Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammel Hagström


Gjest Ziggy Stardust

Anbefalte innlegg

Har en gammal hagström gitar som nærmer seg 60 år tror jeg..

Har iaffal hørt at den er over 50 år gammel, men veit lite om den..

Lurer på om noen veit no om denne gitaren

hagstrom1.jpg

hagstrom2.jpg

hagstrom3.jpg

hagstrom4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, sånn gitar har jeg og, dog i noe penere stand. (Se avataren/galleriet mitt)

Tøff gammal sak, ja!

Modellnavnet er "modell 15" eller "modell 16", fra femti-tallet, antakelig. Som det står i klistremerket i lydhullet, er gitaren laget i Oslo, og ikke i Sverige som de fleste andre Hagstrøm'er.

Jeg kjøpte min på loppis for 300,-, men jeg har sett at noen skulle selge en på nett for "only $75!"

Mer info har ikke jeg klart å skaffe frem, men det var hyggelig om mer info dukket opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er modell 15 ja.. Hadde vært fett å fått litt penger for den, men når den er litt slitt og vintage er det ganske fett å ha den å sitte å tralle litt på..

Har ikke brukt den på evigheter men strengene sitter sinsykt høyt så er ikke veldig veldig deilig å spille på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult, eller... trodde jeg var den eneste i Norge, eller i hele verden som hadde en slik :D Fra spøk til alvor.Jeg har en modell 16 - 58. Strengene er festet til en metallplate som igjen holdes av reimfeste på kroppen. Min er desverre rimelig lei å spille på. Strengene sitter veldig høyt fra halsen, tror jeg. Strengene er også noe stramme, for å få den stemt. Kanskje skifte strenger? Kongekul gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, min er modell 15, og strengene sitter sinsykt høyt!

Må også bytte strenger på min, går ikke an å stemme, og stemmeskruene sitter sinsykt godt fast, men skal prøve tipset jeg fikk

her med litt olje! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lyden er helt knall. Selv med helt nye strenger låter den skikkelig gammel (kan kun uttale meg om mitt eksemplar). Da jeg fikk gitaren satt det på strenger som var anslagsvis 30-40 år, og da låt det SKIKKELIG gammelt!

Vet noen forresten om det er mulig å justere halsvinkelen/rette halsen på en slik gitar uten å gjøre alt for store kirurgiske inngrep? Min er omtrent umulig å spille på over 4-5, bånd, har meget høy action derfra og opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.