Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rack !!!


Bobby Peru

Anbefalte innlegg

Ok, kan se at jeg burde vært litt mer spesifikk. Men jeg har et inntrykk av at de fleste med kjøleskap på scenen har svært overlappende smak ;-)

Jada, like mye overlappende som gitarister ellers i verden.

Jeg er hypp på stor lyd, mye klang, mye effekter -  Aarset, Pettersen-Øverleir, Bill Frisell osv

Riggen til Aarset da han spilte med Bjørn Eidsvåg var overraskende enkel til å låte så fett og stort live. Triaxis -> Quadraverb -> poweramp -> Marshall 1922 eller 1936. Jeg har ikke sett ham spille på mange år, så jeg vet ikke hvor mye stæsj han bruker nå.

Petersen-Øverleir mener jeg har en rigg hvor preampen er en CAE 3+SE og det er en VHT poweramp, mulig 2/50/2. En ganske populær kombinasjon blant rackentusiaster.

De fleste bruker noen pedaler foran preampen og et sett effekter mellom preamp og poweramp, gjerne med MIDI-styring, en mixer for å bevare god tørrlyd. Enkelte kjører wet/dry/wet heller enn stereo, for å holde tørrlyden unna effekt-stæsjet.

Et greit begynner-oppsett er et lite pedalbrett foran preampen, noen rimelige effekter og en mikser mellom, og stereo poweramp og kabinett. Det er gjerne lurt å ta utgangspunkt i hvilken type amp du ellers ville kjørt (Fender, Marshall, Vox, Boogie) og så finne amp-løsning basert på det. Effekter får du overdose av uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir igjen et spørsmål om hvordan det skal låte, hvor mye penger du vil legge i dette, og hvordan riggen din kobles.

I den rimelige enden av segmentet for multi-prosessorer, dvs bokser som gjør mer enn én ting, finner du for eks TC G-major, Rocktron Intellifex og Replifex, Ensoniq DP/4 (2u), kanskje en Marshall JFX-1, TC M-300, kanskje TC M-one, Alesis QuadraVerb. Det meste av dette på bruktmarkedet. TC G-force er en bra multieffekt, men jeg ville ikke kalle den «rimelig».

Det finnes også en del rimelig dedikerte bokser å få tak i brukt, for eksempel TC D-two, Rolands eldre serie SDD/SDE/SDR eller hva de nå heter, og RSP-500/550, og annet brukt utstyr som ikke er veldig etterspurt. Line6's Pro-serie (Mod/Echo/Filter Pro) er det mange som liker, men så lenge populariteten er høy er prisen noe over rimelighetens nivå.

På delay-fronten er TC 2290 en klassiker, men ikke rimelig. På chorus-fronten har du TC 1210 og Dyno My Piano Tri-Stereo Chorus, sistnevnte sjelden og fryktelig dyr. På klang-fronten, dyre TC-bokser (M3000 o.l.) og Lexicons enheter. Det ser ut for meg som at TC/Lexicon-diskusjonen kun blir et spørsmål om lydpreferanser på et tidspunkt, og trenger noen virkelig en så dyr klang?

De som vil ha en intelligent diatonisk pitch-shifter kjøper gjerne en Eventide, men G-force kan også gjøre dette. Hva prisene er på bruktmarkedet vet jeg ikke. Boksene kan gjerne gjøre flere ting, noen av dem har fx bra klanger som kan konkurrere med TC og Lexicon.

Av disse er det ingen jeg vil påstå er noe en trenger å unngå. Mange av multi-prosessorene har sterke sider som kan være ettertraktet og gjøre en glimrende jobb i en rigg, men det er nok ingen som gjør alt bra. Som ellers er det alltid kompromisser ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobby stilte meg et par spørsmål i en PM, de kan kanskje være nyttige for andre, så her kommer spørsmålene og mine svar.

Du skriver:  

"De fleste bruker noen pedaler foran preampen og et sett effekter mellom preamp og poweramp, gjerne med MIDI-styring, en mixer for å bevare god tørrlyd."  

Hvordan bruker de da mikseren? "Ser" det ikke helt for meg.

Jeg har skrevet en artikkel i bloggen min om hvordan en kan bruke miksere i gitarrigger, den finner du på: http://gitar.kakeboksen.org/arkivet/000392.html

Der er det flere eksempler, fra enkle oppsett til de mer avanserte. Så kan du spørre om det er noe som fortsatt er uklart.

"Enkelte kjører wet/dry/wet heller enn stereo, for å holde tørrlyden unna effekt-stæsjet. "  

Vil det si at de bruker 1 av stereo kanalene med effektsløyfe, og den andre tørr?

Nei, de har tre kanaler, dvs enten to poweramper eller en stereo poweramp og en topp. La oss si det gjøres med en topp. Da tar du ut tørrsignalet etter preampen, dvs send i effektsløyfen. Dette splitter du og sender til effektene dine, som står på 100% wet og derfor kun sender effektsignal ut. Tørrsignalet sender du tilbake på effekt-retur, og gjennom powerampen i toppen ut til en midt-kasse, dvs "dry". Effektsignalet sendes i stereo til en poweramp, som så har et høyre og venstre kabinett, dvs "wet". Dermed får du wet/dry/wet og maksimalisering av fet lyd. Riggen til Lukather er for eksempel slik, men han bruker en CAE preamp og to stereo VHT-amper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å kjøre preamper i effekt-loopen i en vanlig forsterker-topp??Eller funker bare rack-effekter o.l.?

Det går fint an å kjøre en preamp i en effektsløyfe, men om det låter bra får du selv vurdere. Jeg testet dette en gang ved å sette en Marshall 9001-preamp i effektsløyfen til en Boogie Studio Preamp. Dessverre låt det begredelig.

Dersom du vil ha mulighet til å velge mellom to preamper ville jeg heller brukt en splitter og en A/B-boks, og kjørt preampen i effekt-retur på toppen. Såfremt toppen lar seg bruke som poweramp på den måten, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.