Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

God gammal rock!


Gjest Ziggy Stardust

Anbefalte innlegg

Har lenge ca bare spilt relaterte ting som Turboneger, Ramones++

Men uansett det jeg hører mest på er jo god gammal rock, men har aldri vært no god på å spille det, tenkte å begynne å spille det skikkelig nå..

Høres sikkert litt teit ut men iom jeg er helt på jordet når det gjelder teori, hvilke skalaer skal jeg begynne med, å hvilke øvelser osv, veit at jeg finner skalaer osv på google, men har ikke peiling på hvilke jeg bør starte med og hva jeg bør lære meg..

Vil lære å spille god rock ala BigBang, er blitt veldig hekta på BigBang det siste året :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det er litt vrient i begynnelsen, så jeg har ikke tenkt å gjøre det så veldig vanskelig. Det er egentlig ikke så veldig vanskelig. Du må rett og slett bare finne ut hvilken key sangen går i. Går den i E moll, så spiller du E moll pentaton over den. Så enkelt er det. :)

Vet ikke om du kjenner til begrepet paralelltoneart, men det vil si at hver moll-toneart har en dur-toneart med nøyaktig de samme tonene i seg. E moll sin paralelltoneart er G dur. Så om du kan E moll pentaton skalaen, så kan du også bruke den over en sang som går i G dur.

Det finnes fem bokser på gitarhalsen som er plassert etterhverandre hvor du har notene til pentatonskalaen. Det du skal vite, er at disse boksene er helt like for alle keys, dur og moll. Forskjellen er plasseringen av skalaen, og hvilken boks du begynner på som varierer. Men som sagt, er bare de samme mønstrene, og de går i sirkel.

Lærer du pentatonskalaen, så lær deg gjerne også hvor du har blåtona. Det blir en ekstra note, og da har vi bluesskalaen. En ting til! En skala er ikke musikk. Er kun som fargene på en palett. Skaff deg Scott Henderson sin Melodic Phrasing video og bli sjokkert. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt du retta meg der. Har vært litt forvirra på det området, så det var fint å få en definisjon på plass.

Slik står de forresten omtalt i boka Synkope (brukes på VGS musikk) når det er i blues (eller gammalrock ;P) sammenheng:

[...] blåtoner, der tersen synges som en glidende tone fra liten til stor ters eller omvendt, og en tritonus glir opp til kvinten eller ned til kvarten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermed lærer du sjangerens vokabular,

Den setningen var litt Scott Henderson aktig :wink:

Hehe. Busted! :mrgreen:

Nå er jo filmen hans Melodic Phrasing en av favorittfilmene mine på lik linje med The Matrix og Snatch, og jeg vet ikke hvor mange titalls ganger jeg har sett den. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.