Gå til innhold
AlexanderT

Noe dorisk improv

Anbefalte innlegg

Det var noen stilige licks inni der, men det låter litt "tilfeldig" synes jeg.

Hvilke toner består den doriske skalaen egentlig? :?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan se på det som en mollskala med en opphøyd sekser.

Den har formelen 1 2 b3 4 5 6 b7.

Forresten så er klippet nå erstattet med et nytt et. Ble ikke helt fornøyd pga. mange sure toner etc., så jeg venta en halvtimes tid og spilte inn på nytt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

føler du bare spiller deg opp og ned i skalaen ? ble litt lite musikalsk om jeg kan kalle det det.. ..

meneh.. du kunne ikke sendt over backingtracket ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for kritikk så langt. Setter stor pris på det! :D

Har allerede bestemt meg for å begynne å øve en del teknikk med metronom for å få lettere touch, bedre timing og artikulasjon. Vibrato- og bendeteknikken min har intonasjonsproblemer. Gnnh...

Uploadet backingen og du finner den her. Håper de som eventuelt vil poste sin solo over den oppretter en ny tråd. Ville vært gøy med flere versjoner av den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Loddent gjort av home.no.net. Har en annen adresse jeg kan uploade den til.

Endrer den bare på toppen. ^

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilig!

Var som noen andre sa her at det var mange kule licks.

Hva slags utstyr bruker du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk. :)

Akkurat der spiller jeg på EB MM JP'en gjennom en ENGL Screamer 50 combo amp som er mikket opp med en SM57. Kutta vekk en del lave frekvenser i Cubase, og det angrer jeg litt på.

Men hoffameg. Dette opptaket var virkelig en øyeåpner for meg om at jeg må ta teknikken min på alvor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med den, og tør hevde at den takler så godt som alle stilarter. Det er allikevel muligheter for at jeg går for noe mer vintage i fremtiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke det var so grusomt, egentlig. Lite flyt i det, men det høres ut som om du har grei peiling på å høre deg frem til idéer. Jeg er selv dorisk-oman (ville vel til og med spilt det i dur om jeg kunne), og kjenner meg godt igjen i det du gjør.

Har du forresten flere klipp av den Engl-komboen? Er det klippet typisk for tonen, eller kan den låte enda bedre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med aiwass her. Det låter til tider veldig utprøvende, lite melodisk, lite sammenhengende. Jeg syns også du kunne prøve å spille mer på rytmen i kompet, jobbe litt med og mot det. Tonen låt ålreit bra i laptop-høyttalerne mine.

Har spilt mye over dette backingtracket, sånn for moro skyld, og jeg syns det fungerer best når sologitaren leker med rytmesignaturen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen for kritikk! :)

Når det gjelder lyden i comboen så vil jeg mene at den kan låte bedre enn dette. Comboen har en clean og en vreng kanal, og begge har to vrengmoduser. På dette klippet brukte jeg beklageligvis vrengkanalen med det modus som hadde mest gain, bare for å prøve noe nytt.

Syntes hi-gain vrengen funker glimrende til metalrytme og lo-gain til alt annet.

Spilte inn et bluesklipp på den lo-gain vrengen: http://teinum.no/alexander/blues.mp3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns 'strukturen' i soloen er fin, altså hvordan den er lagt opp i forhold til pauser/spilling, samt dynamikk, repetisjon osv. Notevalget kunne etter min mening ha vært mer interessant, men liker at du ikke slavisk følger skalaen, og f.eks bruker kromatikk, skjønt de kromatiske ideene virker noe ufokuserte mtp hvilken plass de har i den melodiske oppbygging. Blir litt sånn kromatikk for kromatikkens skyld, tenker jeg.

Det til side, så skal jeg ikke være melodikk-dogmatiker. Dette er rytmisk musikk, og du har rytmen brukbart på plass, hvilket for meg er det viktigste. Bra jobb!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.