Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Utvikle seg videre


MjaMjo

Anbefalte innlegg

Nå har jeg spilt bass i ganske nøyaktig et år,

og det er morsomt å tenke tilbake på at jeg for 1 år siden satt i denne stolen og sleit skikkelig med å spille White Stripes med Seven Nation Army. Haha, det var skikkelig skralt!

1 år etterpå står det ikke så ille til, skal ikke skryte på meg at jeg har øvd iherdig og konsist med målrettede oppgaver, men jeg har spilt sanger jeg ville lære, i varierende vanskelighetsgrad.

Det har gått mye i RATM, ACDC, Metallica, Pantera, Black Sabbath.

Til å begynne med gikk det også endel Blink 182 og slik veldig -veldig- enkel musikk, noe jeg gremmes skikkelig over. Men, en måtte begynne et sted.

Men nå føler jeg at jeg har stagnert skikkelig. Tror ikke jeg har lært meg noe nytt på flere måneder, og alt jeg vil lære meg virker for vanskelig og tidkrevende, eller ufattelig. Ufattelig har noe å gjøre med at jeg har en helt sykt dårlig hukommelse. Slik som Master Of Puppets! Den har jeg ville lære meg lenge, men den er så inni helvettes lang at jeg ikke kan forstå hvordan jeg skulle kunne huske alle notene.

Jeg har snakket med musikksjappa om basslærer, og det ville koste 195 kroner timen. Akkurat nå som fattig student på hybel har jeg ikke råd til det, men jeg tror det ville hjulpet meg til å utvikle meg mye.

Jeg gjetter på at iallefall noen andre på et tidspunkt har hatt denne følelsen og vært i samme situasjon som meg før, så hva gjorde dere for å komme dere ut av det? Hvordan utviklet dere dere videre?

Hilsen stagnerte MjaMjo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hør ny musikk, spill nye ting. Å høre ting utenom det du vanligvis lytter til kan ofte hjelpe på. Ørene er tross alt det viktigste redskapet ;)

Ellers vil nok målrettet øving med metronom hjelpe på endel, motivasjon kommer når du får bedre kontroll og kan spille flere ting.

Anbefaler også å trene opp ørene og gehøret, i tillegg til å lære noe teori. Allsidighet har aldri skadet noen :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at "Hvordan skal jeg huske alle notene?".

Jeg skjønte heller ikke dette helt før, men har merket at du husker faktisk notene i hodet (i form av musikk, iom at du har hørt en sang kanskje tusen ganger), og etterhvert vil dette hjelpe deg veldig når du skal spille ting. Altså blir det etterhvert (nesten) som å nynne. Hvis du skjønner :wink:

For at gehøret og det å kjenne i notene på bassen skal bli bedre, er det slik Phoncible sier, at det er viktig å høre på mye forskjellig, slik at du ikke sitter og spiller én og samme melodi i et år i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er at du satser på å utvikle gehøret fremover. Samme faen hvilken låter du jobber med, bare du bruker øra og ikke tab. MEN, det aller beste for utviklingen, er å finne seg et band. Det trenger ikke være noen stor satsing, bare finn noen å spille sammen med. Du lærer garantert mer på 1 måned sammen med et band enn på 2 måneder alene på hybelen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for all del, spill sanger på gehør! Lærte meg hele Purple Haze ved hjelp av gehør (på el gitar da :lol: )

Det finnes ikke fasitsvar på å huske noter, men prøv å "lære deg hele sangen inne i hodet" - er litt vanskelig å sette ord på, men du vil etter hvert huske hva du skal spille når i sangen.

PS: Har forresten 1-års jubileum jeg og! (el gitar :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dårlig råd det Peri. Er ganske habil med peke, lang og ringfinger, men lillefingeren er en ulydig jævel.

Fint. Det er ikke mye øving som skal til før du får den med på laget..! Finn noen skalaøvelser og øv litt hver dag, så skal du se at lillefingeren blir kompis etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Master of puppets er vel en rimelig grei basslåt å lære seg. Husker det var en av de første basslåtene jeg lærte meg. Spilte den for å trene kondisjon en gang i tiden :)

Ting som er greit å trene på hvis man er litt lei av å pugge lange og kompliserte sanger er jo å øve teknikker. Er du rask nok? Bruker du fingerne dine riktig? Er de raske nok? Og å lære seg teknikker som å slappe, tappe osv. Kunnskap om noter og skalaer er jo veldig greit å kunne (jeg er sløv der selv :P ), så det er alltid ting å gripe fatt i selvom man ikke akkurat i øyeblikket orker å sette seg ned med Jaco Pastorious.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis MOP var en av de første sangene du lærte deg er du betydelig bedre enn meg Pitty  :)

hadde litt gitarerfaring fra før, så plukka den ganske fort, selvom det var no småplukk jeg har tatt igjen siden på den og. Men sangen er meget enkel i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.