Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rar lyd i kabinett?


LTBR

Anbefalte innlegg

Jeg har et Marshall 1960TV kabinett som det låter litt rart av(det kom etter at kabinettet hadde stått i et felles øvingslokale noen dager). Trodde først det var rørene i min 1959Slp som var dårlig så jeg skiftet alle rør, men fortsatt så er det et eller annet med lyden. Testet idag med en annen topp og lyden var den samme. Får ikke til å forklare men jeg vil kalle det for litt grumsete/utydelig på de mørkeste tonene. Pratet med et musikkfirma som mente at det var meget sjelden at kabinettene ble ødelagt, stemmer virkelig det? Jeg skulle måle ohm`en på det og på mitt skulle den være ca 13.8(16ohms), og det stemte. Kan et element være ødelagt/sprengt og alikevel vise riktig ohm ved måling?

Noen som har noen tips?

Er det nesten like lurt å kjøpe et brukt kabinett istedenfor å begynne å reparere på det, tenker på sluttsummen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne kabinettet og inspiser membranene på høyttalerelementene. Se etter skader, en rift, flenge eller noe sånt. Du kan også sjekke hvert element ved å koble til en forsterker (du trenger nok en loddebolt da), og sjekk om du kan finne ut om det er et enkelt eller flere av elementene som har en skade. Sjekk også om det er noe som er fysisk løst der inne.

Sannsynligvis er det vel bare et element som har problemer. Det er enkelt å bytte, og koster ikke allverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå åpnet opp og demontert alle elementene. Det var ingen feil å se noe sted og alle elementene viste samme ohm verdier. Mystisk, kan et element være ødelagt uten noen synlige skavanker og ohm verdier?

Noe er ihverfall feil med kabinettet, har prøvd med tre forskjellige topper nå, to med rør og en valvestate og lyden er den samme på alle sammen. Eller er det ørene mine som spiller meg et puss?

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

da du har målt elementene og de viser riktig motstand, er ingen av dem så ødelagt at forsterkeren din vil ta skade av å spille gjennom dem.

Det du bør gjøre er å prøve ett og ett element med en gitarforsterker. Helst en billig transistor-forsterker som har sikring på utgangen, bare for sikkerhets skyld.

Hvis du ikke allerede har gjordt det, kan du prøve å forsiktig trykke inn membranet, for å sjekke at det "fjærer" slik det skal uten motstand eller skraping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.