Gå til innhold
LTBR

Doktorgrad i ohm innstillinger:)) ?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke helt forstått dette med ohm innstillinger. Er det noen som kan/vil være så vennlig å prøve å forklare litt?

Hvis jeg har 2 kabinetter på 16 ohm, skal da toppen settes på 8ohm? Og hvis jeg har 2 kabinetter på 8 ohm. skal da toppen settes på 4ohm? Har jeg forstått dette riktig?

Kan jeg bruke et kabinett på feks 16 og 8 ohm på samme topp, hva skal ohmen stilles på da på toppen isåfall?

Hva er forskjellen på 8ohm mono og 16ohm stereo på et kabinett?

Har en AVT50H topp også, bakpå den står det minimum 4 ohm. Kan jeg da bare plugge inn hva som helst over det da på den? Feks 2 kabinett på 16ohm, eller et på 16ohm og et på 8ohm? Har det noe å si for lyden om det er 4/8 eller 16 ohm, mono og stereo?

Mange spørsmål på engang dette, men som dere sikkert skjønner så trenger jeg litt hjelp på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du spør om kan ikke besvares så veldig enkelt - men jeg skal nå forsøke. Du bør være klar over at det er en viss sjanse for at du kan ødelegge utstyret ditt hvis du gjør ting feil - men sjansen er ikke så veldig stor. Ødelegger man utgangstransformatoren på rørforsterkeren sin er det gjerne fordi man har brukt signalkabel og ikke en skikkelig høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett. De smelter lett... og kortslutter utgangen.

Et høyttalerkabinett (eller et enkelt høyttalerelement) er gjerne merket med f.eks 8 ohm. Det betyr selvfølgelig at det er ment for en 8 ohms utgang på en forsterker. Enkeltstående høyttalerelementer av typen som gjerne brukes til gitar / PA / bass kabinetter er gjerne på 8 ohm. Når du har 4 elementer i et kabinett, og kabinettet er merket med 8 ohm betyr det at de 4 elementene er koblet sammen i serier på 2, der disse 2 seriene igjen står i parallell. To motstander på 8 ohm som står i parallell blir 4 ohm. Står de i serie blir de 16 ohm. Hvordan utgangen på din forsterker er vil jo være det som avgjør hvordan du skal koble flere kabinetter. Har du 2 kontakter til kabinetter vil det jo sannsynligvis være slik at det er en parallellutgang - hvilket vil si at når du kobler (for eksempel) 2 stk 4*12" kabinetter som hver er på 8 ohm vil forsterkeren forholde seg til en høyttalermengde som er 4 ohm. Kobler du derimot selv (eksternt) disse 2 kabinettene i serie, vil toppen se 16 ohm. Dette er også viktig for å forstå forskjellen på 8 ohm mono og 16 ohm stereo som du spør om (i ett og samme kabinett). Hvis det er totalt 4 høyttalerelementer i et stereokabinett, er det jo 2 elementer (hver på 8 ohm) for hver kanal. Er de koblet i serie, vil hver kanal bli 8 + 8 = 16 ohm. Bruker du begge kanalene som ett enkelt mono-kabinett vil du ende opp med 8 ohm (fordi de to gruppene står i parallell). Så her må du finne ut av hvordan utgangen er på forsterkeren din, og du må bestemme hvordan du skal koble kabinettene. Nå vet jeg jo ikke hva slags forsterker du har, eller hvilke kabinetter du har tenkt å bruke på den, men det bruker jo å være merket på en relativt fornuftig måte. Har du mer informasjon om dette kan du jo bare si fra.

Mrk også at hvis du er usikker på hvordan du gjør dette: setter du et 16 ohms kabinett i en 4 ohms utgang (altså "mer motstand" i kabinettet enn i utgangen) er du safe - men du bør ikke koble motsatt (altså lavere merket kabinett enn utgang). Holder du deg til dette som en regel er du på trygg grunn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hovedregel er: Mindre motstand i høyttalerne enn utgangen på forsterkeren, blir krøll. Transformatorene blir overarbeidet.

Du kan med en del (ofte dyrere, f.eks Mesa) amper bruke høyttalere med høyere motstand enn utgangen på forsterkeren, du vil få mindre effekt og litt annen tone.

Når du har flere høyttalere, er regnereglene:

Ved seriekobling (Positiv fra forsterker til positiv på høyttaler A, negativ fra høyttaler A til positiv på høyttaler B, negativ på høyttaler B til negativ i forsterker) kal du addere motstandene. F.eks 8ohm+8ohm=16ohm.

Ved parallellkobling (positiv fra forsterkeren til positiv på både høyttaler A og B, samme med negativ) er regelen:

(RA x RB)/(RA + RB)

F.eks, 2 8ohm høyttalere:

(8ohm x 8ohm)(8ohm + 8ohm) = 64ohm/8ohm = 4ohm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en Marshall 1959SLP 100w topp, bakpå den er det to utganger for høytalerkabinett, og ett "vridehjul" for innstilling av ohm fra 4-16.

Forsto jeg dette rett: utgangene bakpå toppen er sannsynligvis paralelle, sånn at hvis jeg kobler til 2 kabinett med 16 ohm så skal innstillingen fortsatt stå på 16, eller skal den da stå på 8?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er utgangene parallelle skal den stå på 8

Er det to separate uttak fra trafoen skal den stå på 16 :P

Den første er mest trolig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

>Hovedregel er: Mindre motstand i høyttalerne enn utgangen på >forsterkeren, blir krøll. Transformatorene blir overarbeidet.

Nå vet jeg ikke hva du mener med dette - da dette er stikk motsatt av hva jeg sier. Hevder du at dette er en regel man skal følge - eller hevder du at det ikke er det? Nå er jo ikke et høyttalerelement resistivt, så den reelle motstanden er jo variabel med frekvensen på signalet - mao er den reelle "motstanden" ALLTID høyere enn det elementet er merket med. Du *SKAL ALDRI* ha lavere merkede elementer enn utgangen.

Utgangstransformatoren kan heller ikke bli "overarbeidet" - Forstår ikke

helt hva du mener med dette. Det finnes nok et begrep for det du mener, men jeg ønsker ikke å spekulere i hva du faktisk mener.

Tror det er best at du forklarer hva du mener litt nærmere - utgangstrafoer koster jo litt for de som skulle være uheldige å følge feil råd...

>Du kan med en del (ofte dyrere, f.eks Mesa) amper bruke høyttalere

>med høyere motstand enn utgangen på forsterkeren, du vil få mindre

>effekt og litt annen tone.

Hvor mye tonen påvirkes av metningen i transformatoren (med de eksemplene du tar i innlegget ditt) er nok noe som utgjør svært lite - og hvorfor du mener dette har noe med pris på forsterker, eller spesielle merker av forsterkere forstår jeg ikke. Kan du underbygge dette, gjerne

med et skjema over forsterkeren du refererer til?

Det er også ekstremt vanskelig å tolke ut fra ditt innlegg hva du faktisk mener er korrekt praksis - det at du refererer til "positiv"/"negativ" når vi faktisk snakker om vekselstrøm i alle tilfelle viser kanskje at du ikke er helt på trygg grunn. Felteori/resistivitet/induktans er noe mer enn ohms lov, og Mesa gjør lite mer enn å brande 60 år gammel teknologi i fancy innpakning uansett hva du hevder.

Og til www.dynamite.name: har du 2 16 ohms kabinetter, parallell utgang (som i hvert fall de Marshaller jeg eier / har eid har) - så skal ampen stå på 8 ohm - fordi kabinettene dine i parallell er 8 ohm. Dette er ikke noe å krangle om - det er bare matematikk. Men det er mange faktorer her - som f.eks hvorvidt du fortsatt har alle 4 rørene i effektforsterkeren. Mange Marshalleiere fjerne 2 utgangsrør - jeg forutsetter at du ikke har gjort det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med denne problemstillingen da:

Kan jeg bruke et kabinett på feks 16 og 8 ohm på samme topp, hva skal ohmen stilles på da på toppen isåfall?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

16*8/16+8 = 5 1/3 ohm.

Det vil si at du bør sette ampen din på MINDRE enn dette - da disse fem og en tredjedels ohm er motstanden ved 0 Hz - den øker med frekvens. Spiller du gitar inn i Marshallen din vil overtonene og all annen godlyd sørge for at den induktive load kabinettene utgjør selv på svært lavt volum gjør den reelle motstanden til langt mer. Så sett Marshallen på 4 ohm - setter du den på 8 (som kanskje noen måtte mene er riktig!) vil du få økt risiko for å skade utgangstrafoen.

Alternativt kan du seriekoble en resistiv last - f.eks en motstand på 3 ohm (som kan takle varmen - burde koste deg 10 - 30 kroner). Da kan du bruke 8 ohms utgangen. (Men dette vil påvirke lyden (litt) - da jo deler av motstanden vil være rent resistiv.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hva med denne problemstillingen da:  

Kan jeg bruke et kabinett på feks 16 og 8 ohm på samme topp, hva skal ohmen stilles på da på toppen isåfall?

For å være veldig nøyaktig ville jeg rewire det ene eller begge kabinettene for å få dem til å matche.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hva med denne problemstillingen da:  

Kan jeg bruke et kabinett på feks 16 og 8 ohm på samme topp, hva skal ohmen stilles på da på toppen isåfall?

For å være veldig nøyaktig ville jeg rewire det ene eller begge kabinettene for å få dem til å matche.

Ja, men det forutsetter jo at 16 ohms kabinettet har 4 elementer a 8 ohm - da kan man jo enkelt gjøre det til et 8 ohms kab. Er det fler/færre elementer i det må man jo slite litt! :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan alltidds kjøpe en 100 watts motstand på elfa, men det koster jo schpenn.

Selvfølgelig, er jo veldig mye som må klaffe, men det er verdt en skjekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nå vet jeg ikke hva du mener med dette - da dette er stikk motsatt av hva jeg sier. Hevder du at dette er en regel man skal følge - eller hevder du at det ikke er det? Nå er jo ikke et høyttalerelement resistivt, så den reelle motstanden er jo variabel med frekvensen på signalet - mao er den reelle "motstanden" ALLTID høyere enn det elementet er merket med. Du *SKAL ALDRI* ha lavere merkede elementer enn utgangen.

Jeg sier akkurat det du sier - man skal ikke ha belastning med mindre motstand enn merket på utgangen.

Utgangstransformatoren kan heller ikke bli "overarbeidet" - Forstår ikke

helt hva du mener med dette. Det finnes nok et begrep for det du mener, men jeg ønsker ikke å spekulere i hva du faktisk mener.

Mindre motstand i en krets = mer strøm i kretsen. Dette kan igjen resultere i oppvarming av utg.trafoen, det samme som skjer om man kjører forsterkeren med null moststand. Det ser ikke bra ut.

Hvor mye tonen påvirkes av metningen i transformatoren (med de eksemplene du tar i innlegget ditt) er nok noe som utgjør svært lite - og hvorfor du mener dette har noe med pris på forsterker, eller spesielle merker av forsterkere forstår jeg ikke. Kan du underbygge dette, gjerne

med et skjema over forsterkeren du refererer til?

Det er mulig de tonale forskjellene er små - jeg har ikke eksperimentert mye med dette - men det vil definitivt være en liten forskjell. Grunnen er at forsterkeren kjører litt kaldere.

Det er også ekstremt vanskelig å tolke ut fra ditt innlegg hva du faktisk mener er korrekt praksis - det at du refererer til "positiv"/"negativ" når vi faktisk snakker om vekselstrøm i alle tilfelle viser kanskje at du ikke er helt på trygg grunn. Felteori/resistivitet/induktans er noe mer enn ohms lov, og Mesa gjør lite mer enn å brande 60 år gammel teknologi i fancy innpakning uansett hva du hevder.

Ohms lov gjelder i alle elektriske kretser, og det er lurt å følge det forsterkerprodusentene sier om resistans. Vi vil vel ikke ha svidd forsterker, vil vi vel?

Positiv/Negativ er bare en måte å uttrykke de to forskjellige lederne på, kan sammenliknes med "hot" og "cold", uttrykk som brukes mye innen musikkelektronikk på engelsk.

Jeg skjønner ikke hvorfor du kritiserer posten min, jeg prøver bare å forklare litt teori rundt noen grunnleggende emner om rørforsterkere. Det er mulig at noen eksperimenterer med andre kombinasjoner av høyttalere/forsterkere, men jeg ville ikke turt dette med en dyr rørforsterker.

Dynamite name: Du må prøve å finne ut hvordan forsterkeren din "tenker" om høyttalerne. Har den to parallelle utganger, eller to serielle utganger? Hva sier manualen om 4-16ohm-switchen?

Følger du regnereglene for motstand, og sørger for at høyttalerne til sammen alltid har lik eller mer oppgitt motstand enn det forsterkeren din vil "ha" (det som er oppgitt), skal det gå bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt sett er formelen for koblingene slik, der Z er samlet impedans, og Zn er impedansen til hvert enkelt kab:

Serie: Z = Z1 + Z2 + Z3..... + Zn

Parallell: 1/Z = 1/Z1 + 1/Z2 + 1/Z3.... + 1/Zn

Med de formlene kan du kjape regne deg fram til totalimpedansen i et system med flere kabinetter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal ærlig innrømme jeg ikke skjønner en skvett av alle impedansene og formlene og ditt og datt. Håper man ikke må kunne alt dette får ikke å kjøre ampen sin til helvette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.