Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

diverse artisters "gitar lyder"


Boffen

Anbefalte innlegg

mick mars (mötley crüe)

randy rhoads(ozzy)

iron maiden(alle)

tracii guns(brides of destruction)

lurer på hvordan jeg kan få lik gitarlyd som gitaristene nevn over, er takknemlig for alle svar bortsett fra svar som det og det bandet suger.

lurer også på om noen vet når runaway brides blir sluppet i norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å søke litt på nettet, så finner du hvilke gitarer og hvilke rigger de bruker.

Maiden har f.eks brukt;

Jcm800 med litt forskjellig foran.

Ada mp2 (kanskje 1 også, kanskje med mod) preamp

Marshall Jmp-1 preamp

husker ikke mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i hvordan andre låter - Det er bedre å dø som en orginal enn som en dårlig kopi!! :shock:

man kan jo spille musikk fra de banda man liker, da er det fin tmed litt lik lyd som dem.

takker for maiden infoen, vet du om noen enkle greier som kan gjøres med vanlig forsterker og noen effektbokser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste du bør lære deg, er hvordan disse gitaristene spiller, og hvordan du kan bli inspirert av disse til å finne en god tone i instrumentet ditt selv, og kanskje også utvikle det du føler er din egen stil?

Det å finne en god tone i gitaren din har overraskende lite med hva utstyr du bruker. Noe av det har med hvilke toner du velger å spille (og i enkelte tilfeller velger å IKKE spille :wink: ), men først og fremst HVORDAN DU SPILLER DEM!

Sammenlign soloene til f.eks. Jimmy Page og Zack Wylde. Begge bruker flittig en helt vanlig mollpentatonskala, men de låter ikke likt for det. Hvorfor ikke? Utstyret er jo nesten det samme, begge bruker Les Paul og Marshall (selv om Zack bruker EMG og aldri så lite mer vreng...)

Det er måten de spiller tonen på som gjør den store forskjellen! Zack Wylde picker veldig hardt, han "raker" ofte over de mutede strengene over den han spiller på, han bruker en veldig vid og rask vibrato, mens Jimmy Page er mye mer tilbakeholden. Jeg tror at du hadde hørt en klar forskjell, samt ikke minst særpreget til hver enkel av de to, selv om de hadde byttet rigg og gitar med hverandre!

En greie jeg ofte jobber med sammen med elevene mine, er akkurat slikt: Hvordan man kan skifte "lyd" i gitaren kun ved hjelp av fingrene sine, på samme måte som en skuespiller skifter personlighet, uten sminke eller kostymer. Prøv å eksperimentere med bending, vibrering, plekterbruk og dynamikk. Du får 1000 ganger mer igjen enn å bruke perverse summer på forskjellige gitarer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.