Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kombinere to eller fleire ampar?


Gjest Paal

Anbefalte innlegg

Jeg satte meg ned og forsøkte å skrive et svar i går kveld, men kom frem til at jeg ikke kjenner noen enkel og grei måte. Det enkleste jeg kommer på er en splitter/mixer, eks Behringer MX882, og av/på-brytere for å styre signalet til hver amp. Hvorvidt du får tap av lydkvalitet må du bedømme selv, du har ihvertfall mulighet til å justere signalstyrken, så noe tap der får du ikke.

Det finnes andre alternativer også, men de innebærer gjerne at du har en MIDI-controller liggende. En Axess GRX-4 eller tilsvarende utstyr fra Skrydstrup, DMC eller CAE, e.l. kan fungere som en kontrollerbar splitter. GRX-4'en har også et innebygd buffer så du burde ha kraft nok til å drive inngangstrinnene og kommer rundt impedansproblematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen på Sandvika Musikksenter viste meg på en Fender Hot Rod Deluxe, som har to innganger, hvordan man kan gjøre dette. Man plugger gitaren inn i input 1, og en jack fra input 2 til en annen amp. Jeg har prøvd det, og det funker, men vet jo ikke om dette faktisk er godt for ampen, med tanke på at det tross alt er en inngang som da sender signaler ut.. Gutta der er jo ikke akkurat kjent for sine slående gitar kunnskaper. Men det funker hvertfall, og det er enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen på Sandvika Musikksenter viste meg på en Fender Hot Rod Deluxe, som har to innganger, hvordan man kan gjøre dette. Man plugger gitaren inn i input 1, og en jack fra input 2 til en annen amp. Jeg har prøvd det, og det funker, men vet jo ikke om dette faktisk er godt for ampen, med tanke på at det tross alt er en inngang som da sender signaler ut.. Gutta der er jo ikke akkurat kjent for sine slående gitar kunnskaper. Men det funker hvertfall, og det er enkelt!

Nah, skulle ikke skade ampen i det hele tatt. Det eneste problemet er at om du plugger inn på høyomsinput'en vil du få et mye lavere utgangssignal fra den andre og visa versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg starta denne tråden, så  hadde eg riggen til Stevie Ray Vaughan i tankane, og han var kjend for å bruke ein vegg av ampar på scena, med så mange som 9 forskjellege ampar kobla til same input. Eg tvilar veldig på at SRV hadde midistyrt amp-switcher.

Jeg tviler på at han hadde de koblet sammen med Y-kabler. I stedet tror jeg han fikk noen til å bygge en boks som kunne fôre signalet til ampene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bl.a. Mesa Boogie har jo slave-out, hvor man kan koble på "ekstra" poweramper. Dessuten kan man jo kjøre flere kabinetter ("vegg") på en amp.

Vil du bruke separate preamper, dvs. splitte signalet før den når preamp-trinnet, har jo CAE mye rart, f.eks. http://www.customaudioelectronics.com/4x4_..._controller.htm eller http://www.customaudioelectronics.com/line_mixer.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg starta denne tråden, så  hadde eg riggen til Stevie Ray Vaughan i tankane, og han var kjend for å bruke ein vegg av ampar på scena, med så mange som 9 forskjellege ampar kobla til same input. Eg tvilar veldig på at SRV hadde midistyrt amp-switcher.

Jeg tviler på at han hadde de koblet sammen med Y-kabler. I stedet tror jeg han fikk noen til å bygge en boks som kunne fôre signalet til ampene.

Ifølge denne ser det ut til at det var en fin miks av y-kabler og kobling av amper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste boss'ene har tap av kvalitet fordi signalet buffres flere ganger, kanskje ikke "nevneverdig", men det er der.

Kan ikke si at jeg merker GE-7'en min har noe særlig tap av kvalitet, størst forskjell merker jeg når jeg slår på/av effekten med alle EQ-sliderne satt på 0, da hører man bittelitt forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge denne ser det ut til at det var en fin miks av y-kabler og kobling av amper...

Jeg er noe skeptisk til å definere guitargeek som en autoritet når det gjelder rigger, men la gå. På den annen side er det her snakk om fire amper, ikke ni, slik Paal nevnte. Kan godt være at SRV kablet de ni ampene via Y-kabler, for alt jeg vet, han var såvidt jeg har skjønt ute etter mindre diskant enn de fleste andre jeg har sett, men samtidig hadde han også nok folk rundt seg til at en mer fornuftig løsning kunne bygges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller delvis blank på denne, men Steve Morse bruker jo en sak for å splitte signalet i 5(?) hvorpå hver linje kjøres gjennom effekter og volumpedal. Han har jo volumpedaler i fleng foran seg, istedenfor bokser/knotter. Skulle være mulig å gjøre det samme inn i diverse amper. Akkurat hva han bruker er jeg ikke sikker på, men det skulle være mulig å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller delvis blank på denne, men Steve Morse bruker jo en sak for å splitte signalet i 5(?) hvorpå hver linje kjøres gjennom effekter og volumpedal.

Såvidt jeg husker fra klinikken han hadde på Imerslund skjer alt dette i effektsløyfen. Signalet er med andre ord allerede bufret og forsterket. Han splitter og bruker volumpedalene til å justere effektnivået, og kjører så våt-signalet inn i en annen poweramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.