Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken strengetykkelse bruker dere på el.gitaren?


tHeMuTh|n

Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

OT:

Tarin: Har du fretless gitar? :o :o Legg ut bilder straks!

Vent litt, kanskje jeg ble for ivrig... det var nok sikkert bare fretless bassgitar du snakket om :/

OnTopic:

Har 010 på elgitaren, men driver å vurdere å prøve noe annet enn eliksir neste gang. (Har Eliksir på Akust. og det funker som faen IMHO)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er 10'ere som står på nå. Husker aldri hvilken tykkelse jeg bruker, men jeg tror jeg som regel ender opp med .10. Jeg bruker heller aldri samme type strenger, siden jeg aldri husker hva jeg putta på forrige gangen. Vet bare at jeg ikke vil bruke Elixir mer, gidder ikke å betale mer for å få en lyd jeg egentlig ikke vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:  

Tarin: Har du fretless gitar? :o :o Legg ut bilder straks!  

Vent litt, kanskje jeg ble for ivrig... det var nok sikkert bare fretless bassgitar du snakket om :/

Nope, freless gitar. Hjemmesnekret en sådan. Siste hånd på verket legges i dag, skal se om jeg kan fikse noen bilder. Men lyden er garantert drit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, helt klar over det. Men med tanke på at mange her inne sier de har spilt ett par år burde ikke det være det viktigste de tenker på. Det tar tross alt tid å bygge opp styrke/utholdenhet til å spille på tykke strenger. Og flere ville merket større forskjell på lyden om de brukte tynnere, mer fingervennlige strenger i starten for senere å prøve tykkere.  

Hvis jeg hadde brukt tykke strenger fra starten av ville jeg trolig aldri lært det jeg kan i dag, rett og slett fordi det er mye vanskeligere med tykke strenger. Jeg har stor glede av å bende opp en kvart på de fleste strengene, men kunne aldri klart det med 011 strenger.  

Greit å vite forskjellen, men også viktig å prioritere utfra egne behov og begrensninger.

Hei!

Ikke for å virke teit eller vanskelig, men det blir jo akkurat som når folk lærer seg å spille gitar på akustisk jo? Dog ikke bending i samme grad kanskje, men en del figerarbeid blir det. Jeg har 0.12 på min akustiske iallefall..

mvh Kristoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bruker fortsatt 9-42, men etter at jeg oppdaget www.stringsandbeyond.com (anbefales virkelig!), har jeg gått over fra D'Addario til Ernie Ball Super Slinkys. Disse strengene holder mye lengre, og er ikke så ekle når de er nye som jeg syns D'Addarioene er ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, helt klar over det. Men med tanke på at mange her inne sier de har spilt ett par år burde ikke det være det viktigste de tenker på. Det tar tross alt tid å bygge opp styrke/utholdenhet til å spille på tykke strenger. Og flere ville merket større forskjell på lyden om de brukte tynnere, mer fingervennlige strenger i starten for senere å prøve tykkere.  

Hvis jeg hadde brukt tykke strenger fra starten av ville jeg trolig aldri lært det jeg kan i dag, rett og slett fordi det er mye vanskeligere med tykke strenger. Jeg har stor glede av å bende opp en kvart på de fleste strengene, men kunne aldri klart det med 011 strenger.  

Greit å vite forskjellen, men også viktig å prioritere utfra egne behov og begrensninger.

Hei!

Ikke for å virke teit eller vanskelig, men det blir jo akkurat som når folk lærer seg å spille gitar på akustisk jo? Dog ikke bending i samme grad kanskje, men en del figerarbeid blir det. Jeg har 0.12 på min akustiske iallefall..

mvh Kristoffer

Jepp, i stor grad det samme. Bortsett fra at det uansett ofte tar litt tid å få inn det grunnleggende, og i den perioden har det ikke veldig mye å si, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernie Ball Regular Slinkys (ergo 0.10)

Klarer ikke å spille på tynnere... (men vil helst ikke ha tykkere heller)

0.09 strengene er så alt for lette å bende på, så da blir det mange ulyder :wink:

Og de farter for mye rundt når jeg skal spille kjapt... så : 0.10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet Rotosound .010 etter oppfordring fra Sandman. Må si jeg liker dem godt, kanskje noe i samme gata som DR. Blir ikke daffe like kjapt som eksempelvis Ernie Ball (som varer toppen ei uke! Billige da, den skal de ha...), samt at de har litt tykkere kjerne som gir kraftigere lyd. Go Rotosound! og DR, siden variasjon er gøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.