spør om (i ett og samme kabinett). Hvis det er totalt 4 høyttalerelementer i et stereokabinett, er det jo 2 elementer (hver på 8 ohm) for hver kanal. Er de koblet i serie, vil hver kanal bli 8 + 8 = 16 ohm. Bruker du begge kanalene som ett enkelt mono-kabinett vil du ende opp med 8 ohm (fordi de to gruppene står i parallell). Så her må du finne ut av hvordan utgangen er på forsterkeren din, og du må bestemme hvordan du skal koble kabinettene. Nå vet jeg jo ikke hva slags forsterker du har, eller hvilke kabinetter du har tenkt å bruke på den, men det bruker jo å være merket på en relativt fornuftig måte. Har du mer informasjon om dette kan du jo bare si fra.

Mrk også at hvis du er usikker på hvordan du gjør dette: setter du et 16 ohms kabinett i en 4 ohms utgang (altså "mer motstand" i kabinettet enn i utgangen) er du safe - men du bør ikke koble motsatt (altså lavere merket kabinett enn utgang). Holder du deg til dette som en regel er du på trygg grunn.

Link to comment
Share on other sites

Hovedregel er: Mindre motstand i høyttalerne enn utgangen på forsterkeren, blir krøll. Transformatorene blir overarbeidet.

Du kan med en del (ofte dyrere, f.eks Mesa) amper bruke høyttalere med høyere motstand enn utgangen på forsterkeren, du vil få mindre effekt og litt annen tone.

Når du har flere høyttalere, er regnereglene:

Ved seriekobling (Positiv fra forsterker til positiv på høyttaler A, negativ fra høyttaler A til positiv på høyttaler B, negativ på høyttaler B til negativ i forsterker) kal du addere motstandene. F.eks 8ohm+8ohm=16ohm.

Ved parallellkobling (positiv fra forsterkeren til positiv på både høyttaler A og B, samme med negativ) er regelen:

(RA x RB)/(RA + RB)

F.eks, 2 8ohm høyttalere:

(8ohm x 8ohm)(8ohm + 8ohm) = 64ohm/8ohm = 4ohm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Marshall 1959SLP 100w topp, bakpå den er det to utganger for høytalerkabinett, og ett "vridehjul" for innstilling av ohm fra 4-16.

Forsto jeg dette rett: utgangene bakpå toppen er sannsynligvis paralelle, sånn at hvis jeg kobler til 2 kabinett med 16 ohm så skal innstillingen fortsatt stå på 16, eller skal den da stå på 8?

Link to comment
Share on other sites

>Hovedregel er: Mindre motstand i høyttalerne enn utgangen på >forsterkeren, blir krøll. Transformatorene blir overarbeidet.

Nå vet jeg ikke hva du mener med dette - da dette er stikk motsatt av hva jeg sier. Hevder du at dette er en regel man skal følge - eller hevder du at det ikke er det? Nå er jo ikke et høyttalerelement resistivt, så den reelle motstanden er jo variabel med frekvensen på signalet - mao er den reelle "motstanden" ALLTID høyere enn det elementet er merket med. Du *SKAL ALDRI* ha lavere merkede elementer enn utgangen.

Utgangstransformatoren kan heller ikke bli "overarbeidet" - Forstår ikke

helt hva du mener med dette. Det finnes nok et begrep for det du mener, men jeg ønsker ikke å spekulere i hva du faktisk mener.

Tror det er best at du forklarer hva du mener litt nærmere - utgangstrafoer koster jo litt for de som skulle være uheldige å følge feil råd...

>Du kan med en del (ofte dyrere, f.eks Mesa) amper bruke høyttalere

>med høyere motstand enn utgangen på forsterkeren, du vil få mindre

>effekt og litt annen tone.

Hvor mye tonen påvirkes av metningen i transformatoren (med de eksemplene du tar i innlegget ditt) er nok noe som utgjør svært lite - og hvorfor du mener dette har noe med pris på forsterker, eller spesielle merker av forsterkere forstår jeg ikke. Kan du underbygge dette, gjerne

med et skjema over forsterkeren du refererer til?

Det er også ekstremt vanskelig å tolke ut fra ditt innlegg hva du faktisk mener er korrekt praksis - det at du refererer til "positiv"/"negativ" når vi faktisk snakker om vekselstrøm i alle tilfelle viser kanskje at du ikke er helt på trygg grunn. Felteori/resistivitet/induktans er noe mer enn ohms lov, og Mesa gjør lite mer enn å brande 60 år gammel teknologi i fancy innpakning uansett hva du hevder.

Og til www.dynamite.name: har du 2 16 ohms kabinetter, parallell utgang (som i hvert fall de Marshaller jeg eier / har eid har) - så skal ampen stå på 8 ohm - fordi kabinettene dine i parallell er 8 ohm. Dette er ikke noe å krangle om - det er bare matematikk. Men det er mange faktorer her - som f.eks hvorvidt du fortsatt har alle 4 rørene i effektforsterkeren. Mange Marshalleiere fjerne 2 utgangsrør - jeg forutsetter at du ikke har gjort det.

Link to comment
Share on other sites

16*8/16+8 = 5 1/3 ohm.

Det vil si at du bør sette ampen din på MINDRE enn dette - da disse fem og en tredjedels ohm er motstanden ved 0 Hz - den øker med frekvens. Spiller du gitar inn i Marshallen din vil overtonene og all annen godlyd sørge for at den induktive load kabinettene utgjør selv på svært lavt volum gjør den reelle motstanden til langt mer. Så sett Marshallen på 4 ohm - setter du den på 8 (som kanskje noen måtte mene er riktig!) vil du få økt risiko for å skade utgangstrafoen.

Alternativt kan du seriekoble en resistiv last - f.eks en motstand på 3 ohm (som kan takle varmen - burde koste deg 10 - 30 kroner). Da kan du bruke 8 ohms utgangen. (Men dette vil påvirke lyden (litt) - da jo deler av motstanden vil være rent resistiv.)

Link to comment
Share on other sites

Hva med denne problemstillingen da:  

Kan jeg bruke et kabinett på feks 16 og 8 ohm på samme topp, hva skal ohmen stilles på da på toppen isåfall?

For å være veldig nøyaktig ville jeg rewire det ene eller begge kabinettene for å få dem til å matche.

Link to comment
Share on other sites

Hva med denne problemstillingen da:  

Kan jeg bruke et kabinett på feks 16 og 8 ohm på samme topp, hva skal ohmen stilles på da på toppen isåfall?

For å være veldig nøyaktig ville jeg rewire det ene eller begge kabinettene for å få dem til å matche.

Ja, men det forutsetter jo at 16 ohms kabinettet har 4 elementer a 8 ohm - da kan man jo enkelt gjøre det til et 8 ohms kab. Er det fler/færre elementer i det må man jo slite litt! :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hva du mener med dette - da dette er stikk motsatt av hva jeg sier. Hevder du at dette er en regel man skal følge - eller hevder du at det ikke er det? Nå er jo ikke et høyttalerelement resistivt, så den reelle motstanden er jo variabel med frekvensen på signalet - mao er den reelle "motstanden" ALLTID høyere enn det elementet er merket med. Du *SKAL ALDRI* ha lavere merkede elementer enn utgangen.

Jeg sier akkurat det du sier - man skal ikke ha belastning med mindre motstand enn merket på utgangen.

Utgangstransformatoren kan heller ikke bli "overarbeidet" - Forstår ikke

helt hva du mener med dette. Det finnes nok et begrep for det du mener, men jeg ønsker ikke å spekulere i hva du faktisk mener.

Mindre motstand i en krets = mer strøm i kretsen. Dette kan igjen resultere i oppvarming av utg.trafoen, det samme som skjer om man kjører forsterkeren med null moststand. Det ser ikke bra ut.

Hvor mye tonen påvirkes av metningen i transformatoren (med de eksemplene du tar i innlegget ditt) er nok noe som utgjør svært lite - og hvorfor du mener dette har noe med pris på forsterker, eller spesielle merker av forsterkere forstår jeg ikke. Kan du underbygge dette, gjerne

med et skjema over forsterkeren du refererer til?

Det er mulig de tonale forskjellene er små - jeg har ikke eksperimentert mye med dette - men det vil definitivt være en liten forskjell. Grunnen er at forsterkeren kjører litt kaldere.

Det er også ekstremt vanskelig å tolke ut fra ditt innlegg hva du faktisk mener er korrekt praksis - det at du refererer til "positiv"/"negativ" når vi faktisk snakker om vekselstrøm i alle tilfelle viser kanskje at du ikke er helt på trygg grunn. Felteori/resistivitet/induktans er noe mer enn ohms lov, og Mesa gjør lite mer enn å brande 60 år gammel teknologi i fancy innpakning uansett hva du hevder.

Ohms lov gjelder i alle elektriske kretser, og det er lurt å følge det forsterkerprodusentene sier om resistans. Vi vil vel ikke ha svidd forsterker, vil vi vel?

Positiv/Negativ er bare en måte å uttrykke de to forskjellige lederne på, kan sammenliknes med "hot" og "cold", uttrykk som brukes mye innen musikkelektronikk på engelsk.

Jeg skjønner ikke hvorfor du kritiserer posten min, jeg prøver bare å forklare litt teori rundt noen grunnleggende emner om rørforsterkere. Det er mulig at noen eksperimenterer med andre kombinasjoner av høyttalere/forsterkere, men jeg ville ikke turt dette med en dyr rørforsterker.

Dynamite name: Du må prøve å finne ut hvordan forsterkeren din "tenker" om høyttalerne. Har den to parallelle utganger, eller to serielle utganger? Hva sier manualen om 4-16ohm-switchen?

Følger du regnereglene for motstand, og sørger for at høyttalerne til sammen alltid har lik eller mer oppgitt motstand enn det forsterkeren din vil "ha" (det som er oppgitt), skal det gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Generelt sett er formelen for koblingene slik, der Z er samlet impedans, og Zn er impedansen til hvert enkelt kab:

Serie: Z = Z1 + Z2 + Z3..... + Zn

Parallell: 1/Z = 1/Z1 + 1/Z2 + 1/Z3.... + 1/Zn

Med de formlene kan du kjape regne deg fram til totalimpedansen i et system med flere kabinetter.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Heisann,   Jeg har tatt opp noe musikk før, men tenkte å investere i noe bedre utstyr denne gangen. Jeg har sjekket YouTube og Google, og funnet ut at jeg skulle gå til anskaffelse av Focusrite 18I8 (har også sett på Audient ID44 - antageligvis overkill? Da jeg er veldig alene). Uansett; Var egentlig fast bestemt på lydkort, men så ble det også sagt at jeg kunne bruke Headrush Pedalboard som lydkort / audio interface. Og en slik har jeg. Mitt spørsmål blir vel først og fremst, hvordan det brettet stiller seg i forhold, kvalitetsmessig, til de to andre lydkortene/AI jeg nevnte? Er det like-så-bra, bedre, dårligere, veldig mye bedre, eller hva? Jeg har ikke noe i mot å betale noen kroner, om jeg får kvalitet igjen for det. Jeg synes jeg sliter generelt litt med støy i utstyret mitt (alltid en eller annen buzzing-lyd, et sted, og det tar litt drepen på motivasjonen å spille tilkoblet - spiller for det meste "unplugged", selv med elgitar). Jeg ønsker i hvert fall bra utstyr. Noen forslag til hvor jeg kan begynne å løse dette problemet? Mener at jeg tok med gitar og forsterker til Gitarhuset på Alnabru også, og testet der, og "ingen buzzing". Kan det være noe med rommet mitt? At PC står der og andre ting?   Oppsummert; Jeg har gitarer, et Headrush Pedalboard, KRK Rokit 6 høytalere og en PC. Tenker å bruke Reaper som DAW til å begynne med. Jeg har et større ønske om kvalitet, og liten lag/latency. Og vil heller ha kvalitet (null irritasjonsmomenter) enn å spare noen kroner. Noen som vil hjelpe videre? Jeg er først og fremst en gitarspiller, og har dessverre mindre kunnskap om preamp, forsterker, etc. etc..    Takker og bukker for svar og hjelp!    
    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.