Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker


Eclipse

Anbefalte innlegg

Eg er på utkikk etter ny forsterker, og har gått meg vill i jungelen. Skal kjøpe ein forsterker med feit vreng til hardrock og metal. Vil samtidig ha en forsterker med brukbar clean kanal. Har sett på disse:

Engl Powerball

M/B Dual Rectifier

H&K Triamp

Krank Revolution 1 (Reviews fra heilt fantastisk til fullstendig ræva! Liker godt lydklippa, men dei seier vel kanskje lite.)

Peavy 5150 II/6505 (Kanskje litt uaktuell med tanke på kva eg har høyrd om clean-kanalen)

Draumen er ein Diezel Herbert, men blir nok kanskje litt i dyreste laget. Grunnen til at eg spør på dette forumet er at det er ikkje lett å få prøve alle desse forsterkerane her i Bergen. Derfor er eg ute etter nokon med erfaringar med desse, gjerne samanlikningar. Kom gjerne med andre forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd noen av ampene, men har lest litt rundt. Det kan virke som om Recto'en, 5150'en og Powerballen er de de mest vanlige ampene av de du nevnte. Mange synes Recto'en låter litt "motorsag"-aktig, men mange andre påpeker at dette er en veldig fleksibel amp, hvis man tar seg tolmodighet til å skru og prøve litt.

Når det gjelder 5150'en så har den ikke noen cleankanal. Ch.1 er en vrengkanal, men det er selvfølgelig mulig å skru gainen helt ned og få en helt OK clean. Jeg trur at både powerballen og rectoen vil gi deg det du vil ha i clean, de er jo kvalitetsfortsterkere med massevis av headroom.

Du kan jo også vurdere å se på amper som Peavey Triple X, Mesa Boogie Mark IV eller Tremoverb/Rectoverb-serien til mesa (mange påstår disse låter fyldigere og bedre enn Dual recto)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere jeg har snakket med synes Recto'en blir litt gjørmete når du spiller med band. Ellers har jeg bare hørt positive ting om den. En stund siden jeg testet den, men den låter kult. Har aldri spilt en selv i bandsammenheng.

Powerball'en testet jeg for ikke lenge siden, og den låter utrolig bra. Fet vrengkanal og god clean, dog noe utradisjonelle instillinger for å få det til å låte bra, men det er jo ikke noe minus.

Krank-ampen har en utrolig bra clean, men vrengen er hakket for vepsete og udefinert til at jeg liker den, i tillegg koster den jo 4 skjorter og et jævla statsbudsjett, noe jeg mener den absolutt ikke er verdt.

Mesa Mark IV låter også utrolig kult, men sist jeg skjekket så deler kanalene EQ, noe som er et minut, men om du liker den, så er det jo ikke noe i veien med å kjøpe den.

Ellers er Screamer 50'en til Engl også absolutt en amp å skjekke ut. Den er billigere, mindre og spiller ikke like høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engl= meget bra vreng og clean= ikke veldig bra

Mesa= bra vreng og clean = bra

Peavey XXX= meget bra vreng og clean= meget bra

Jeg har ikke prøvd noen av de andre du nevnte der, men dette er hva jeg syntes så er ikke sikkert du mener det samme hvis du hadde prøvd alle sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har mark iv. hver kanal har egen treble og presence styring, rhythm 1 og 2 deler mid og bass. lead 1 har separat eq. i tillegg til en 5-bands grafisk eq som kan seff brukes på alle kanalene. knottene er veldig følsomme, og jeg vil ikke si at det er et svææært drawback at rh1 og 2 har delt mid og bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd alle ampene utenom Krank og HK..

kan komme med min mening!

Powerball: Fin Clean etter min mening.. veldig rask attack, samme med resten av kanalene...sinsykt tight lyd og rask attack.

Har mer vreng enn du noen gang kommer til å trenge...faktisk så bruker jeg aldri kanal 4... og gain kontroll går aldri over 6(av 10).

Kanal 2 er veldig fin til Hard-Rock og FET Sololyd om du kaster en overdive eller EQ foran.

5150 II: Beste Peavy'en jeg har prøvd :P Funker veldig bra til hard-rock og metal... men ikke nå spesielt mer enn det IMO.

"Clean" lyden er ikke noe å skrive om...

spiller du metal så er dette en av de obligatoriske ampene man må sjekke ut :) fin og rask attack på denne også, som jeg fikk med meg.

Mesa/Boogie Dual Recto:

Annerledes Clean enn Engl.. litt slappere, noe som forøvrig hele ampen er i attacken. veldig slapp.

men den har MYE trykk, bass så det holder :lol: likte Crunch kanalen best på den ampen, for om du da kaster en OD i front så blir ampen mye bedre imo...

hmm..

så kan man jo se på pris da...

5150 kommer billigst ut av de 3 som jeg nevnte, Powerball på andreplass, og Mesa/Boogie på siste...men så er det jo ingen hemmelighet at Boogie er overpiset som fy i norge :

Engl = Marshall på crack...ikke brukt på så mange album

Mesa DR = hør på "Testament - Low", beste Recto'en jeg noen gang har hørt

5150 II = In-Flames.

kan nevnte at jeg eier en powerball... hvor mye byr du? :lol::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Mener bestemt at 5150 II fikk forbedret clean-kanalen i forhold til 5150 (+ noen flere skjermet kabler osv...). Men har desverre ikke spilt noe særlig på noen av de. :(

Mesa'en har en litt annen cleanlyd pga EQ'en ligger i første eller andre gaintrinn, noe som de har stjelt fra Fender, mens leaden ligner svært på Soldanos lead (som igjen har stjelt fra Marshall++ som igjen har stjelt fra Fender) med litt mer filtrering, men skal ikke ta opp denne diskusjonen, alle har stjelt fra alle.. hehe :)

De andre nevnte ampene har EQ'en enten rett før FX-loop eller rett før phaseinverter(dvs rett etter fxloop, men før sluttrinn (phaseinverteren er endel av sluttrinnet)). Dette blir da Marshall's måte å gjøre det på (selv om Marshall stjal fra Fender i starten, så utviklet de jo sine egne amper etterhvert).

Har hørt mye godt om TriAmpen, men har ikke prøvd en. Alex Lifeson i Rush bruker jo en (eller har han fått signaturmodell nå?) så den kan umulig være dårlig (litt autoritetsretorikk.. "Ler høyt for seg selv"..).

Regner med at du skal ligge rundt 15000 klassen, men skal bare anbefale et par merker som også bør sjekkes ut. Kanskje litt værre å skaffe i Norge og noget dyrere, menmen...

Soldano (Decatone (billigere og mer fleksibel enn SLO, men med samme lead-kanal))

Bogner (Ecstasy(Tror det er en for salg på forumet), Überschall (mener jeg har sett noen på tre45 for lenge siden, men har ikke vært der på noen år så..)

Framus (Cobra / Dragon, Mesa i boutiqueform... Har ikke sett noen i Norge ennå..)

Fint å ha noen andre merker enn Diezelen å se etter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra tips! 5150 ser eg nesten bort ifra mtp manglande clean-kanal. Powerball har eg høyrd har ein litt irriterande "hizzing" i toppen, men skal vera ein bra forsterker. Har moglegheit til å prøve Rectifer, 5150, Powerball og truleg Soldano. Triamp er eg litt usikker på om har den råe vrengen som eg er på utkikk etter.

Kom med fleire råd og tips, alt mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.